Jagten på den ægte Volkswagen GTI
Golf GTI MK VII sammen med den originale MK I
Seat Leon Cupra: »Rekordknuseren«
Skoda Octavia RS TSI: »Arbejdsbien«
Audi S3: »MENSA-drengen«
Audi S1: »Juniordrengerøven«

Jagten på den ægte Volkswagen GTI

Den originale Golf GTI var en drengerøv, men hvilken en af alle de moderne GTI-modeller fra Volkswagen-gruppen løfter arven bedst? Vi har testet originalen og alle de nye turbofodrede GTI-talenter, for at finde svaret.


De har begge gearknopper formet som golfbolde. Og begge hedder GTI til efternavn og Volkswagen Golf til fornavne. Men der hører lighederne op. Den ene er en Golf GTI MK I Pirelli Edition fra 1983 og den anden en Golf GTI MK VII. Der er sket meget på de små 40 år, der er gået siden den originale Golf GTI så dagens lys. Den var et fyraftensprojekt for ingeniør Alfons Lövenberg og et par kollegaer, der over blødt brød og kaffe strikkede en racerpumpet Golf sammen, som kun med nød og næppe slap igennem chefernes nåleøje og kom i produktion. Målet var at sælge 5.000 Golf GTI. Siden 1975 er der solgt næsten 1,5 millioner Golf GTI. Ideen med en sportsvogn klædt ud som familiebil blev altså en større succes, end nogen havde drømt om, og siden har konceptet grebet om sig. Alle store bilproducenter har i dag en på programmet, og det gælder også alle Volkswagens datterselskaber, som vi her kigger nærmere på.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt Seat Leon
Søg brugt Audi S3

Golf GTI er altså stamfaderen til alle Volkswagengruppens hurtige familiegryder. Vi har samlet den originale, den nye og set på alle de forskellige aftapninger, der i dag findes af den fantastiske GTI i den stadigt voksende Volkswagen-familie. For hvor skal man gå hen i 2014, hvis man har 500.000 kr. og ønsker sig en moderne germansk udgave af den originale humørspreder fra 1975? Målet er at finde den model i VW-gruppen, der bedst løfter arven efter fyraftensprojektet.

Men først originalen. Født i 1975 tog den verden med storm. Testbilen er en Pirelli-edition fra 1983. Den sidste af første generation Golf GTI. Med en strammere undervogn var den øverste trin på den evolutionsstige, der var startet otte år tidligere. Den er en vaskeægte gadedreng. Med 110 hk og en vægt på omkring 840 kg. Motoren er på 1,6 liter uden hverken turbo eller kompressor - men med elektronisk indsprøjtning, der dengang var det nyeste nye. Den har fire gear og er i det hele taget noget af det fineste, man kan få fingre i, fra dengang biler og computere var to vidt forskellige ting, og bilelektronik først og fremmest handlede om ledningerne til forlygterne. Den er som levende teater i en tv-tid, og leverer en engagerende og analog køreoplevelse.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Den nye GTI lever i en helt anden tid. Den har hele arsenalet af moderne teknologi til sin rådighed - lige fra avanceret motorstyring til justerbar undervogn og moderne turboteknik. 0-100 km/t er ekspederet på 6,4 sekunder og topfarten er 250 km/t. Den er blevet dobbelt så tung og dobbelt så stærk - men desværre hverken dobbelt så hurtig eller dobbelt så sjov. Den nye Golf GTI er dog noget af det mest raffinerede og forfinede, man kan få fingrene i, hvis man bladrer gennem arsenalet af GTI'er i dag. Særlig i Performance-udgaven, hvor et lille mirakel af et forhjulsdifferentiale gør den så svingsikker på fødderne, at man blot må bøje sig i støvet i respekt. Den er billedet på det moderne Volkswagen. Klinisk velfungerende med en doktorgrad i perfektionisme, men også en lille bitte smule kedelig - i forhold til ophavet.

Men så er det jo godt, at Volkswagenfamilien i dag byder på et helt arsenal af pumpede familiebiler, der alle sammen bygger på samme tradition, som den originale GTI grundlagde, og som alle deler den samme fantastiske 1.984 cm3 turbomotor med alt fra 220 til 300 hk.  Men hvilken en leverer en oplevelse tættest på den originale GTIs? Jeg har spadseret gennem hele rækken af aftapninger den seneste måned. Men før vi konkluderer noget definitivt, så er her en kort karakteristik af hver enkel.

Seat Leon Cupra:
»Rekordknuseren«
Hurtigste forhjulstrukne bil på Nürburgring og derfor omgærdet af enorme forventninger, da nøglen til uhyret endeligt lander i min hånd. Og den er hurtig. Uhyggeligt hurtig. Men det er mest, når man kigger på speedometeret eller den hastighed, hvormed træerne passere udenfor ruderne, farten fornemmes. For den opleves forbløffende steril og uengageret. Den er baseret på samme MQB-platform som Golf GTI, S3 og Skoda Octavia RS, og tages forhjulstrækket i betragtning, så forvalter den isoleret set kræfterne fra den 1.984 cm3 turbobenzinmotor bedst. Den yder 280 hk og rammer 100 km/t på 5,7 sekunder - det sidste takket være den benhårde 6-trins DSG-gearkasse der også ligger i S3. Men den mangler lyd og den lille røde djævel på skulderen, der hvisker fartopfordringer i dit øre til at snuppe titlen.  Pris fra 440.180 kr. inkl. levering.

Skoda Octavia RS TSI:
»Arbejdsbien«
Selvom den er feltets langsomste og pakket i en familiehabit så uinspirerende, at den får resten af feltet til at ligne modeller hentet direkte ned fra en catwalk, så imponerer den tjekkiske GTI. Den er uhyre uprætentiøs, men i Sport-indstillingen leverer den et overbevisende og lokkende lydbillede, der sjældent er hørt bedre i en firecylindret bil. Motoren yder i RS TSI 220 hk, og bilen skal bruge 6,8 sekunder til at nå 100 km/t i testudgaven med manuelt gear. Det er en bil, der lægger i kakkelovnen til lidt festlig kørsel, samtidigt med at den er praktisk som en schweizerkniv på en vandretur. Den er klart feltets mest bredtfavnende vogn og til en pris på 416.780 kr. inkl. lev., også den klart billigste.

Audi S3:
»MENSA-drengen«
Samme motor og samme haldexfirehjulstræk som Audi S1. Men her er vi ovre i den digitale tidsalder. Selvom den kun er lidt tungere og yder hele 300 hk, er den ikke lige så sjov og direkte i sit køredynamiske udtryk, som Audi S1 er. Det seks-trins dobbeltkoblingsgear og bilens generelt stivnakkede og effektive attitude tager toppen af morskaben. Den er hurtig, men mangler det charmerende glimt i øjet, som Audi S1 har. Den er effektiv som et autistisk MENSA-medlem med en rubiks-terning. Men gad du sidde ved siden af ham til en fest? Pris fra 709.635 kr. inkl. levering.

Audi S1:
»Juniordrengerøven«
Med vanlig audisk sans for at dræbe en fest, så har de naturligvis monteret Quattro-firhjulstræk på den lille S1.
Det er tanken, inden jeg kommer bag rattet. Men nej - S1 er faktisk virkeligt underholdene.
Presser man den rundt i en kurve med en ikke skridfast overflade, kan man faktisk lokke bagenden ud. Den 1.984 cm3 store turbomotor yder 230 hk - som i Golf GTI Performance, men S1 er lettere, og kombineret med firehjulstrækket kryber den ned på en 0-100 km/t tid på 5,8 sekunder.
Læg dertil, at den har en god gammeldags manuel håndbremse og en stram manuel 6-trins gearkasse, og den lægger lunt i svinget til at snuppe titlen som ideologisk VW-arvetager til Golf GTI MK1. Den hylder stadigvæk de analoge dyder - i en digital tidsalder. Og begejstres man for en klassisk gammel MKIer, er S1 et hit - på trods af firehjulstrækket...
Prisen kendes endnu ikke, men prisgæt på ca. 500.000 kr.

Konklusion...
Den er svær. S3 ryger ud på at være for dyr, for perfekt og for uengagerende. Seat Leon Cupra er en ørn, når det skal gå stærkt. Men den mangler lyd, drengerøvscharme og personlighed. Den nye Golf GTI er ikke så tosset endda, og som navnebror til originalen med samme golfboldgearknop, ligger den godt til. Skoda Octavia RS hylder ideen om at tage den hyperpraktiske familiebil og gøre den hurtig og underholdende - uden at den bliver ubetalelig eller ubrugelig. Men i min bog er det Audis nye S1 der kommer tættest den samme underholdende og engagerende køreoplevelse, som den originale Golf GTI MK I. Den er dejlig analog, man føler sig intimt tæt på vognen, og så lugter den lidt af samme fyraftensprojektgalskab som originalen. At vinkle den store 1.984 cm3 turbomotor ned i karossen fra en Audi A1, tilføje firehjulstræk og lancere den i farver som Viper Green og Vegas Yellow. Det lugter smager så herligt af samme vanvid, som en Golf med over 100 hk må have gjort i 1975…

Se også:  Dacia vs Nissan vs Suzuki Højt til vejrs


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her