Meget mere Meriva
Den kendes stadigvæk på hoftelinjes knæk.
Lygterne er let ændret, men ellers er de store revolutioner at finde under motorhjelmen på den nye Meriva.
Lygterne er let ændret, men ellers er de store revolutioner at finde under motorhjelmen på den nye Meriva.
Bakkamera og Intellilink er nyt i Meriva.
Den kendes stadigvæk på hoftelinjes knæk.

Meget mere Meriva

Opels lille familieæske har fået tidsvarende motorer, mere udstyr og et lille ansigtsløft – uden prisstigning.


Triller bilen op foran Atomium i Bruxelles, og hiver kameraet frem. Det store jernatom, belgierne opførte til Verdensudstillingen i 1958, er mere speciel end det er kønt.

Brugtmarked:
Søg brugt Opel Meriva

Og det er måske også konklusionen på Meriva. Den er blevet faceliftet, men ser stadigvæk lidt aparte ud med sin brudte hoftelinje og spøjse dørkonfiguration. Men netop den bageste siderudes svip nedad i karosseriet og de modsat åbnende døre tjener praktiske formål: at give børn bedre udsyn fra bagsædet og gøre adgangsforholdene til bagsædet lettere. Og det er i virkeligheden essensen af Meriva. Den er funktion før form og definitionen på en praktisk, fornuftig og anvendelig familiebil, og med over 2.600 solgte Merivaer i Danmark siden introduktionen af anden generation i 2010 er den en rimelig populær størrelse blandt kongerigets bilkøbere.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Den har dog måtte stå model til en del kritik for sine uraffinerede motorer, hvor især dieselmotorerne har været for støjende. Men med introduktionen af Opels nye 1,6 CDTI motor, der på sigt skal erstatte både 1,3 og 1,7 CDTI, er den kritik adresseret. Den lanceres i første omgang i en 136 hk udgave, men til efteråret kommer den også i en 110 hk version, og det bliver den første B-segment MPV, der kryber under et CO2-udslip på 100 g/km med et forbrug på 26,3 km/l. På benzinfronten bliver 1,4 liter turbomotoren på hhv. 120 og 140 hk dem, der skal trække læsset, mens Opel holder fast i deres bovlamme 1,4 liter motor uden turbo på 100 hk for at holde den skarpe basispris på 189.990 kr. Udover opgraderingen af motorprogrammet har Opel gået både de fem- og sekstrins gearkasser efter i sømmene for at mindske friktion og gøre skifteoplevelsen mere flydende, og man har valgt at tilbyde automatgear også i kombination med en benzinmotor. Meriva har også fået flere godter på ekstraudstyrslisten, hvor især Intellilink-systemet, der integrerer smartphones med bilens infortainment­system og bakkameraet er værd at fremhæve.

Den nye dieselmotor er en fornøjelse. At tale om »diesel whisper« - altså en diesel hvisken, som Opel selv kalder det - er nok en tilsnigelse af de middelstore. For man kan altså godt høre maskinen arbejde. Men i forhold til de gamle dieselmotorer, der lød som en Cecilryger med kronisk bronkitis, er de nye motorer fremragende og bestemt på omgangshøjde med konkurrenterne, når det kommer til støjniveau og gangkultur. Og når det kommer til træk, imponerer den ligefrem. Med 320 Nm ved 2.000 o/min og 136 hk ved 3.500 o/min, leverer den en lineær og solid oplevelse af fremdrift. Den er også første Meriva med en 0-100 km/t tid på under ti sekunder siden den vanvittige Meriva OPC, og topfarten er næsten 200 km/t. Ved blandet kørsel præsterer den i teorien 22,7 km/l, og med dens store motoroverskud, skal den nok nærme sig de 20 km/l under almindelige pendlerforhold. Og det er godkendt for en bil på 1,5 ton.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Til tider er disse midtlivsansigtsløft mere et spørgsmål om at skabe interesse om et hensygnende produkt, end der er tale om reelt indhold. Men Meriva er vitterligt blevet en markant bedre pakke efter faceliftet. Den fine dieselmaskine og nyt udstyr gør Meriva interessant for den kilometerkonsumerende familie med småbørn, eller pensionisterne der sætter pris på den høje indstigningshøjde og elsker at køre lange ture.



Opel Meriva 1,6 CDTI Cosmo

Sikkerhed EuroNCAP: 5 stjerner (2010)
Motor: R4, turbodiesel på 1.598 cm3
Ydelse: 136 hk v. 3.500 o/min
Moment: 320 Nm v. 2.000 o/min
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Topfart: 197 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
CO2-udledning: 116 g/km
Mål (l/h/b): 430/162/191 cm
Vægt/last: 1.550/490 kg
Anhængervægt u/m bremser: 740/1.150 kg
Bagagerum: 400/920/1.500 liter
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Pris: 325.680 kr. inkl. lev.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her