Det bedste eller intet
Den nye Mercedes C-Klasse klæber til vejen, styrer som en sportsvogn og gør, hvad den kan for at smelte mand og maskine sammen til ét. Mercedes-DNA'et skinner tydeligt igennem - direkte i profil er man ikke i tvivl om, at hér kører en junior S-Klasse.
I 1982 introducerer Mercedes mellemklassemodellen 190 (øverst til venstre). Den får kælenavnet "Baby-Benz" og bliver produceret frem til 1993, hvor den første C-Klasse, model W 202 (øverst i midten), kommer til verden. Den bliver syv år senere afløst af W 203 (øverst til højre), som i 2007 sendes på pension af W 204 (forrest). I alt er de fire modeller produceret i 8,5 mio. eksemplarer. Netop nu er fjerde generation C-Klasse, model W 205, introduceret.
C-Klassen er vokset knap 10 cm i længden og er blevet fire cm bredere. Stationcaren følger om et halvt års tid.
Mellemklassens nye konge? Deres udsendte er tilbøjelig til at drage den konklusion, men en snarlig gruppetest mod de hårdeste konkurrenter på dansk asfalt og med en gennemsnitlig dieselmotor under hjelmen vil skille prinser fra konge.
Her er det en C 400 4Matic med V6-benzinmotor og 333 hestekræfter udstyret med AMG-Line. Avantgarde har også integreret stjerne i kølergrillen, Exclusiv har mere krom og på klassisk vis en stjerne placeret oven på kølergrillen.
Den nye Mercedes C-Klasse klæber til vejen, styrer som en sportsvogn og gør, hvad den kan for at smelte mand og maskine sammen til ét. Mercedes-DNA'et skinner tydeligt igennem - direkte i profil er man ikke i tvivl om, at hér kører en junior S-Klasse.
Om bord i C 400 4Matic AMG-Line med alt i udstyr. Med automatgear sidder gearvælgeren som en stilk på højre side af rattet. Med touchpad'en i midterkonsollen eller med drejeknappen kan man styre stort set alle funktioner på skærmen.

Det bedste eller intet

Mercedes C-Klasse. Generationsskiftet fra fjerde til femte Baby-Benz er et modelskifte af de helt store. Vi har kørt topmodellen.


Designere og marketingfolk ynder at strø om sig med mere eller mindre mundrette slogans. I en grad så man nogle gange trækker på smilebåndet over al den øregas, de fylder os med.

Men når de fineste tyske bilproducenter, herunder Mercedes-Benz, introducerer et nyt slogan, kan man være sikker på, at der er tyngde og alvor bag. Seneste slogan knytter sig til den nye Mercedes C-Klasse, femte generation, hvis man medregner forløberen »Baby-Benz« 190 fra 1982. Den nye C-Klasse ledsages kort og godt af prædikatet »Das Beste Oder Nichts« (det bedste eller intet).

Store ord, javist. Men ikke varm luft. For er der nogen, der går forrest og viser veje, er det Stjernen fra Stuttgart.

Brugtmarked:
Søg brugt Mercedes C-Klasse

En af filosofierne bag den nye C-Klasse, fortæller manden bag interiørdesignet, Hartmut Sinkwitz, er at opgradere indefra. Om bord i bilen skal man føle sig som en flypassager, der flytter fra økonomiklasse til Business Class.

Og sådan føles det. Når man sidder i det fremragende førersæde, når man berører flader, kontakter og stilke, betragter indretningen, og man for sit indre blik forsøger at genkalde et billede af den snart tidligere C-Klasse, er det næsten vanskeligt at tro, at de to er fra samme årtusind.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Den nye C-Klasses indretning er i den grad stilrent og lækkert. Designet er klassisk, elegant og luksuriøst, og enhver samling, overflade og bearbejdning synes mindst en klasse over den gamle C-Klasse. På nogle punkter sågar over den dyrere og finere E-Klasse. Designteamets opgave er lykkedes: Man har opgraderet fra Economy til Business. Den nye C-Klasse er forvandlet til en junior S-Klasse.

Mand og maskine

Selvfølgelig er der forbehold. Ved en dynamisk verdenspremiere som forleden i sydfranske Marseille proppes motorjournalister ikke ind i en skrabet model, og dernæst får vi altid rig mulighed for at køre i de kraftigst motoriserede.

Da C-Klassen allerede har haft dansk premiere, indtil videre dog kun med tre mindre modeller - benzinerne 180 og 200 samt dieselen 220, hvoraf vi de kommende uger tester først- og sidstnævnte på dansk asfalt med typisk dansk udstyrsniveau - griber jeg nøglen til den foreløbige topmodel C 400 4Matic.

Den og en vifte af andre varianter dukker op i Danmark inden sommer, og i efteråret kommer modellen, der passerer 400 4Matic, nemlig den absolutte topmodel C AMG.

V6-motoren i C 400 4Matic er engleblid, men særdeles muskuløs: 333 hestekræfter, et moment på 480 Nm allerede fra 1.600 o/min, træk på alle fire og den udmærkede 7G-Tronic Plus automatgearkasse. Bilens præcise specifikationer er ikke officielle, men lad os anslå at 0-100 km/t eksekveres på 5,5 sekunder eller hurtigere. Tophastigheden er under alle omstændigheder elektronisk begrænset til 250 km/t.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Chaufførens siddehøjde er i forhold til den gamle model sænket to centimeter, og det er - i hvert fald i 400 4Matic - tydeligt, at Mercedes i øjeblikket bestræber sig på at gøre dét, som BMW formåede. Nemlig at smelte mand og maskine sammen til ét. Hvor BMW 3-serie i nyeste model går lidt på kompromis med de sportslige køreegenskaber for at tilgodese de komfortable, går Mercedes mod mere dynamik, fasthed og sport. Og det skal de have ros for.

Den nye C-Klasses undervogn er opgraderet, Mercedes' elektromekaniske styretøj, Direct Steer, er standard, og selv om den i forhold til den gamle er vokset med 9,5 centimeter i længden og fire cm i bredden, er den alligevel omkring 100 kilo lettere. Øget anvendelse af aluminium er hemmeligheden, og dertil kan den prale af en meget fornem aerodynamik - for dem der går op i de værdier, oplyses det, at luftmodstandskoefficienten er så lav som 0,24 Cw.

Den fornemme aerodynamik er en del af forklaringen på fraværet af vindstøj, og lyde fra vejbelægning er der også behageligt lidt af. Den nye C-Klasse kan også, som den første bil i denne størrelse, fås med luftaffjedring (Airmatic), hvilket både er godt for dynamikken men bestemt også for komforten. Man indstiller affjedringen til det, man har brug for.

Et fyrværkeri af sikkerhed

Lige et par minusser: For nok er den generelle kvalitetsfornemmelse, det overordnede design og 400 4Matics køreegenskaber i top, men den kan på ingen måde prale af, at pladsen på bagsædet er Lufthansas Business Class værdig. Hér er vi pladsmæssigt tilbage på økonomiklasse, for det kniber med at mase fødderne ind under forsæderne, når de er justeret i bund, ligesom knæene er rigeligt tæt på forsædernes plastikbeklædte ryglæn. Og glem alt om at investere i et panoramaglastag, hvis folk højere end 185 cm er regelmæssige gæster i bagsædet.

Umiddelbart synes de manuelle gearkasser heller ikke at være ret meget over gennemsnitlige. Jeg prøvede kortvarigt den manuelle i selskab med den 184 hestes benzinmotor i C 200, og den er en lille skuffelse. Hidtil har 70 pct. af C-Klassens købere valgt bilen med automatgear, og det bør de fortsat gøre. 7G-Tronic Plus er standard i nogle varianter, i andre tilkøb formedelst 39.995 kr.

Ikke mere Economy-snak. Nu til sikkerheden, der er i den absolutte topklasse: For C-Klassen fås med et imponerende arsenal af aktive sikkerhedssystemer. Som standard det system, der overvåger, om føreren udviser tegn på træthed, og et system, der advarer mod kollision, og som foretager en automatisk nedbremsning, hvis føreren ikke gør det. Systemet virker ved hastigheder mellem syv og 200 km/t.

Blandt de øvrige aktive sikkerhedssystemer er en del samlet i den store pakke kaldet Førerassistent Pakke Plus. Den koster 54.611 kr. inkl. alle de afgifter, staten synes, det er rimeligt at kradse ind for udstyr, der redder liv, begrænser ulykker og reducerer udgifter til behandling m.m. I Tyskland koster pakken 2.499 euro, altså ca. 18.600 kr.

Førerassistent Pakke Plus indeholder bl.a. aktiv fartpilot (der holder automatisk afstand, reducerer og øger hastigheden), PreSafe bremse (bremser automatisk for køretøjer og fodgængere op til 50 km/t), PreSafe (aktivering af selestrammere m.m. ved en forestående ulykke), Bas Plus (genkender fodgængere og overvåger krydsende trafik), samt aktiv blindvinkel- og vognbaneassistent (bremser og styrer bilen, hvis føreren overser en bil i den blinde vinkel eller er uforvarende ved at forlade vognbanen).

Det intelligente LED-lyssystem, der gør nat til dag og tilpasser lyset efter forholdene uden at blænde foran- og modkørende, koster i den mest tjekkede udgave godt 47.000 kr. (ca. 18.000 kr. i Tyskland), og derudover kan man blive ved med at remse op af især komfortudstyr, der indtil nu kun har været tilgængeligt i E- og S-Klasse.  

Mellemklassens nye konge?

Den nye Mercedes C-Klasse går benhårdt efter at indtage podiet som mellemklassens nye konge. En endelig dom vil jeg ikke fælde, før jeg har kørt i flere varianter, og før jeg har testet den direkte mod konkurrenterne. Men min fornemmelse er klar: Modstanderne har al mulig grund til at oppe sig, hvis de skal være med.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Mercedes-Benz C 400 4Matic

Pris inkl. levering: Ukendt

Sikkerhed Euro NCAP: Ej testet

Mål (længde/bredde/højde): 469/181/144 cm

Bagagerum: 480 liter

Motor: V6, 2.996 cm3, turbobenzin

Effekt: 333 hk v. 5.500 o/min

Drejningsmoment: 480 Nm v. 1.600-4.000 o/min

Transmission: 7G Tronic Plus, firehjulstræk

0-100 km/t: Under 5,5 sek.

Tophastighed: 250 km/t *

Forbrug/EU-norm: Over 12,5 km/l

Garanti (mek/lak/rust): 2/2/30 år

 

* Elektronisk begrænset