Overset og undervurderet
WRX STI fås i to udgaver. Her er det topmodellen, der er lettet for den gigantiske hækspoiler og derudover udstyret med bl.a. navigation og et topklasse-lydanlæg fra Harman Kardon.
Kabinen oser af kvalitet og motorsport. En god blanding af læder, alcantara og kulfiber-look er standard.
Kabinen oser af kvalitet og motorsport. En god blanding af læder, alcantara og kulfiber-look er standard.
Kabinen oser af kvalitet og motorsport.
Den gigantiske hækspoiler er et umiskendeligt Subaru-kendetegn. Med den er motorsports-DNA'et markeret, og tanken falder uvægerligt på 1990'ernes VM-rally og den skotske legende, Colin McRae.
Få biler har jeg været i stand til at køre så hurtigt i gennem dét, der svarer til en dobbelt undvigemanøvre. Luftindtaget på motorhjelmen er uløseligt forbundet med Subaru WRX.
Få biler har jeg været i stand til at køre så hurtigt i gennem dét, der svarer til en dobbelt undvigemanøvre. Luftindtaget på motorhjelmen er uløseligt forbundet med Subaru WRX.
Subaru WRX STI - konstrueret som Subaru insisterer: Med firehjulstræk og boxermotor. Den 2,5 liters motor yder 300 hestekræfter, 0-100 km/t tager 5,2 sekunder.
Den 4-cylindrede 2,5 liters boxermotor er ikke pakket ind i nydelig plastik. Her må man gerne beundre herlighederne. 300 hk ved 6.000 o/min og et moment på 407 Nm ved 4.000 o/min.
Den monumentale spoiler er en del af standardpakken.

Overset og undervurderet

WRX STI. Verdens mest pålidelige bilmærke, Subaru, lever langt uden for rampelyset. Overset bliver man dog ikke i den Subaru-blå WRX STI med den gigantiske hækspoiler.


Kørehandsken er kastet. Sportsædet i den blå Subaru WRX STI griber om mine rygstykker, den 2,5 liters boxermotor er vakt til live, drejeknappen mellem sæderne sat til Sport Sharp og differentialespærret på Auto Minus, så firehjulstrækket leverer mest muligt og hurtigst muligt greb. 1. gear, gas og slip koblingen.

Den benhårde WRX STI er en af de sjældne, men stærkt fascinerende og nærved-vanedannende skabninger, der insisterer på at få tæv, gerne mange og gerne længe. Stedet er Trosta Park, et køreteknisk anlæg uden for Stockholm med masser af god asfalt, og på den korte bane er der rig lejlighed til at forvisse sig om, at den nye Subaru WRX STI ligesom den gamle er gjort af dét stof, man vinder langdistanceracerløb i.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Subaru Forester
Søg brugt Subaru BRZ
Søg brugt Subaru Legacy

Som vore svenske værter siger, er Trosta Park ikke en racerbane, men netop et køreteknisk anlæg, hvilket dog ikke afholder min makker og jeg fra at køre slalom på den sjove side af 120 km/t gennem de opstillede kegler på "langsiden". For køre slalom uden at miste vejgrebet - dét kan den.

Boxermotoren snerrer, som kun en boxermotor snerrer, tyngdepunktet er lavt, og om det er sandt, som chefingeniøren fortæller, at hans Subaru WRX STI kører hurtigere gennem en dobbelt undvigemanøvre end en firehjulstrukket Porsche 911 Carrera - med boxermotor og lavt tyngdepunkt - kan ikke verificeres hér. Men vi er tilbøjelige til at tro ham.

Krængning er der stort set intet af, Brembo-bremserne bider, og når vi med ganske kort tilvænning lærer bilens grænser at kende, er det umanerlig nemt efter en perfekt indstyring ind i kurven at dosere speederen, så man trækkes lynende hurtigt ud ad kurven igen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Man kan sagtens få bilen til at køre ligeud, selv om vejen og forhjulene drejer. Det er blot et spørgsmål om at aktivere tilstrækkeligt mange af de 300 hestekræfter. Når vi får den til at køre ligeud, er det, fordi vi har at gøre med dét, der hedder understyring underlagt naturlovene, som end ikke Subarus dygtigste kunstnere, firehjulstræk og stolte motorsportstraditioner kan overvinde.

Nydelse er mantraet

Den nye Subaru WRX STI, blå eller ikke-blå, hækspoiler dimensioneret som haleroret på en Airbus eller blot hverdags-sedan-bagagerumsklap uden spoiler, er i den grad eksponent for køreglæde i højeste potens. Førnævnte chefingeniør gentager som et mantra ordet "enjoyment" - nydelse - og det er, hvad man opnår i en WRX STI. Især hvis man hører til den type, der elsker at køre bil og gerne kører en omvej, fordi livet med et rat i hænderne er for kort til at køre lige hjem.

Den nyes specifikationer er stort set identiske med den gamles, men ganske, ganske meget er fornyet og forfinet. Ud over et forandret design måler styretøjets respons sig med de bedste sportsvognes, undervogn, chassis og bremser har fået en overhaling mod mere præcision, og gearkassens skiftebevægelser er gjort kortere. Kommer man fra MPV til WRX, vil gearskiftet opleves genstridigt, men for pokker: Dette er jo en bil, der vil have og kan tåle bank, så det er blot et spørgsmål om at føre pinden med kontante og beslutsomme bevægelser. Så sidder den lige i skabet.

Se også:  Det bedste eller intet

WRX STI er en 5-personers sedan med fornuftig plads til ungerne på bagsædet og ægtefællen i passagersædet - for du vil selv køre - og fås, som antydet, også uden den enorme hækspoiler, der er en del af standardudstyret på basismodellen til 653.680 kr. Væk med hækspoileren er lig med en opgradering - væk fra T. Hansen- og Brian-imaget (undskyld T. Hansen og undskyld alle Brian'er) - og uden den får man også lidt mere udstyr, bl.a. et fremragende Harman Kardon-lydanlæg, navigation og nøglefri betjening. Merprisen for opgraderingen er 50.000 kr.

Ud over bilens mange fortræffeligheder er prisen næsten den største fortræffelighed. Den gamle kostede i 2010 lige over 780.000 kr., så i dag er der meget mere at komme efter. Konkurrenter? Tja, den er svær. Med Mitsubishi Lancer Evo ude af billedet er Subaru WRX STI en ener, men den kan ses som alternativ til en brugt BMW M3, en ny Audi S3 eller - med sin ganske fordelagtige pris - til en brugt WRX STI.

Subaru på vej frem?

»Køreglædens år« kalder Subarus danske importør året, vi befinder os i. WRX STI skal sammen med den topersoners sportsvogn BRZ (tvilling til Toyota GT86), der nu koster 450.000 kr. og ikke 550.000, sammen med SUV'en over alle SUV'er, Forester, sammen med crossoveren XV og sammen med Legacy i firmabilsoffensiv bringe Subaru ind i folks bevidsthed.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Globalt set giver Subaru overskud og har nærmest aldrig gjort andet, i 2013 solgte man over 800.000 biler men i Danmark under 200. Og det er ikke godt nok. I begyndelsen af april åbnede landets Subaru-forhandler nummer 11 (i Herning), og inden årets udgang skal yderligere fire være kommet til.

Det er en udfordrende øvelse for Subaru, for efter i årevis at være kåret som verdens vel nok mest pålidelige bil, er det stadig kun en lille menighed, der for alvor kender mærket. Det gode ved dét er, at dem, der kender Subaru, som regel sværger evig troskab til et mærke, de lovpriser for firehjulstræk, boxermotorer og en driftssikkerhed, som DSB kun i de mest hedeste feberfantasier tør drømme om.

Den nye Subaru WRX STI er i Danmark lige efter sommerferien.

STI's historie

STI - Subaru Tecnical International - er et datterselskab af Fuji Heavy Industries Ltd., som også ejer Subaru.

1992: Impreza lanceret i Japan med både for- og firehjulstræk.

1993: Første Impreza Gruppe A, samme år første World Rally Championship-sejr (WRC) i Finland.

1995: Vandt WRC med Colin McRae bag rattet. Vandt også konstruktørernes VM.

1997: Impreza WRC.

2001: Subaru WRX STI baseret på anden generation. 2,0 liter, 265 hk og et moment på 343 Nm ved 4.000 o/min.

2002: STI lanceres med runde forlygter, såkaldte »bugeyes«.

2003: Facelift af WRX STI - de runde øjne er væk, generelt er designet mere aggressivt, bl.a. er det gabende hul til intercoolerens luftindtag på toppen af motorhjelmen gjort større.

2006: Ny front med tredelt motorhjelm, der skal ligne et fly. Gæller, nye baglygter og en lille tagspoiler, der presser luften ned mod den store hækspoiler. Ny diffuser. Ny 2,5 liters boxermotor med 280 hk, moment på 392 Nm ved 4.000 o/min, ny gearkasse og justerbart manuelt centerdifferentiale. Firehjulstrækket fordeles i standardindstilling til 59/41 (for/bag) mod tidligere 65/35.

2008: WRX STI 2008, baseret på tredje generation Impreza, lanceres udelukkende som 5-dørs hatchback. Motoren yder nu 300 hk og har et moment på 407 Nm ved 4.000 o/min. SI-drive med tre elektroniske køreprogrammer er standard.

2010: WRX STI Racing lanceres som 4-dørs sedan sat mere op til bane end til rally.

2014: Ny WRX STI.

Bilen.dk var inviteret af Subaru Nordic.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Subaru WRX STI

Pris inkl. levering: 653.680 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet

Mål (længde/bredde/højde): 460/180/148 cm

Bagagerum: 460 liter

Køreklar vægt: 1.507 kilo

Motor: B4, 2.457 cm3, turbobenzin, 16V.

Effekt: 300 hk v. 6.000 o/min

Drejningsmoment: 407 Nm v. 4.000 o/min

Transmission: 6-trins man., firehjulstræk

0-100 km/t: 5,2 sek.

Tophastighed: 255 km/t

Forbrug/EU-norm: 9,6 km/l

CO2-udledning: 242 gram/km.

Årlig ejerafgift: 7.080 kroner

Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 7 airbags, 5 selehuskere, antispin, esc og traction control, justerbart differentialespærre, køreprogrammet Subaru Intelligent Drive (Intelligent, Sport eller Sport Sharp), Active Torque Vectoring (overfører automatisk kraft til det/de hjul, der har brug for det), Brembo-bremser, fartpilot, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, læder-alcantara interiør, ratbetjent lydanlæg m. usb-,  iPod-tilslutning og seks højttalere, bluetooth, 18 tommer alufælge.

WRX STI GT (uden hækspoiler) til 703.680 kr. er desuden udstyret med: Navigationsanlæg, 6,1 tommer farveskærm, bakkamera, Harman Kardon lydanlæg m. ni højttalere, regnsensor, soltag, nøglefri betjening.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her