Elegant, frygtindgydende og hurtig
Røde bremsekalibre og 20 tommer alufælge er standard. 0-100 km/t på 4,2 sekunder, tophastigheden er elektronisk begrænset til 300 km/t.
Jaguar F-Type Coupé er den lukkede udgave af F-Type Roadster, der kom i 2013. Med et "R" føjet til yder V8-motoren i front  550 hestekræfter. Baghjulstræk? Naturligvis.
Glastag er ekstraudstyr til 26.000 kr.
Rød eller hvid. Uanset hvilken af Dannebrogs farver tager F-Type Coupé sig godt ud.
Velkommen om bord i den topudstyrede F-Type Coupé R. Lækre lædersæder, der støtter alle de rigtige steder og et fuldfedt læderrat, fladt i bunden, med skiftekontakter til den 8-trins Quickshift automatgearkasse.
Startknap i midterkonsollen og lige til venstre for gearstangen knappen, der aktiverer "Dynamic", så speederrespons, styretøj og undervogn er sat maksimalt op til sjov.
20 tommer alufælge og røde bremsekalibre er standard.
Keramiske bremser koster naturligvis ekstra. Bremserne, der bare bider og aldrig bliver varme med nedsat bremseeffekt som resultat, koster over 200.000 kr.
Jaguar er med F-Type Coupé R klædt på til at nappe koleriske italienere og effektive tyskere i haserne.

Elegant, frygtindgydende og hurtig

F-Type Coupé R. Jaguar er med F-Type Coupé R klædt på til at nappe koleriske italienere og effektive tyskere i haserne.


Tillad mig at indlede delvist på engelsk - og hér mener jeg virkelig engelsk, ikke på varm-kartoffel-i-munden-amerikansk, men på klassisk engelsk. Med et par citater fra videoen "Jaguar Rendezvous" om denne artikels hovedrolleindehaver, Jaguar F-Type Coupé R.

"Jaguar Rendezvous" blev vist første gang i USA i forbindelse med Super Bowl-finalen og går nu sin sejrsgang over hele verden. Som reklame for F-Type Coupé R. I filmen præsenterer de tre britiske skuespillere, Sir Ben Kingsley, Tom Hiddleston og Mark Strong, Jaguaren.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Jaguar F-Type
Søg brugt Jaguar S-Type
Søg brugt Jaguar E-Type

Smokingklædte Kingsley indleder med ordene: "Have you ever noticed in Hollywood-movies how all the villains (skurkene, red.) are played by brits."

Hiddleston i helikopteren - med en kop "five o'clock tea" i hånden - og Strong i F-Type forklarer hvorfor, det er sådan, mens de kæmper om at nå først frem til deres rendezvous med Kingsley:

"Maybe we just sound right." "We're more focused. Or precise." "Allways one step ahead." "And we all drive Jaguars."

Inden Kingsley slutter af, mens Jaguaren bader sig i projektørlyset foran herresædet: "Oh yes. It's good to be bad."

Bulderet fra dybet
Og "bad" er lige præcis, hvad Jaguar F-Type Coupé R er. En uvorn skarnsknægt med underspillet britisk humorglimt i xenonlygterne, med to gange to løftede afgangsrør og derfra en lyd, der i løbet af et øjeblik lufter ud i enhver parkeringskælder. Med en gudeskøn silhuet, forførende frække former og en basse af en V8-motor under den elegante hjelm.

Den 5-liters V8'er har kompressor. Ligesom topmotoren i den veldrejede F-Type Roadster, der i 2013 som den første løftede arven fra en af 1960'ernes smukkeste sportsvogne, E-Type. Altså ingen turbo, tak. Coupéens lille, men kraftfulde R(acing) fortæller imidlertid, at coupéen er spændt op til langt mere lir end topversionen af den topersoners cabriolet -  i rå power har coupéen nøjagtig 55 hestekræfter flere. Altså 550.

Se også: Porsche Targa vender tilbage

Dermed er F-Type Coupé R sammen med fejlskuddet XJ220 fra 1992 Jaguars kraftigste sportsvogn nogensinde. Og med et ekstremt vridningsstabilt aluminiumskarrosseri, betragteligt stivere end roadsterens, er coupéen præcis dét, den gerne vil være: Nemlig et ikke blot elegant, men også et særdeles højtydende alternativ til koleriske italienere som Ferrari og effektive tyskere som Porsche. Men til færre kroner. Det med pengene vender jeg tilbage til.

Styretøjet er knivskarpt, speederresponsen ligeså, og baghjulstrækket gør den til det stof, som sportsvogne skåret over en klassisk læst er gjort af. Et opdateret elektronisk differentialespærre distribuerer maksimal kraft til det hjul, der har mest brug for det, og et aktivt "torque vectoring"-system sørger for balance i tingene, når for høj hastighed truer med at gå over i understyring.

På dagens testbane sætter jeg F-Type Coupé R i "Dynamic" - naturligvis symboliseret med racerbanernes ternede flag - den 8-trins Quickshift-automatgearkasse betjenes med knapper bag rattet, og det er trods et småfugtigt underlag både ekstremt let og ekstremt underholdende at balancere ud ad svingene for fuldt skrald. Så V8'eren og køreglade engle synger i kor.

I Dynamic tillader Coupé R en let udskridning over baghjulene, lige præcis tilstrækkeligt til at give en kontrolleret følelse af frihed, der kan administreres med speederen. Kommer man for tæt på den forsvarlige grænse, griber de elektroniske gangstativer ind på millisekunder og giver lige så hurtigt los igen. Dét er effektivt.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 4,2 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 300 km/t. Højere tophastighed ville kræve andre dæk, så derfor er begrænseren sat præcist dér.

Vil man gå hele vejen, er keramiske bremser en tilkøbsmulighed - til lidt over 200.000 kr.

Anvendelig coupé
De kostbare bremser ville barbere ca. 20 kilo af coupéens vægt, men alene ville de ikke kunne køre Coupé R's vægt ned i nærheden af en Porsche 911 GT3'ers vægt. F-Type Coupé R vejer 1.650 kilo, 911 GT3 vejer 1.505 kilo. Men tyskeren er i langt højere grad end briten sat i verden for racing, da den er strippet for en del komfortvægt. Det er F-Type ikke. Den er stadig luksuriøs og ganske veludstyret, og netop kiloforskellen på de to gør, at 911'eren er de sidste knivsspidser mere dynamisk.

Men F-Type Coupé R er tæt på det ultimative - tættere på, end en Jaguar nogensinde har været. Fokuseret, præcis og med en "bad", men elegant attitude, som kun briter mestrer det. Og ikke mindst med et "bad" soundtrack, der lyder som en Porsche smidt for løverne.

R-modellen vil næppe være en nybegynders foretrukne, men mindre kan bestemt også gøre det - "indgangsmodellen" med en særdeles vellydende 340 eller 380 hestes V6-motor vil for langt de fleste være rigeligt. Og i mange situationer faktisk mere letkørt.

Se også:  Visionen bliver virkelig

Sammenlignet med F-Type Cabriolet er coupéens køreegenskaber skarpere, den er langt mere helårsanvendelig, og så koster den med V6-motor omkring 160.000 kr. mindre. Med 340 hk 1.335.000 kr. og med 380 hk 1.595.000 kr. Coupé R med 550 hk koster 2.180.000 kr., roadsteren med 495 hk koster 80.000 kr. mindre.

"For the record", som Sir Ben Kingsley ville sige: En Porsche 911 Carrera S med 400 hk (0-100 km/t på 4,3 sekunder) koster over 2,3 mio. kr., en 911 GT3 med 475 hk (0-100 km/t på 3,4 sekunder) koster over 2,9 mio. kr. Og en Ferrari 458 Italia med 570 hk (0-100 km/t på 3,4 sekunder) koster langt over fire mio. kr.

Fakta om Jaguar F-Type Coupé R

Pris inkl. levering: 2.183.770 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (længde/bredde/højde): 447/192/132 cm
Bagagerum: 324-407 liter
Køreklar vægt/last: 1.650/400 kilo
Motor: V8, 5.000 cm3, kompressor, 32V.
Effekt: 550 hk v. 6.500 o/min
Drejningsmoment: 680 Nm v. 3.500 o/min
Transmission: 8-trins aut., baghjulstræk
0-100 km/t: 4,2 sek.
Tophastighed: 300 km/t *
Forbrug/EU-norm: 9,0 km/l
CO2-udledning: 259 gram/km.
Årlig ejerafgift: 8.200 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/6 år
* Elektronisk begrænset

Standardudstyr bl.a.: 4 airbags, ESC-antiskrid m.m., sportsundervogn, elektronisk differentialespærre, aktiv torque vectoring, Jaguar Performance bremser m. røde kalibre, aktiv sportsudstødning, stop-start automatik, bixenonlygter, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, elektrisk justerbare sæder, 1-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, 8-tommers berøringsskærm, 20 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (24.000 kr.). Speciallakering (49.000 kr.). Regnsensor (5.500 kr.). Fartpilot (8.500 kr.). Varme i sæderne (10.000 kr.). Navigationsanlæg (67.000 kr.). Bluetooth (12.500 kr.). Keramiske bremser (202.000 kr.). Blindvinkelassistent (13.000 kr.), 2-zonet klimaanlæg (8.500 kr.). Teknologipakke m. navigationsanlæg, bluetooth og fartpilot (74.500 kr.). Klimapakke m. opvarmet forrude, 2-zonet klimaanlæg, varme i sæder og rat (31.500 kr.).

Følg med i nyheder og tests på facebook


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Kør med i F-Type på Sjællandsringen 8. juni

Pinsedag, søndag 8. juni, har du mulighed for en hurtig - eller en meget hurtig, vælg selv - tur i passagersædet af F-Type Coupé R og den åbne F-Type Roadster V8 S på Sjællandsringen, når British Car Import stiller de to F-Type til rådighed for Sportscar Event.

Ved Sportscar Event på Sjællandsringen kører en stribe lynhurtige sportsvogne penge ind til Børnecancerfonden, altså til kræftsyge børn indlagt på Rigshospitalet. Prisen for at køre med i F-Type er 1.000 kr., og bag rattet sidder blandt andre denne artikels forfatter.

Mød op kl. 9-16, tag plads, spænd sikkerhedsselen og få en oplevelse ud over det sædvanlige, når de 550 og 495 hestekræfter slippes løs på banen.

Sportscar Event finder også sted lørdag 31. maj på Jyllandsringen - hér er de to F-Type dog ikke blandt bilerne.

www.sportscarevent.dk