Diskret hvirvelvind fra VW
Firehjulstrækket tøjler de 300 hk så formfuldendt, at den er svær at kritisere for andet end at tage brodden af morskaben.
Firehjulstrækket tøjler de 300 hk så formfuldendt, at den er svær at kritisere for andet end at tage brodden af morskaben.
På grusvej har man virkeligt glæde af firehjulstrækket. Mon der gemmer sig en rallydrøm et sted endenunder golfkarossen?
Dybe skåleformede sæder, sportsrat, pianolak på instrumentbordet og dørpaneler i carbonlook - ellers ligner Golf R enhver anden Golf.
Klik dyret i RACEmode, og motoren, speederen, gearet og ESC omdanner Golf R fra en pæn dreng til en rod.
Turbomotoren på 1.984 cm er den samme som i Golf GTI - men i Golf R leverer den 300 hk istedet for 235 hk.
R-logoet og de store fælge er det eneste der afslører, at Golf R er den mest potente Golf i modelprogrammet.
R-logoet og de store fælge er det eneste der afslører, at Golf R er den mest potente Golf i modelprogrammet.

Diskret hvirvelvind fra VW

Superhelt klædt ud som kontornusser. Golf R ligner en standardgolf, men med 300 hk og firehjulstræk er den hurtig, hardcore og en fest på Harzens snoede bjergveje


Kan I huske den scene i den anden Supermanfilm fra 1982, hvor Superman har opgivet sine superkræfter og får tæv henover en disk på en cafe? Hvis bøllen var en eftermarkedstunet BMW og Superman en almindelig standard Golf med 105 hk, så er den nye Golf R selvsamme Superman - bare senere i filmen efter han har været på Nordpolen og fået sine kræfter igen. Mere specifikt i den scene, hvor han vender tilbage til cafeen og krøller bøllen om til en sommerhat. For hvis man ser bort fra de store fælge, så ligner Golf R nemlig en fuldstændig almindelig Golf. Altså en gennemsnitslig halvtrist kontornusser. Akkurat som Superman når han har sit hverdagsoutfit som Clark Kent på.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt VW Golf Plus
Søg brugt VW Passat

Men nedenunder det underspillede ydre gemmer sig et hårdtpumpet to-liters turbohjerte på 300 hk koblet sammen med et haldex-firehjulstræk, der i Volkswagen-regi hedder 4Motion. På papiret er den tveægget tvilling med Audi S3. Bare endnu mere underspillet. Den ligner en standardgolf, og kun de virkelige nørder vil kunne genkende en Golf R, når de ser den på den let ændrede frontspoiler, de store fælge, de små R-symboler og de diskrete afgangsrør. Men i en lyskrydsduel slår den de fleste med sin 0-100 km/t-tid på 4,9 sekunder.

Bilen bliver i første omgang ikke officielt importeret til Danmark. Men hvis interessen er til stede (læs: får Volkswagen 10-15 seriøse henvendelser), vil den finde vej til det danske modelprogram. Det er en mission, der fortjener vores opmærksomhed, så jeg er draget til Volkswagens hjemby Wolfsburg for at prøve den diskrete hvirvelvind, og se om ikke vi kan piske en Golf R-stemning op og få bilen gjort tilgængelig for de danske entusiaster.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Golf R lægger hårdt ud. Sætter kursen sydpå mod Harzens krøllede bjergveje. Det gråsprængte pensionistparadis er her på forkanten af sæsonen herligt tyndt trafikkeret. Men før vi når så vidt, skal der ekspederes 75 km Autobahn. Uden hastighedsbegrænsning. Bilens dynamiske undervogn sættes i Race-mode, og da trafikken letter, får speedometernålen lov at søge mod de 320 km/t, der står på det sidste felt på speedometeret. Ved 260 km/t traver nålen dog ikke længere. Bilen er elektronisk begrænset til 250 km/t. Men den rammer 200 km/t på ca. 20 sekunder, mens de sidste 50 tager i omegnen af 10 mere.

Accelerationsfornemmelsen er dog én ting, noget andet er den stabilitet, den udviser ved 250 km/t. Den ligger helt rolig og retningsstabilt. Det er imponerende for en automobil grundkonstruktion, der er tænkt til at flytte børn til skole og ikke grænserne for fysikkens love på en racerbane. Et stort cadeau til Volkswagens ingeniører for den præstation.

Se også:  Jagten på den ægte Volkswagen GTI

Men det er på de snoede veje mellem Bad Harzburg og Bloksbjerg, at vognen virkeligt træder i karakter. Firehjulstrækket giver den et fænomenalt vejgreb, og hvis man har prøvet kræfter med den nye Golf GTI og dens imponerende evne til at kramme vejen og spise sig ind i kurverne - udelukkende med forhjulstræk, så hæver Golf R niveaquet en tand eller to. Den nægter at give slip, og i modsætning til en række andre firehjulstrukne fartdjævle, så understyrer den ikke tankeløst, når kurven angribes med for høj fart, men kan stadig styres ind og slynge sig ud af kurven, som en hestesko der snoer sig omkring en pløk til en af barndommens havefester. Den udfører ordrer med en klinisk præcision, og bekræfter alle de fordomme om tysk ingeniørkunst, jeg kan komme på, og det er svært at finde et hjørne af den køredynamiske oplevelse, der kunne gøres meget mere effektiv.

På den måde udfylder Golf R en særlig niche. Den er måske ikke den mest underholdende bil på en kurvet vej. Eller - det afhænger af definitionen på underholdende. Men hvis man som mig definerer det som en bil, der involverer og udfordrer føreren, så er den ikke. Det er den simpelthen for effektiv og overlegen til. Men fordi dens skånselsløse effektivitet går hånd-i-hånd med bilens underspillede ydre, så spiller den en rolle som ingen anden hurtig hatchback - nemlig rollen som Clark Kent i kontornusseruniformen. Udefra kan ingen se det, men skulle situationen opstå, krøller den enhver bølletunet BMW om til en sommerhat.

Følg med i nyheder og tests på facebook


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



VW Golf R

Pris inkl. lev.: Prisgæt ca. 670.000 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)
Mål (l/b/h): 428/180/144cm
Bagagerum: 343 liter
Køreklar vægt/last: 1.495/560 kg
Motor: R4, turbobenzin på 1.984 cm3
Effekt: 300 hk v. 5.500 o/min
Drejningsmoment: 380 Nm v. 1.800 o/min
Transmission: 6-trins DSG aut.
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 14,5 km/l
CO2-udledning: 159 g/km
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år