Vanevinder med det hele

Vanevinder med det hele

Hyundai i10 Style spækket med udstyr.


Hyundais nye mikrobil i10 har efterhånden fejret så mange triumfer, at konkurrenterne må være grønne af misundelse. Og læserne trætte af at læse om dens fortræffeligheder.

Lidt ubeskedent vil vi starte med at bringe i erindring, at den rummelige mikro vandt en stortest foretaget af bl.a. Jyllands Posten og Berlingske Media tidligere på året. En stortest, hvori alle væsentlige konkurrenter indgik.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Hyundai i10
Søg brugt Hyundai i20
Søg brugt Hyundai i30

Også i Tyskland har modellen ryddet forsider, fordi det er højst usædvanligt, at en udenlandsk produceret bil vinder over tyskernes egne produkter. Især når VW er indblandet. Derfor vakte det opsigt i vort naboland, da Europas største motorblad Auto Bild tildelte i10 en klar sejr i en dobbelttest mod VW Up - mikroklassens ukronede konge, indtil i10 dukkede op på småbilernes stjernehimmel.

Nu tester vi så igen den koreanske succesmager - denne gang i bedst udstyrede og mest motorstærke version kaldet Style 1.2. Den har fire cylindre i stedet for tre, brede fælge og 87 meget livlige hk.

Få svage punkter
Lad os i lyset af de mange lovord, der er blevet bilen til del, starte med at lede efter de få svagheder ved bilen.  Først og fremmest er modellen langt fra klassens mest økonomiske med et gennemsnitligt forbrug på 20,4 km/l. En god del af forklaringen er, ud over den ganske kraftige og omdrejningsvillige firecylindrede motor, fravær af start-stop-automatik. Hvortil kommer, at bilen ikke er nogen letvægter med en køreklar vægt på den forkerte side af et ton.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Jeg undrer mig over den fraværende start-stop-automatik, eftersom bilen har et væld af udstyr, der normalt kun findes i større og dyrere biler. F.eks. varme i multifunktionsrattet, kurvelys, bakkeholder og naturligvis aircondition. Udstyret omfatter også detaljer som ratbetjent radio/CD/MP3 med fire højttalere plus den meget omfattende liste af standardudstyr, der begunstiger alle i10-modeller.
De bredere alufælge i forhold til i10 i lavere udstyrstrin både klæder bilen og gør meget godt for køreegenskaberne. Den skubber ikke nær så meget hen over forhjulene i kurver. Dækprofilen i Style er 55 - ret sportsligt for en mikrobil. Til gengæld er den blevet mindre retningsstabil.

Da vi nu har valgt at fokusere på bilens få svage punkter, noterer vi desuden, at de fire cylindre i forbindelse med lav gearing ikke egner sig specielt til motorvejskørsel. Den højfrekvente summen bliver hurtigt enerverende, og på langture, forsøger især høje mennesker forgæves længdeindstilling af rattet. Heller ikke dette er nogen speciel dyr udstyrsdetalje, og man kan også undre sig over, at den ikke er med i den ellers veludstyrede bil.

Højt prissat
Et sidste kritikpunkt - vi kan faktisk ikke finde flere - er prisen. For 135.000 kr. plus levering kan man finde sig en ganske veludstyret bil fra klassen over. Pudsigt nok koster storebror i20 med samme motor 12.000 kr. mindre. Selv den meget velydstyrede i20 XTR med samme motor koster et par tusinde mindre end den veludstyrede mikro.

Når det er sagt vil vi ikke tøve med at fortsætte de mange rosende ord om i10. Fantastisk garanti - fem år uden kilometerbegrænsning. Smagfuldt interiør og gode køreegenskaber. Også optisk en vellykket bil især med de brede lækkert designede hjul. På testbilen i antraxitgrå lakering. Kort sagt en bil, der henvender sig til dem, der kører småt, fordi de ønsker at køre småt. Selv om de sagtens kunne få råd til en større bil. Perfekt som nummer to eller tre hos den velsituerede familie.

Følg med i nyheder og tests på facebook



Hyundai i10 style 1.2

Pris inkl. lev.: 138.775 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (længde/bredde/højde): 367/166/150 cm.
Bagagerum: 252 ltr.
Køreklar vægt/last: 1.016/434 kg
Motor: R4 1.244 cm3 V16
Effekt: 87 hk/6.000 o/m
Drejningsmoment:
121 Nm/4.000 o/m
Transmission: 5 gear manuel
0-100 km/t: 12,3 sek.
Tophastighed: 171 km/t
Forbrug/EU-norm: 20,4 km/t
CO2 udledning: 114 g/km.
Årlig ejerafgift:  580 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 5/5/12




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her