En opstrammer til Alfa QV
To gange QV - forrest Alfa Romeo Giulietta, bagerst MiTo. Begge med Alfas dobbeltkoblingsgearkasse TCT.
Med den grønne firkløver - Quadrifoglio Verde - på forskærmen ved vi, at dette er en af de hurtige fra Alfa. Motoren under Giulietta-hjelmen er samme som i sportsvognen 4C. Fire cylindre, 1,75 liter, 240 hk og turbo: 0-100 km/t på seks sekunder.
Den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse er standard i Giulietta. Lad den skifte selv, eller sæt køreprogrammet i D for Dynamic og skift gear med kontakterne bag rattet.

En opstrammer til Alfa QV

Alfa Romeos varmblodede QV’ere, Giulietta og MiTo, har hvæsset motorer, lyd og gearkasser.


En solskinsfredag i Balocco i det nordlige Italien skal der kastes granskende blikke på og køres intense testture i de nyeste udgaver af Alfa Romeos to QV'ere, Giulietta og MiTo.

Balocco er Fiats (Fabricca Italiana Automobili Torino) og dermed også Alfa Romeos testanlæg, og dagens hovedperson, QV - Quadrifoglio Verde (den grønne firkløver) - er symbolet på et enestående kapitel i Alfa Romeos racerhistorie. Kort fortalt: I 1923 skulle Ugo Sivocci, kendt som den evige toer, deltage i Targa Florio-løbet, inden løbet malede han en grøn firkløver på sin Alfa Romeo, og han vandt. Det triste krydderi på historien - og det som gør en god historie bedre - er, at Sivocci få måneder senere blev dræbt i et racerløb på Monza, denne gang uden den grønne firkløver på sin bil.

Alfa Romeos sagnomspundne symbol Quadrifoglio Verde var født, og siden har det prydet en række af italienernes mest speciele modeller.

Snerrende Giulietta
Med den historie i baghovedet er det tid at køre Giulietta QV, Golfklassens mest veldrejede GTI. En bil, der i den grad appellerer til Alfa-hanners (og Alfa-hunners) følelser, en bil, der reducerer den nøgterne VW Golf GTI til en små-kedelig revisor. Giulietta er et stykke brugskunst med sensuelt svungne skærme, flotte alufælge, røde bremsekalibre og en klassisk, dyb Alfa-kølergrill a la forførende kavalergang.
Under hjelmen en opdateret motor med fem flere hestekræfter - nu 240, præcis som i Alfa Romeo 4C.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Men mere vigtigt er den standardmonterede 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse TCT (Twin Clutch Transmission), der med køreprogrammet i D for Dynamic sparker gearene ind med samme præcision, som den italienske fodboldspiller Andrea Pirlo placerer sine frispark direkte i trekanten.

Og lige så vigtigt en lyd, som teknikerne har fremelsket ved i månedsvis at lytte til klassisk Alfa-snerren fra 1960'erne. Et herligt gisp ved speederslip og ved nedgearinger fræk mellemgas, der får smilene til at brede sig.

Søg brugt Alfa Romeo - klik her

Den opdaterede Giulietta QV er trods dobbeltkoblingsgearkassen lettet for cirka 50 kilo i forhold til den »gamle«, den skærer 0,8 sekunder af accelerationen fra 0 til 100 km/t (nu seks sekunder rent), og så håndterer den familie-GTI'ernes fornemste opgave ganske perfekt, da den er i stand til at køre knusende hurtigt på de små veje og samtidig køre komfortabelt, så både svigermors skarpe tunge og børn med tendens til køresyge kan være med uden brok.

Spørgsmålet er, som det altid er, når man kører biler som Giulietta QV, Golf GTI, Leon Cupra, Octavia RS m.fl., om de er for polerede. Nogle mener ja, andre finder det fantastisk og imponerende - hvilket det bestemt er - at man i den grad formår at forene sport og komfort.

I forhold til nogle af de netop nævnte er QV's største udfordring, at den koster kassen. Næsten 510.000 kr. svarer til det, en Golf GTI med 220 hk koster, men det er 70.000 flere kroner end både Octavia RS med 220 hk og Leon Cupra med 280 hk. Men til forskel fra VW-produkterne har Giulietta QV en sjæl, et design og en udstråling i særklasse.

Til sidst en lille afrunder på Giulietta QV: Den gamles forsæder var vanskelige at blive dus med - forkert hældning, for lidt støtte - men det er meget bedre nu.

Små-søvnig MiTo
Giulietta parkeres, og jeg tager plads i MiTo QV. Bortset fra lidt kosmetik og opdateringer er den største nyhed dobbeltkoblingsgearkassen TCT. I forhold til den »gamle« med manuelt gear snitter TCT to tiendedele af accelerationen fra 0 til 100 km/t (nu 7,3 sekunder), og den kører en kende længere på literen (nu 18,5 km/l, før 16,7).

7,3 sekunder er dog stadig et halvt sekund langsommere end Mini Cooper S, til gengæld kører italieneren en kilometer længere på literen end briten med BMW-motoren.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Godt er det, at MiTo stadig ser fræk ud, og den er med al sin italienske charme på mange måder et besnærende bekendtskab. Men alderen trykker. I 2008 var den hot, i dag er den trods en 170 hestes turbomotor, dobbeltkoblingsgearkasse og en stribe udstyrslækkerier ved at være lidt træt.

Se brugte Alfa Romeo MiTo til salg - klik her

Alfa forsøger at samle det bedste fra to verdener ved at gøre den både skarp og blød. Men bestræbelserne på at forene sport og komfort lykkes ikke i MiTo, for den er ikke rigtigt nogen af delene. Den er hverken særligt komfortabel eller særligt involverende, end ikke med fuld skrald på Balocco-testbanen.

MiTo QV koster godt 350.000 kr., den nye Mini Cooper S er som et udgangspunkt blot 10.000 kr. dyrere. Med mindre man er alfisti med latinoblod i årerne, er Mini på alle måder et mere opvakt køb.

BT var inviteret af Alfa Romeo Danmark

  Alfa Romeo
MiTo QV TCT 
Alfa Romeo
Giulietta QV TCT  
Pris inkl. levering 352.280 kr. 509.780 kr.
Sikkerhed Euro NCAP 5 stjerner (2009) 5 stjerner (2010)
Mål (l/b/h) 406/172/144 cm 435/180/146 cm
Bagagerum 270-950 liter 350-1.045 liter
Køreklar vægt 1.245 kilo 1.395 kilo
Motor R4, 1.368 cm3, turbobenzin, 16V. R4, 1.742 cm3, turbobenzin, 16V.
Effekt 170 hk v. 5.500 o/min 240 hk v. 5.750 o/min
Drejningsmoment 250 Nm v. 2.500 o/min 340 Nm v. 2.000 o/min
Transmission 6-trins dobbeltkobling, forhjulstræk 6-trins dobbeltkobling, forhjulstræk
0-100 km/t 7,3 sek. 6,0 sek.
Tophastighed 219 km/t 244 km/t
Forbrug/EU-norm 18,5 km/l 14,3 km/l
CO2-udledning 124 gram/km. 162 gram/km.
Årlig ejerafgift 1.120 kroner 2.760 kroner
Garanti (mek/lak/rust) 2/3/8 år 2/3/8 år
Standardudstyr bl.a. 6 airbags, 2-zonet klimaanlæg, ratbetjent lydanlæg, Bluetooth, fartpilot, p-sensor bag, diverse QV-udstyr (røde bremsekalibre, QV-læderrat med flad bund, QV-indtræk og hækspoiler), 17 tommer alufælge. 6 airbags, 2-zonet klimaanlæg, ratbetjent lydanlæg m. otte højttalere, Bluetooth, fartpilot, p-sensor for og bag, diverse QV-udstyr (QV-læderrat m. flad bund, QV-sportssæder for m. alcantara og dellæder, røde bremsekalibre m. 330 mm skiver for, hækspoiler og sideskørter), 17 tommer alufælge.

Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her