Ny miniraket fra Audi på glatis
Audi S1 har samme motor som storebroder S3, men i S1 yder den »kun« 230 hk - hvilket dog er rigeligt.
På isen opfører S1 sig mere frimodigt end en gennemsnitsaudi - man hedder vel S til fornavn.
På isen opfører S1 sig mere frimodigt end en gennemsnitsaudi - man hedder vel S til fornavn.
Audi har slået sig lidt løs indenfor også, ved at lade den friske eksteriørfarve følge med. Er ekstraudstyr.
Manuelt gear og manuel håndbremse. S1 taler til den analoge bilentusiast.
Store fælge og store bremser - der skal  noget seriøst metal til at holde bilen i ørene.
En tur i legenden fra 1983 - Audi Sport Quattro S1

Ny miniraket fra Audi på glatis

Vild vogn. Audis mindste fås nu som S-model. Med 230 hk og firehjulstræk bliver Audi S1 et unikum i minisegmentet.


Tilbage i firserne havde Audi en rallymodel med efternavnet S1. Den var en bombe under samtidens rallysport, da den fejede al modstand til side med sit Quattro-firehjulstræk og sin turbofodrede femcylindrede rækkemotor, der ydede fra 250 til 600 hk - afhængigt af ladetrykket. Den var vild at se på, vanvittig at høre på og efter sigende skræmmende at køre.

Med introduktionen af en S-model af Audi A1, bringer Audi nu S1 betegnelsen til live igen. Men lad os blot slå fast med det samme: Den nye S1 deler ikke andre dyder med sin afsindige navnebror end netop navnet. For selv om den også har firehjulstræk, turbomotor og tre døre, så er den som en kæk schæferhvalp over for en gal doberman - hvis vi sammenligner den med S1eren fra firsernes rallyscene.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Audi S3
Søg brugt Audi A1
Søg brugt Audi Q3

Men tiderne har også ændret sig, og den nye S1 lander i en markant anderledes virkelighed, end den gamle S1. Dengang skulle Audi bruge en bil til at ryste det støvede image af sig, i dag skal bilen underbygge et image som cool, stilig og teknisk overlegen. Så på den måde spiller bilerne to vidt forskellige roller, og den lidt søgte sammenhæng mellem de to modeller, er derfor i bedste fald et billigt markedsføringstrick og i værste fald bare ved siden af. Da Audi introducerede den nuværende Audi TT RS tilbage i 2009, var det i øvrigt også med direkte reference til firsernes rallycoupe S1, så PR-grebet har været benyttet før.

Men det skal ikke lægges den nye S1 til last. Som den står der i lufthavnen i Östersund lidt udenfor Åre i Nordsverige i enten »Viper« grøn eller »Vegas« gul, ligner den mere et festfyrværkeri end den gennemsnitlige sølvgrå Audi.
Motoren brummer veloplagt. Det er den efterhånden klassiske motor, når VW-gruppen giver en kompaktbil racerambitioner. Den 1.984 cm3 store firecylindrede turbomotor findes i både Golf GTI, Seat Leon Cupra, Skoda Octavia RS og Audi S3 - men med forskellig ydelse. I S1 yder den 230 hk, og det giver et overbevisende forhold mellem vægt og kraft.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

For at få musklerne ned i vejen benytter Audi - som altid på deres S-modeller - deres Quattro firehjulstræk. Det er et Haldex-system, der i udgangspunktet leverer kræfterne til forhjulene, men som kan levere op til fifty/fifty til hver aksel.
Vejene er dækket med sne, og testbilen har vinterdæk med pigge. Perfekt til svenske vinterforhold. På vejen opfører den sig eksemplarisk. Hurtig, sikker og forudsigelig. Den sætter ikke et dæk forkert - heller ikke selvom vejrliget ville få de fleste sneforskrækkede danskere til at ringe til chefen og bede om snefri. Den sekstrins manuelle gearkasse er stram og sporty, og motorlyden er kæk og brummende - uden at blive enerverende.

Testbilen er en S1 Sportback - altså den femdørs-pseudo-stationcar-udgave. S1 kommer også som tredørs, og den tredørs virker umiddelbart som bilen, der gør konceptet om en lille frisk Audi-hidsigprop mest ære - og i øvrigt spiller bedst sammen med ideen om en sammenhæng med den tredørs ur-S1'er fra firserne. Førstedagen af testen leverer et indtryk af en uhyre velkonstrueret miniraket, der leverer en overbevisende køreoplevelse. Vejgrebet synes også bedre end på den regulære A1, og S1 har da også fået et multileds affjedringssetup på bagakslen, der forbedrer vejgrebet uden at gå på kompromis med komforten. Det erstatter compoundakslen fra standard A1'eren, og selvom det er dyrere, giver det et vejgreb, der bedre matcher den kørsel, som testbilens 230 hk og massive 370 Nm lægger op til.

Se også:  Den lille limousine fra Audi

Næste dag triller vi ud på en bane præpareret på en frossen sø. Her handler det ikke om fart, men om kontrol. Slår ESC-systemet fra, så det ikke er computeren, men fødderne, der bestemmer, om der skal bremses eller accelereres. Det er spøjst, som man får en krystal klar fornemmelse af en bil, når man kører på is - uden at komme over 50 km/t. S1 demonstrerer både firehjulstrækkets fordele og bagdele. Bilen føles en anelse næsetung og vil hellere understyre end overstyre. Bagenden kan godt lokkes ud, men den er ikke lige så løs på tråden som f.eks. en lille BMW med firehjulstræk. Men den står rigtigt, rigtigt godt fast, og den afstår fuldstændigt fra at komme med friske overraskelser i form af uforudsete udskridninger eller andre unoder. Den er kort sagt uhyre kompetent - selv på glatis.

Det er svært ikke at holde af den lille S1. Især i »Vegas« gul. Den minder lidt om et trillende ungdomsoprør mod sine meget, meget pæne forældre, der helst havde set den blev voksen og få en uddannelse. I stedet er den taget til Ibiza for at være bartender og DJ. Men selvom den spiller op med en »lev stærkt dø ung«- attitude, så er den stadigvæk en Audi under sit skriggule ydre. Selvom den leger ungdomsoprøre, så er dens grundværdier de samme som alle andre Audier, og forældrene kan være sikre på, at den nok skal tage en uddannelse, få et respektabelt job og et par søde børn, når den bliver voksen. Og det på trods af, at den deler navn med Onkel S1, der stadigvæk er ungkarl, går i byen og ikke har nogen pensionsopsparing. Den nye S1 en moderne Audi konstrueret på en solid og konservativ bund af forspring gennem teknik. Den er dog mere kæk, analog og direkte, end jeg har oplevet en Audi i årevis, og det er en befrielse.

En tur i legenden fra 1983 - Audi Sport Quattro S1
Den skriger af firserne. Havde den været en kvinde, ville den have haft hårbånd, benvarmere, tyggegummi og en walkman med WHAM blæsende for fuld skrue ind i høretelefonerne. Men det er ikke så mærkeligt. Den er fra 1983, og hedder Audi Sport Quattro S1.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Den var en revolution i sin samtid. 306 hk turboheste i en firehjulstrukken gadebil var fuldstændigt vanvittigt. Men hvis Audi ville have deres rallybil godkendt, skulle de lave en gadeversion - og det blev Audi Sport Quattro S1. Selv om den er 31 år gammel, har den mere punch end en 31 måneder gammel ost. Især når turboen har pustet sig op ved omkring 3.800 o/min og leverer sin effekt. Så trykkes torsoen solidt tilbage i sædet, og knoerne bliver automatiske hvide, når grebet strammes om rattet. Selv om det kun bliver til et par runder på den lille bane, så er det nok til at skyde den fordom ned, at Audi ikke kan lave biler med sjæl.
Audi Quattro Sport S1 er som en bandende sømand med flere historier fra verdenshavende, end du kan rumme på en enkelt aften i Nyhavn. Den er antitesen til den velfriserede moderne diesel-Audi, der teknologisk er et stykke fremragende ingeniørkunst, men som ikke vækker følelser af andet end glæde ved den høje kvalitetsfornemmelse og skudsikre image. Sport Quattro S1 rykker dig igennem hele følelsesregisteret på ti minutter. Glæde, frygt, begejstring, nervøsitet og tilbage til rå glæde. Den er som balsam for enhver bilentusiastsjæl. Den nye S1 har elementer, der viser i den retning, men på den store målestok er den mere en moderne neutrale Audi end vanvidsmobilen fra 80erne.

Se også:  Audi overhaler BMW


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Model: Audi S1

Pris inkl. lev.: prisgæt ca. 500.000 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2010)
Mål (l/b/h): 398/174/142 cm
Bagagerum: 210 liter
Køreklar vægt: 1.390 kg
Påhæng m/u bremser: 0 kg
Motor: 1.984 cm3 R4, benzinturbo
Effekt: 230 hk v. 5.000 o/min
Drejningsmoment: 370 Nm v. 1.600 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 5,8 sekunde r
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 14,1 km/l
CO2-udledning: 162 g/km
Årlig ejerafgift: 3.300 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år