Porsche Targa vender tilbage
Mens tidlige Targa-modeller var lidt kantede i tagdesignet løber nyhedens tag og bagvindue sammen i flydende coupeagtige linjer. Det store, tungt designede udhæng bagtil skriger hækmotor med stort H.
Det elektrisk opererede tagsystem består af to bevægelige enheder. Dels toppen af stof/magnesium. Dels det bagerste glasvindue. Tykt og stærkt isolationsmateriale reducerer vindstøjen og øgersikkerheden. Systemet åbner/lukker på 19 sekunder.
Kabinen er som på de øvrige nye Porsche 911-modeller. Dvs. top eksklusiv uden at være overgjort med pjattede detaljer.
Porsche 911 Targa
En 911 kører anderledes and alle andre biler. Nogle hader dens livlige, men efterhånden meget neddæmpede karrosseribevægelser. Andre kan slet ikke få nok af oplevelsen.

Porsche Targa vender tilbage

En af de mest distinkte og højtprofilerede modeller i Porsches program, 911 Targa, vender tilbage med salgsstart omkring midsommer.


Targa-modellen er i sit nye outfit mere sexet at se på end nogensinde før. Og ifølge fabrikken også en af de sikreste åbne eller halvåbne biler overhovedet takket være konstruktionen med den markante brede styrtbøjle bag forsæderne kombineret med Porsches store fokus på aktiv køresikkerhed. Herunder et medtænkende firehjulstræk og en bred vifte af traktionsforbedrende systemer, der gør det næsten umuligt at komme i vanskeligheder uanset underlagets beskaffenhed.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche 911
Søg brugt Porsche Boxster
Søg brugt Porsche Panamera

Targa-modellen blev født i midt-1960erne som et udtryk for rettidig tysk omhu. Sikkerhedsdebatten rasede på Porsches vigtigste marked, USA, efter en række artikler og bøger fra juristen og miljøforkæmperen Ralph Nader, der bl.a. i bogen »Usikker Ved Alle Hastigheder« hudflettede biltyper og modeller ved navns nævnelse. Værst gik det ud over Chevrolet Corvair, der i lighed med Porsche havde hækmotor og frit valg mellem kalesche eller ståltag.

De fleste regnede med, at åbne biler snart ville blive forbudt i USA. Porsches modtræk så dagens lys i 1965 i form af Targa-modellen med en bred stålbøjle integreret i karrosseriet bag forsæderne og et fast tag, der kunne afmonteres. Hvorefter bilen i princippet kunne betragtes som en lukket bil med soltag i overstørrelse. Nok til at omgå det ventede forbud fra National Highway Traffic Safety Administration. Et forbud, som imidlertid aldrig kom.

Se også:  Den sublime Corvette

Men 911 Targa blev alligevel en stor succes, fordi den forenede den åbne bils charme med den lukkede bils sikkerhed og støjsvaghed. I perioder af 1970erne stod modellen for 40 procent af det samlede 911-salg. Og selv om Targa-modellen konceptuelt har været fraværende ikke kun i 911-modellens første leveår, men også i de seneste knap 20 år, står den alligevel for ca. 13 procent af de 853.000 911ere, der er procuceret siden 1963.

Nu er Targa tilbage i storform. Vi har testet nyheden på de værst tænkelige syditalienske veje ikke langt fra de områder, der leverede navn til modellen. Targa-betegnelsen kommer fra det berømte og livsfarlige Targa Florio gadeløb på Sicilien, som Porsche vandt syv gange, inden løbet blev endeligt lukket i 1970erne efter en række dødsulykker.

Selvfølgelig kører den nye 911 Targa 4 fremragende med den lidt nervøse og stærkt underholdende styrekarakteristik, der ud-springer af konceptet med »påhængsmotor«, ekstrem skarp styring og stor bagvægt.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Men det, der slår mig allermest, er nyhedens fantastisk vellykkede design. Aldrig har en Porsche Targa betragtet gennem min optik fremtrådt mere indbydende. Den brede karrosse - et par centimeter bredere end de baghjulstrukne 911-udgaver i standardform - matches flot af bilens optiske bagvægt og store udhæng. Ingen kan være i tvivl om, at dette er en hækmotorbil. Sjældent har brutalitet været så smukt indpakket.

I lukket konfiguration leverer det stofbeklædte magnesium/stoftag ekstremt god beskyttelse mod vindstøj. Og i øvrigt også stor sikkerhed, hvis bilen skulle rulle rundt. Dobbelte materialer i taget gør det vanskeligere for skarpe genstande i at trænge ind i kabinen. Og spændebuerne af magnesium strækker stoffet helt ud for at eliminere blafrende støjkilder.

Et tryk på knappen mellem sæderne transformerer i løbet af 19 sekunder den lukkede bil til en halvåben sportsvogn med bred styrtbøjle - jeg bruger udtrykket »halvåben«, fordi den bagerste rude af letvægtsglas ikke kan afmonteres, som det var tilfældet for nogle af de tidligere Targa-modeller.

I halvåben konfiguration har Porsche ikke i samme grad vundet kampen mod vindstøj. Heller ikke kampen mod turbulens, selv om der er tænkt kreativt med bl.a. en lille manuel aktiveret  spoiler over forrruden.

Se også:  Amerikanske Nemesis med 2000 hk

Vind og støj er til at bære op til almindelig landevejsfart. Over 100 km/t skal man råbe til hinanden. Ved maksimal dansk motorvejsfart foregår evt. kommunikation via fagter og mundaflæsning.

Musikken fra den fabelagtige motor - enten med 350 eller 400 hk - lader sig heldigvis ikke undertrykke. Den er på samme tid eksklusiv og bisset. Nærmere forklaring umulig. Under pres gjorde lyden både mig og min codriver nærmest euforiske. Fra ung til gammel standsede folk op langs vejen, stirrede og lyttede, når vi pressede speederen mod bunden, og huggede den fabelagtige syvstrins gearkasse et par transmissionstrin nedad. Bilen fås også med syvtrins PDK automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Vi foretrak at lege med den manuelle.
Bilens vedhængsevne selv på lusede syditalienske veje belagt med et tyndt lag saltstøv fra Adriaterhavets havgus er ufattelig. Vi prøvede flere gange at komme i nærheden af skridgrænsen, men den ligger så højt, at vi simpelthen ikke kunne få os selv til at køre så stærkt gennem kurverne. End ikke kraftig gasgivning ændrer på billedet. Det selvtænkende firehjulstræk med spærrefunktioner og konstant lynhurtig fordeling af kræfterne til de bedst vedhæftede hjul i underlaget gør baghjulsudskridninger til en nærmest teoretisk mulighed.

Trods sin komplicerede tagkonstruktion er Targa-modellen en smule mindre kostbar end den firehjulstrukne cabrioletudgave, der er dens basis. Hvad man skal vælge afhænger af kærligheden til luft. Kører man ofte og længe med frit udsyn til himlen. vil jeg foretrække cabriolet-udgaven, der i højere grad leverer den rene vare uden at handle af med voldsom øget vindstøj og turbulens. Kører man mest lukket, men med åben tag som en hyggelig søndagsmulighed, er Targa sagen.
Die-hard-Porsche-entusiaster vil formentlig foretrække en baghjulstrukket coupe, der leverer alt det drama og alle de udfordringer, som de mere kultiverede firehjulstrukne udgaver høfligt filtrerer bort.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Den nye Porsche leveres i to grundudgaver. Som Targa 4 med 350 hk og 3,4 ltr. motor. Og som Targa 4S med 3,8 ltr. motor og 400 hk. Priserne for de to udgaver starter ved henholdsvis 2.329.782 kr. og 2.655.782 kr. Cabrioletudgaverne med tilsvarende motorer er marginalt dyrere, mens coupe-udgaverne er ca. 10 pct. mindre kostbare. Targa-modellen fås kun med firehjulstræk og det brede karrosseri. Måske verdens bedste sportsvogn for voksne. Men langt fra den mest udlirede.

Vi var inviteret af Porsche i Danmark.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Porsche 911 Targa 4

Pris inkl. lev.: Fra 2.329.782 kr.
Mål (længde/bredde/højde): 449/185/130 cm
Motor: 3.436 ccm
Effekt: 350 hk
Drejningsmoment: 390 Nm
Transmission: 7 gear manuel
0-100 km/t: 5,2 sek
Tophastighed: 282 km/t
Forbrug/EU-norm: Ca. 10,5 km/l
CO2 udledning: 223 g/km
Forventet dansk salgstart i juni.