Firehjulstræk og vind i håret
Firehjulstrækket tøjler de 300 hk til UG - måske endda for godt, da noget af den forventede fanendivoldskhed udebliver.
Firehjulstrækket tøjler de 300 hk til UG - måske endda for godt, da noget af den forventede fanendivoldskhed udebliver.
Kabinen er definitionen på velgennemført tysk håndværk med en høj kvalitetsfornemmelse hele vejen rundt.
Kabinen er definitionen på velgennemført tysk håndværk med en høj kvalitetsfornemmelse hele vejen rundt.
Stramt design omkring DSG-gearet der tackler de mange kræfter med teknologisk overlegenhed.

Firehjulstræk og vind i håret

Audi S3 er eneste cabriolet i kompaktsegmentet med firehjulstræk. Smid 300 turboheste ind i ligningen, og der er lagt i kakkelovnen til spas i sneen ved introduktionen i Nordsverige.


Nordsverige? Til en cabrioletpræsentation? I marts? Tjekker DMI's vejrdata for Åre i Sverige og finder ud af, at 10-15 minusgrader ikke er usædvanligt. Okay - så pakker jeg da bare hue, skibriller og kørehandsker, og krydser i øvrigt fingre for, at klimaanlægget i bilen er opgaven voksen.

Bilen er Audis nye S3 Cabriolet. Vi testede S3 i den fornuftige Sportback-udgave for et par måneder siden i Danmark - og var egentlig begejstrede for den underspillede visuelle stil i kombination med, at bilen leverede en monumentalt hurtig køreoplevelse. De dyder er bevaret i cabrioleten. S3 ligger 25 mm lavere end den almindelige A3 Cabriolet, men den ligner ikke en bil med 300 hk. De fire signaturudstødningsrør, der altid følger med S-betegnelsen i Audis univers, afslører dog, at den heller ikke er helt ueffen.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Audi S3
Søg brugt Audi S4
Søg brugt Audi S5

Motoren er den allestedsnærværende turboladede rækkefire på 1.984 cm3. Den findes i alle VW-koncernens kompakte præstationsmodeller - Fra Audi S1 over Golf GTI til Seat Leon Cupra og Skoda Octavia RS. I S3 er den imidlertid pumpet helt op til 300 hk, mens momentet rammer 380 Nm allerede fra 1.800 o/min. Gearkassen er en 6-trins automatisk dobbeltkoblingssag, der i Audi-universet hedder S-Tronic. Den er koblet op på et haldex-firehjulstræk, der i udgangspunktet leverer kræfterne til forhjulene- men som også kan levere dem 50/50 til hver aksel. Vægtfordelingen er med en lille overvægt over forakslen, så alt i alt er tingene, som de plejer i Audi S-universet. Ram et sving i høj fart, og bilen har en tendens til understyring, men i ni ud af ti tilfælde får firehjulstrækket distribueret noget traktion ned gennem baghjulene, og så smutter den hurtige Audi sikkert igennem kurven alligevel.

Jeg får bilen udleveret i Molanda-lufthavn 20 minutter uden for Åre. Den står med motoren tændt, så kabinen er opvarmet. Tager hue, vanter og briller på, og trykker så på knappen til taget. Selvom termometeret siger minus 15 grader. Men her sætter bilen sin formynderiske fod ned. Det er simpelthen for koldt. Så den nægter at ulejlige sig de 18 sekunder, det efter sigende skulle tage, at køre taget ned under bagklappen. Infodisplayet lader i en håndfast vending vide, at det kommer ikke til at ske pga. kulde. Okay? Men... Okay? Det har jeg ikke prøvet før. At bilen simpelthen tager ansvar for, om jeg tilraner mig en snue eller ej. Vidste godt tyske biler var formynderiske i deres omgang med de mange elektroniske sikkerhedssystemer, men ligefrem at agere mor synes lige i overkanten.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Men taget insisterer på at være oppe, så af med jakken, hue og vanter og ud på de snedækkede veje. Her beviser S3, at Quattro-firehjulstrækket er forbandet effektivt. Især i kombination med pigdæk. ESC-systemet træder til hver gang, det bliver for vildt, men slår du det fra, er det ikke umuligt at lave lidt kontrollerede udskridninger på de øde skovveje. Der er ingen tvivl om, at bilen har punch. Masser af punch. Og i snevejr er firehjulstrækket en overlegen detalje, der løfter den over alle konkurrenterne i denne størrelse af cabrioleter. Men … altså … hvis ikke man må tage taget af i snevejr, så virker det lidt fjollet at lave en firehjulstrukket cabriolet.

Okay - ret skal være ret. For det første tillod bilen, at taget kom ned, da temperaturen sneg sig op på minus 10, og jeg havde tilbagelagt 80 kilometer. Formoder, det var et spørgsmål om at få karrossen varmet igennem, så sensorerne i cabrioletmekanismen følte sig trygge ved situationen. For det andet giver firehjulstræk også fordele i regnvejr, og så begynder det at give marginalt mening. Men før denne pernitne filosofidiskussion om kombinationen Quattro og cabriolet løber helt ad sporet, så lad mig bare skære igennem - for faktum er, at uden firehjulstræk kan du slet ikke få den lækre 300 hestes turbomotor, og den vil du gerne have.

Men om du vil betale merprisen (som vi ikke kender endnu - men formoder bliver mindst 50.000 kr.) for cabrioleten over den lukkede S3, det bliver et spørgsmål om humør. Men potent er den og under forhold, hvor normale mennesker vil køre med taget nede - altså om sommeren - må det formodes, at den er med på at folde taget ned - uden yderlige hensynstagen til dit helbred, dens eget humør, betalingsbalancen eller situationen i Syrien...

Se også: Den lille limousine fra Audi



Audi S3 Cabriolet S-Tronic

Prisinkl. lev.: Prisgæt - ca. 800.000 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (længde/bredde/højde): 443/179/139 cm
Bagagerum: 320 liter
Køreklarvægt: 1.695 kg
Påhæng: 0 kg
Motor: R4, 1.984 ccm, turbobenzin, 16V
Effekt: 300 hk v. 5.500 o/min
Drejn.moment: 380 Nm v. 1.800 o/min
Transmission: 6-trins dobbeltkobling (S-Tronic)
0-100 km/t: 5,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug/EU-norm: 14,1 km/l
CO2-udledning: 165 g/km
Årligejerafgift: 3.300 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her