Ny danskerfavorit
Den nye Mercedes C-Klasse stationcar er klassisk og smuk.
Den nye Mercedes C-Klasse stationcar er klassisk og smuk.
Præsentationen af C-Klasse var henlagt til området langs Rhinen, syd for Frankfurt Am Main. I Helmut Kohls hjemegn.
Her er plads til 490 liter - præcis som i Audi A4 Avant og fem færre liter end i BMW 3-serie Touring.
Velkommen om bord i Mercedes C 250 T - en velordnet og moderne førerplads.
Den nye Mercedes C-Klasse stationcar er klassisk og smuk.

Ny danskerfavorit

Mercedes C-Klasse er tyskernes mest solgte model i Danmark, og størstedelen er stationcars, så det er en publikumsfavorit vi er på Helmut Kohls hjemegn for at prøve første gang.


Den ser fløjtende godt ud den nye C-klasse stationcar. Nu er design en subjektiv sag, men hvor C-Klasse sedan har lånt lidt for meget af den store S-Klasses beduinbesnærende hækdesign, der øjensynligt mere handler om at tækkes nyrige russere og andre oliemillionærer end konservative europæere, så er stationcarudgaven af C-Klassen klassisk elegant. Med en let faldende taglinje er den mere i stil med CLS Shooting Brake, og bagfra ligner den Jaguar XF Sportbrake. Markedets to absolut smukkeste stationcars, så på designfronten er jeres udsendte begejstret.

Brugtmarked:
Søg brugt Mercedes C-Klasse
Søg brugt Mercedes stationcar

Men det er på turen fra Frankfurt Lufthavn til Deidesheim på den legendariske ekskansler Helmut Kohls hjemegn, at bilen får lov at gøre sig til. Det hvidvinsrige område syd fra Frankfurt langs Rhinen er efter sigende et af de mest livsnydende områder i Tyskland, og kansleren tog ofte sine udenlandske kollegaer med til denne egn for at nyde fed tysk hvidvin og ditto mad. Mercedes vil gøre kansleren kunststykket efter, og da C-Klassen er tænkt som en både komfortabel og underholdende vogn, er forbindelsen ikke helt tosset.

Triller ud på motorvejen i en C 200 med 184 benzinheste og automatgear. Den trækker friskt op til 180 km/t, hvorefter den mister pusten. På de små veje er den ikke voldsomt underholdende. Heller ikke selvom luftundervognen sættes i sport. Den er uhyre klinisk, præcis og skarp - men involverende er den ikke. Bytter den til en C 250 med samme toliters turbomotor men med 27 hestekræfter flere. Den er hurtigere men ikke mere involverende.

Nu er C-Klassen imidlertid ikke tænkt som en racerbil - og særligt ikke i stationcarudgaven. Så lad os se på bagagerummet, der dybest set er dét, bilen handler om. Det er blevet 10 liter større, så det nu er på 490 liter - og det selvom bilen visuelt ser mindre ud bagtil med sin faldende taglinje. Det er ikke meget mere plads, end du får i en Skoda Octavia Combi, så de virkeligt pladshungrende Mercedes-entusiaster skal op i en E-Klasse for at få deres Emmaljunga-barnevogns-ædende fantasier opfyldt.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Men det er på niveau med andre prestigekonkurrenter som Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring. På ekstraudstyrsfronten har den naturligvis fået automatisk åbning af bagklappen, der foregår med en fodgestus under bagerste kofanger, så man kan åbne aluminiumsklappen med et par indkøbsposer og favnen fyldt med køkkenrulleposer. Og apropos aluminium, så har Mercedes været ekstra friske i brugen af letvægtsmaterialer, så C-Klasse stationcar nu er op til 65 kg lettere end forgængeren, selvom den er blevet større på alle leder og kanter.

I Danmark var C-Klassen sidste år Mercedes mest populære model, og stationcarudgaven solgte bedre end sedanen. Så det er den danske volumenmodel, vi her har med at gøre. Om den kan opretholde sin position, vil tiden vise. Mercedes var uhyggeligt skarpe på prisen af den udgående C-Klasse, og den nye C-Klasse sedan er heller ikke tosset prissat. Billigste stationcarudgave bliver indledningsvis en C 180 til 522.000 kr. Det er 31.600 kr. dyrere end den tilsvarende sedan. Men det er især firmabilisterne, der kan glæde sig til at bilen lander i Danmark. En Mercedes C 200 Sedan kan nemlig fås til 399.000 kr. i beskatningsgrundlag, og da stationcaren kun er ca. 30.000 kr. dyrere på prislisten i gennemsnit, bør modelmikset fortsætte i stationcarens favør.

Motorversionerne er som i sedanudgaven. Altså en stribe turboladede 4-cylindrede motorer og V6'ere til de mere komfortabelt anlagte. Forbruget er faldet, og præstationerne blevet bedre på fartfronten. I horisonten lurer en C 300 Bluetec diesel-hybrid som i sedanudgaven kører over 27 km/l, og endnu længere ude kommer en plug-in-hybrid, der tilbagelægger længere distancer på ren el og kommer til at hedde C 350. Men til at starte med er det den gedigne C 220 diesel med manuelt gear til 581.500 kr., der bliver mest interessant. Den var ikke til stede ved præsentationen, men den marcherer 23,3 km/l og har 170 bundsolide dieselhestekræfter.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Det er ikke en udtalt nydelse at køre C-Klasse stationcar, hvis man er bilentusiast og vægter køredynamik højt. Men nu var Helmut Kohl ikke kendt for sin aktive livsstil, og til den slags livsnydere er C-Klassen fabelagtig. Alt hvad den gør føles ubesværet og komfortabelt. Den er Mercedes, når Mercedes er bedst, og det kan sagtens være en kvalitet ikke at være involverende. Den er diskret som en butler i sin opførsel og får dig frem frisk og i fin form til at nyde den gode mad, den gode vin og det gode liv. Og i stationcarudgaven har den plads til endnu flere kasser sød tysk hvidvin.

Berlingske var inviteret af Mercedes-Benz


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Mercedes C 250 T

Pris eksl. lev.: 661.100 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2014 Sedan)
Mål (l/b/h): 470/181/146 cm.
Bagagerum: 490/1.510 liter
Køreklar vægt/last: 1.545/575kg.
Påhæng m/u bremser: Ikke opgivet
Motor: R4, 1.991 cm3 turbobenzin
Effekt: 211 hk v. 5.500 o/min
Drejningsmoment: 350 Nm v. 1.200 o/m
Transmission: 7-trins aut., baghjulstræk
0-100 km/t: 6,8 sek.
Topfart: 244 km/t
Forbrug EU-norm: 17,9 km/l
CO2-udledning: 130 g/km
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (mek./lak/rust/): 2/3/30 år