Cherokee på krigsstien
Godt udstyret skal Jeep Cherokee tage kampen op med SUV’er fra Volvo, Audi og BMW.
Den vandfaldsagtige kølergrill er særdeles markant.
Den kække linje fra fronten forsætter på bagenden. Bagagerummet kan snuppe 591 liter.
Indendørs er der trods gode elementer lidt en aura af billig grå plastik.
Godt udstyret skal Jeep Cherokee tage kampen op med SUV’er fra Volvo, Audi og BMW.

Cherokee på krigsstien

Jeep er tilbage på det danske marked, og med Cherokee er de klar til at gå på jagt efter kunder, der i dag vælger Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Våbnene er en stærk historie, kækt design og udstyr.


Jeep er indbegrebet af amerikansk eventyrlyst. Siden 1941 har de leveret 4X4 biler fra fabrikken i Toledo Ohio, hvor den nye Cherokee også skal bygges. Efter en halv time med fuld fart på PR-gulvviolinen, forlader jeg pressepræsentationen af den nye Jeep Cherokee med linjer som disse på blokken: »Freedom for the Soul«, »Go anywhere do anything«, »From A to B no matter what«, »Adventure and Freedom«, »Invention and Innovation«, »A no compromise vehicle« og sidst men ikke mindst »Free to shape your destiny, lets go and dive head first into the world«… Det meste lyder som taget ud af en republikansk ungdomsorganisations idéprogram, og det vidner om et mærke og en bil, der er et produkt af sin historie og sit hjemland. Den er ovenikøbet »Built Free«, hvad end det betyder.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Audi
Søg brugt Volvo
Søg brugt BMW

Men budskabet er ikke til at tage fejl af. Her er en bil med en anden DNA og historie end storsællerterne i det mellemstore SUV-segment. Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60 vil alle levere en dynamisk og luksuriøs oplevelse med personbilskøreegenskaber og SUVens klassiske høje siddeposition.

Det vil Cherokee også, men den vil først og fremmest være den lottovindende superspejders bedste ven og bringe ham ud i vildnisset, samtidigt med at den matcher europæerne på udstyr, komfort og kvalitetsoplevelse. Som du nok fornemmer, så er Cherokee en uhyre ambitiøs størrelse, men efter Fiats overtagelse af Chrysler - og dermed Jeep - har den amerikanske del af den italienske familie været igennem en tørretumling af en rekonstruktion, og med europæiske kvalitetskriterier, europæisk materialevalg, europæiske dieselmotorer og amerikansk historie og knowhow ser Jeep stærkere ud end nogensinde. Et faktum rekordsalget på over 730.000 biler i 2013 - Jeeps højeste nogensinde sætter to fede streger under.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Derfor synes timingen perfekt for Jeeps reintroduktion på det danske marked. Efter små fire års fravær kom de første Jeeps i starten af året. Først den store fuldfede luksus-SUV Jeep Grand Cherokee til omkring 1,1 mio. kr. på danske plader, så kom den klassiske Jeep Wrangler til 750.000 kr., og nu kommer altså tredje modelrække til kongeriget til priser fra omkring 600.000 kr. - de endelige priser er først klar til maj.

Cherokee introduceres i både en to- og en firehjulstrukken udgave, og med en 2 liters italiensk dieselmaskine på enten 140 eller 170 hk og en fuldfed amerikanske V6 Pentastarmaskine på 272 hk. Den lille diesel fås med manuelt gear, mens den stærkere diesel ligesom V6 benzinudgaverne kommer med en nyudviklet 9-trins ZF-automatgearkasse. Det bliver især den 170 hestes udgave med firehjulstræk og den nye gearkasse,  den danske importør forventer, at kunderne vil springe på. Udstyrsvarianterne hedder Longitude, Limited og Trailhawk i den rækkefølge, med Longitude som basismodellen - der dog efter amerikansk forbillede er fremragende udstyret. Limited bliver formodentligt volumenmodellen, og den fås med alle de moderne sikkerhedssystemer - fra aktiv fartpilot over vejbaneskiftalarm til automatisk opbremsning ved kollisionsfare som sine europæiske konkurrenter.

Se også: Dacia vs Nissan vs Suzuki: Højt til vejrs

Snupper netop en 170 hk diesel i Limited-uniform og triller ud fra Fiats testanlæg i Balocco udenfor Milano med kurs mod Alperne. Motoren er marginalt mere hård i sin gang end de elegante dieseler fra tyskerne. Men støjisoleringen er imponerende, og i kabinen summer motoren stille med lige under 1.800 o/min ved 130 km/t i 9. gear, og du kan føre samtale med almindelig stue-stemmeføring. Bilen leverer en solid fornemmelse af overskud med 350 Nm fra 1.950 o/min, og brændstoføkonomisk er den godkendt med sine 17,2 km/l.
Gearkassen er som sagt fra sydtyske ZF, og med 40 forskellige skifteprogrammer, afhængigt af underlag, geografi og kørestil, opleves den uhyre elegant i alle trafiksituationer, den kastes ud i - fra proptrækkerbjergveje til Autostrada.

Til forskel fra den ellers identiske Cherokee, der blev introduceret i USA i vinters, har den europæiske udgave fået et lidt strammere undervognssetup. Det er som hos BMW og Audi. Men speederresponsen og styrtøjet føles lidt metadon-dopet i forhold til de skarpere europæere. Men skal vi gætte på, at det hænger sammen med bilens off-road DNA, og behovet for at kunne navigere i terræn uden for grovkornet feedback og så i øvrigt vente med at dømme den for hårdt, til den lander i Danmark til test en gang til sommer.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Efter et par timer på de norditalienske veje er vi tilbage på Balocco. Parkerer, snupper en espresso og sidder og kigger på bilen. Den flittige brug af grå plast giver den en rå, men også lidt billig aura. Og de smalle vandrette forlygter vil definitivt dele vandende. Men den er sin egen. Nytænkende - men stadigvæk en Jeep. Vandfaldsgrillen med det lodrette kølergitter er klassisk Jeep, ligesom de meget firkantede skærmkasser. Med 17 tommer fælge ser den lidt spag ud, i den offroad-pumpede Trailhawkudgave med 18 tommer fælge og ekstra frihøjde, ligner den mere den frihedselskende amerikanske vildmand, den så gerne vil være. Den er interessant, anderledes og et friskt pust. Ikke alle ville kunne lide den, men dem der kan, vil elske den betingelsesløst.

Vi var inviteret af Chrysler i Danmark

Se også: Firehjulstræk og vind i håret


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her