Stjernekrig i miniklassen
Kort og høj. Veludstyret og billig. Mitsubishi Space Star er et fantastisk tilbiud, så længe intro-priserne kører indtil udgangen af oktober.
Kabinen er veludstyret, og den ret hårde plast tilgives pga. bilens ekseptionelt lave pris.
Kabinen er veludstyret, og den ret hårde plast tilgives pga. bilens ekseptionelt lave pris.
Bagagerummet har plads til 235 liter, hvilket er nogenlunde det samme som de andre i klassen.

Stjernekrig i miniklassen

Space Star prisbomber konkurrenterne.


Mitsubishi er et velrenommeret japansk industrikonglomerat med produktion af skibe, fly, biler, elektronik og meget mere. Efter nogle år nærmest i dvale på det danske bilmarked sender det alsidige foretagende nu en model på markedet, der må betegnes som en prismæssig knytnæve i den populære miniklasse, hvor konkurrenterne bl.a. er Nissan Micra, Toyota Yaris, Suzuki Swift og VW Polo.

Brugtmarked:
Søg brugt Mitsubishi Colt

For så vidt angår ydre mål ligger Space Star bortset fra højden i den mindre ende af klassen. Sådan ca. midt mellem en stor mikro og en almindelig mini. Men i modsætning til en del konkurrenter er der ikke fusket med tykke kofangere, underbid, tagskæg o.l. for at få totallængden hjulpet mod de fire meter, der deler de store fra de mindre i b-klassen. Space Stars 371 cm er så at sige et nettomål.
Men når det gælder pris og udstyr, er Space Star uden for konkurrence. Man fristes til at sige eksorbitant billig, nu da vi er i stjerne- og rumhjørnet. Dels er Space Star med en basispris på 89.990 kr. 10.000 kr. billigere end selv de mest skrabede af de øvrige minibiler. Dels er selv basisudgaven kaldet Inform forsynet med et righoldigt udstyr omfattende bl.a. aircondition, fem døre, radio/CD-afspiller, el-justerbare sidespejle, fjernbetjent centrallås og seler ved alle fem siddepladser som standard.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Alle konkurrenterne selv fra den mindre mikroklasse koster langt over 100.000 kr. med lignende udstyr. Da Space Star desuden byder på tre års garanti uden kilometerbegrænsning og tre års gratis vejhjælp, ligner nyheden noget, som julemanden har lagt under træet fire måneder for tidligt.
Går man formedelst 99.900 kr. et niveau op til Invite, er der 80 omdrejningsvillige hk at gøre godt med i stedet for 71 hk. Dertil opvarmede elspejle, mørktonede ruder, opvarmede forsæder og meget mere.

Topniveau Intense til 114.990 kr. byder på detaljer, der normalt kun findes i meget dyre biler. Herunder fuldautomatisk klima, ratbetjent fartpilot, Bluetooth, nøglefri adgang/start, læderrat, alufælge, tågelygter og meget mere. Mirakuløst, bortset fra at den ikke har firevejs indstilling af rattet.
Vi har testet denne topudstyrede udgave og kan vanskeligt finde på andet at kritisere end det noget følelsesløse styretøj og den energiske knurren fra den ret hårdt pumpede 3-cylindrede motor. Ved jævn fart er den imidlertid lige så støjsvag som de øvrige 3-cylindrede småbiler, og den ivrige motorlyd tilgives langt hen ad vejen på grund af bilens gode præstationer med 180 km/t på toppen og 0-100 km/t på 11,7 sek. Ingen sammenlignelige biler hænger på her.
Hård plast

Space Star rager godt halvanden meter op i landskabet. Det gør den let at komme ind i og ud af. Sædernes siddeflade kunne især bagtil være lidt længere, men det helt flade bagsæde giver midterste passager lige så god siddekomfort som de to yderste. I næsten alle andre småbiler er midten af bagsædet mest til nødbrug.
Bag rattet oplever man en vis personlighedsspaltning mellem den omdrejningsvillige motor, der nærmer sig 7.000 o/min uden at kny, og bilens lidt bløde og vuggende affjedringskarakteristik. Maskinen frister til friskfyrs kørsel. Undervognen og styretøjet gør det ikke. Reelt passer mindste motorisering, der i øvrigt også er mere støjsvag, bedre til bilen.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Space Stars fornemme totaløkonomi (pris/garanti) begunstiges yderligere af af en god benzinøkonomi på 25,0 km/l for den 3-cylindrede udgave og 24,4 km/l for 1,2'eren med fire cylindre. Det udløser mindste grønne afgift på 580 kr. for begge versioner.

Skal man hos konkurrenterne have tilnærmelsesvis samme udstyr som i testbilen, må man hoste op med betragteligt mere. En
Hyundai i10 fra den mindre mikroklasse koster f.eks. 139.990 kr. med 87 hk, alufælge og topudstyr. Men den har stadig ikke automatisk klima, men derimod almindelig aircondition og heller ikke en hel masse andre udstyrsdetaljer som fartpilot, regnsensor og højdeindstilleligt førersæde. Hvortil kommer, at Space Star er hurtigere. Kigger vi ind hos de andre i Space Stars egen klasse, går det helt galt med sådanne udstyrsambitioner.

Lad så være, at affjedringen trods sin relative blødhed ikke er verdensmester i at opfange små krappe ujævnheder, og at den ikke hører til de mest retningsstabile minibiler. Plastkvaliteten i kabinen kunne også være bedre.
Men det er ikke nok til at fjerne gnier-
smilet hele vejen hen til banken. Efter denne skibents mening er Space Star markedets bedste tilbud til de, der gerne vil have en rimelig rummelig bil, fem siddepladser og fem døre.



Mitsubishi Space Star 1,2 Intense

Pris ekskl. lev.: 114.990 kr.
Sikkerhed Euro NCAP:
Fire ud af fem stjerner (2013)
Mål (længde/bredde/højde): 371/167/151 cm.
Bagagerum: 235 liter
Køreklar vægt/last: 920/400 kg.
Påhæng m/u bremser: n/a
Motor: R3, 1.193 cm3 12V
Effekt: 80 hk
Drejningsmoment: 106 Nm v. 4.000 o/m
Transmission: 5-trins man.
0-100 km/t: 11,7 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug/EU-norm: 24,4 km/l
CO2 udledning: 96 g/km
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (mek./lak/rust): 3/3/12 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her