Årets bedste bimmer
I Ecopro kan man sagterns lokke over 10 km/l ud af vognen, men i sport+ på banen stiger forbruget markant.
Kabinen er elegant, konservativ og lidt uopfindsom. Men når det går hurtigt, tæller funktion mere end form - og funktionaliteten er i top.
To store lydpotter og det tre-farvede M i titlen afslører, at denne lille tysker er en arrig størrelse...

Årets bedste bimmer

BMW M235i er alt det, en BMW skal være: 6-cylindret, baghjulstrukken, kompakt og uhyggelig hurtig, og den bliver ikke dårligere af at blive luftet på en racerbane.


Indrømmet. Det kan forekomme en anelse tidligt på året at udnævne årets ærke-BMW. Men efter en uge i BMW M235i og et smut forbi racerbanen Ring Knutstorp i Sverige, bliver den i min optik stort set umulig at slå på klassiske BMW-dyder.
Foran ligger en 3-liters rækkesekser på langs. Med et par turboer yder den 326 hk. De ledes ned i asfalten via baghjulene. Coupeformatet er en tilsnigelse, da anderumpen giver den en sedanprofil, men med kun to døre er den mere det første end det andet. Med en kampvægt på en snert over 1,5 tons og den klassiske BMW vægtfordeling med halvdelen på hver aksel, har BMW M235i alle de ingredienser, der skal til at brygge en perfekt BMW. Og det er lykkedes.

Brugtmarked:
Søg brugt BMW

2=Coupe

Men lad os starte med navnet. BMW's nye 2-serie er modelbetegnelsen for coupe og cabrioletvarianterne af 1-serien. Den deler altså teknik med 1-serien, men er længere og lavere - hvilket giver et mere muskulært og sportsligt udseende. Testbilen har det legendariske M i navnet, der betyder, at BMW's motorsportsdrenge fra M-afdelingen har hældt lidt ingredienser i suppen - uden at bilen er en regulær M-model. BMW M2 rygtes på vej i 2015, og den bliver med garanti endnu mere kompromisløs end M235i. Uden overhovedet at have været i nærheden af den teoretiske M2, har jeg dog svært ved at se, hvordan den skal kunne slå M235i. Den bliver helt sikkert hurtigere, men den bliver helt sikkert også mindre komfortabel og markant dyrere, og har man brug for at komme til 100 km/t hurtigere end testbilens 4,8 sekunder? Eller lyst til at betale det dobbelte af fraprisen på 725.900 kr. som M235i koster? For M235i har en justerbar og dynamisk undervogn udtænkt af M-drengene, og så leverer den på alle de parametre de oprindelige M-modeller gjorde. De var hurtigere end det meste på vejen, men samtidigt ikke så hardcore, at det gik ud over brugsværdien til dagligt. Sådan er M235i, mens nogle af de nyere M-modeller er blevet for brutale og kompromisløse. I min optik.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Nørdesmil

Allerede den første dag bringer vognen det tandhvide nørdesmil frem. Den snerrende buldren som kun en BMW rækkesekser leverer, går formfuldendt hånd-i-hånd med fornemmelsen af power, når bilen slippes fri. I Sport-mode kommer gearskiftene kontant, og selvom den 8-trins automatgearkasse ikke er en dobbeltkoblingsgearkasse, så savner man ikke hurtigere skift. Speederresponsen er øjeblikkelig og styretøjet præcist, kontant og med perfekt respons. Men også i Comfort eller i den virkeligt langhårede Ecopro-økonomikørselsindstilling, er bilen en fornøjelse. Comfort gør det ud for standardindstillingen, og der opfører den sig som en hurtig BMW - uden at være brutal. Og i Ecopro er den kastreret og afleverer kun kræfterne modvilligt. Til gængæld er den markant mere nøjsom med dråberne. Det er imponerende, hvordan den kan spille rollen som både hardcore racerbølle og brændstofnærig gnier - blot ved at trykke på en knap.

På racerbanen

Men en ting er at imponere på offentlig vej, hvor man ikke rigtigt kan komme ud i hjørnerne af bilens repertoire. Noget andet er at teste bilen på en regulær racerbane. Så til en ASK trackday på Ring Knutstorp i Sverige, kommer bilen ud på ensrettet racerasfalt. Under første session regner det, og her er den ikke sjov. Den våde bane gør det umuligt for bagdækkene af afleverer de 326 hk i asfalten, uden at bagenden danser ud. Så det bliver 20 minutter med nænsom speederfod. Efter middag er regnen stoppet, og banen tørret op. Her liver BMW M235i op. Den kan presses langt mere, og den begynder hurtigt at ekspedere overhalinger på den snoede svenske bane. Den er hurtig uden at være skræmmende i hænderne på en almindelig bilentusiast, og med tør asfalt under bagdækkene, er bagenden langt mere medgørlig og forudsigelig.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Nu kan man diskutere anmeldelser, og der findes få objektive sandheder i det univers. Men M235i er for mig tæt på det perfekte kompromis mellem en racerbil og en hverdagsbil. Den spiller begge roller til stående ovationer, og så ser den mange gange bedre ud, end dens lidt gumpetunge tveæggede tvillingelillebror fra 1-serien - BMW M135i.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



BMW M235i Aut.

Pris inkl. lev.: 729.900 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: (BMW 1-serie) 5 stjerner (2012)
Mål (længde/bredde/højde): 443/177/142 cm
Bagagerum: 390 liter
Køreklar vægt/last: 1.545/510 kg
Motor: R6, turbobenzin på 2.979 cm3
Effekt: 326 hk v. 5.800 o/min
Drejningsmoment: 450 Nm v. 1.300 o/min
Transmission: 8-trins aut.
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 13,2 km/l
CO2 udledning: 176 g/km
Årlig ejerafgift: 3.840 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år