Når småt er rigtigt godt
Mini Cooper S
Rattet er rart at holde i og instrumenterne overskuelige.
Lidt tarveligt er det med en dårligt tilpasset radio.
Mini Cooper S
Der er blevet bedre plads på bagsædet, men det er svært at komme derom.
Mini Cooper S
Lavprofildæk gør ikke ret meget for komforten, men til gengæld for køreegenskaberne.

Når småt er rigtigt godt

Mini har løst opgaven med en ny Mini Cooper S særdeles godt ved at dyrke kerneværdierne.


Mini har efterhånden nogle år på bagen men er kommet med en vellykket fornyelse, der gør den lille bil en tand skarpere næsten alle vegne, men som stadig ligner sig selv i en lidt friskere udgave.

En af de mest markante ændringer, man lægger mærke til, når man stiger ind i Mini af nyeste aftapning, er fraværet af det store speedometer i midten af instrumentbordet. Altså speedometret er forsvundet, men den store runding er bevaret. Åbenbart lidt efter devisen at man ikke skal smide det hele væk på én gang. Alt efter model er der så fyldt op i hullet med forskelligt udstyr, f.eks. navigation osv.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Mini Cooper
Søg brugt Mini One
Søg brugt Mini Countryman

I testbilen var det imidlertid blot en radio som det væsentlige. Den er forsøgt tilpasset hullet, men det ser desværre ikke ligefrem fremragende ud. Jovist er den rundet i kanterne for at passe ind i det cirkulære design, men altså der skulle nok have været tænkt lidt længere over den, før den kom til at se godt ud lige der. Det er lidt synd, når man nu har gjort så meget ud af lysstriben rundt om instrumentet, der lyser i forskellige farver, når man f.eks. betjener varmeanlægget.

Men der er bestemt også gode takter indendørs - ikke mindst at kontakterne til vinduehejset nu sidder i døren i stedet for i midterkonsollen, og det er meget mere, som andre bilmærker også gør det, og derfor også stedet, hvor man søger efter dem.

Det er efterhånden nogle år siden, jeg sidst var undervejs i en Cooper S, men jeg kan godt huske følelsen af den direkte styring, og lyden fra motoren, når man accelerer. Men begge dele er faktisk blevet forbedret i den nye udgave.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Indstyringen er endnu skarpere, altså endnu mere gokartagtigt end tidligere, og motorlyden er blevet helt sofistikeret at høre på. De 192 heste knurrer på en behagelig måde, når de bliver bedt om at bestille noget, og det er som om, den også er blevet mere dynamisk i det hele. Men lige tilbage til lyden. I stedet for blot at lade en masse lyd sive ind i kabinen, så er dette en lyd, der er en premiumbil værdig. Altså den er ikke for kraftig, men virker særdeles gennemtænkt, og kommer med små prutlyde fra udstødningen på de rigtige tidspunkter.

Motoren er med et moment på 280 Nm fra 1.250 omdrejninger mere end villig, den virker hurtigt ude af starthullerne, hvilket den med 6,8 sekunder til 100 kilometer i timen da også er. Gearkassen er direkte med små skiftebevægelser gennem de seks fremadgående gear, og der skal faktisk meget til, at man ikke føler en eller anden tilfredsstillelse ved at sidde bag rattet i Cooper S.

Den klarer sving, så det er en fornøjelse og har samtidig nærmest evnen til at klæbe sig fast på motorvejen. Mini har altid været velkørende, men undervognen virker endnu bedre i den nye model, der blandt andet drager fordel af lidt mere længde og lidt større bredde og tilføjelsen af diffentialespærre og bedre styr på kraftoverførslen til forhjulene. Eneste minus i den tekniske del er adgangen til bakgear, der betjenes lidt knoldet oppe ved siden af 1. gear, men man vænner sig til det.

Selv om Mini Cooper S er blevet en lidt større bil, så er der ikke oceaner af plads i den. Det er fortsat ikke en bil, man bare lige kaster sig ind og ud af, men sidder man der først i førersædet, så sidder man godt med fint overblik over verden fra den forholdsvis lave position.

Se også:  14 billigbiler i Danmarks største test

Knæpladsen på bagsædet er vokset, men er stadig ikke noget at råbe hurra for. Dels er det besværligt at komme derom via fordørene, og er man der først, så er det heller ikke helt ligetil at finde benplads, med mindre der sidder folk af behersket højdevækst på forsæderne. Med 211 liter er bagagerummet også i bogstaveligste forstand i mini-klassen.

Men det er jo heller slet ikke derfor, man køber en Mini. Det gør man først og fremmest, fordi den er retro-smart, og ikke mindst fordi man skal søge meget længe efter at finde en bil til de penge, der er lige så sjov at køre i. Man kan sagtens finde nogle, der er både billigere og hurtigere, men lige så sjove bliver de altså ikke.

Køreglæden er helt i top, og det er det, der er selve kerneværdien i Cooper S, og selv om prisen lyder på næsten 360.000 kr., så virker det ydelserne taget i betragtning ikke u­rimeligt. Glæden ved den er også, at alt i den er så godt afpasset i forhold til hinanden, og jeg kunne ikke finde noget - bortset fra den grimme radio og bakgearet - der irriterede mig. Alt er gennemprøvet og velfungerende.

Jeg er ikke selv den indlysende kunde til en livsstilsbil i den størrelse, og hvis jeg kunne nøjes med den lille plads indendørs, så ville den ryge på ønskesedlen. For der er nogle ting, man skal tage med i købet. En ting er pladsforholdene, noget andet er, at den hårde undervogn, der giver de præcise køreegenskaber, ikke leverer nogen form for komfort på ujævn vej. Men for en ægte Mini-ejer er den slags overvejelser i bedste fald ligegyldigheder, det er den nødvendige pris for pakken.

Følg med i nyheder og tests på facebook



Mini cooper S

Pris inkl. lev.: 358.780 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Fem af fem stjerner
Mål (l/b/h): 385/172/141 cm
Bagagerum: 211 liter
Køreklar vægt/last: 1.235/405 kg
Påhæng: Ikke opgivet
Motor: 1.998 ccm
Effekt: 192 hk/4.700 omdr.
Drejningsmoment: 280 Nm/1.250 omdr.
Transmission: 6-trins manuel
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug/EU-norm: 17,5 km/l
CO2-udledning: 133 g/km
Årlig ejerafgift: 1.660 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her