Familieduel: Carens vs Grand C4 Picasso
Den nye Kia Carens er designet langt skarpere end den gamle. Ved siden af Citroën Grand C4 Picasso virker den dog noget mere konventionel.
Kia Carens (tv.) og Citroën Grand C4 Picasso med syv sæder og 115 hestes dieselmotor. To kvalificerede MPV’er, når behovet er plads, og man ikke ønsker at gå voldsomt meget på kompromis med køreegenskaberne og ikke vil i nærheden af de Postmand Per-lignende modeller.
I Kia Carens en velindrettet og lige-ud-ad-landevejen førerplads. Udstyrsniveauet er fra billigste model højt med bl.a. dobbelt klimaanlæg og bluetooth.
Varme i Carens' to yderste bagsæder på anden række er standard. En herlig detalje.
Har man kun sjældent brug for de to bagerste sæder har man et ganske rummeligt bagagerum i Kia Carens. 536 liter.
Med de bagerste sæder i brug skal mængden af bagage begrænses - eller stuves ind i kabinen.
Sæde 6 og 7 i Kia Carens må betragtes som nødsæder. Vanskeligt at komme derom, og med mindre personerne på række to skyder sine sæder langt frem, er pladsen ikke egnet til persontransport.
Fælles for både Kia Carens (på billedet hér) og Citroën Grand C4 Picasso er, at de tre sæder på række to kan forskydes enkeltvis. I Carens er ventilationsdyser til række to standard fra laveste udstyrsvariant. Midtersædet er en smule smallere end de to yderste, og for at få klapborde på bagsiden af forsæderyglænene skal man op i den topudstyrede Premium.
Futuristisk fransk førerplads. Med de centrale instrumenter samlet i midterkonsollen. Den fotograferede Picasso er med Citroëns ETG6-gearkasse, der er en manuel gearkasse med elektriske skift. I billigste variant må man nøjes med manuel aircondition, til gengæld er f.eks. bluetooth standard.
Ligesom med klapbordene i Grand C4 Picasso skal man formedelst 20.000 kr. opgradere til Seduction-udstyr for at få ventilation til række to.
Med de to bagerste sæder nedfældet i gulvet er der enorm plads i Grand C4 Picassos bagagerum. 645 liter.
Med den to bagerste sæder i brug er der i Grand C4 Picasso lidt bedre bagageplads end i Carens.
Grand C4 Picasso byder også på tre enkeltsæder på anden række. Der hver for sig kan forskydes. Flyborde er standard fra mellemste udstyrsvariant, Seduction.
Pladsen på de to bagerste sæder i Grand C4 Picasso er lidt bedre end i Kia Carens.

Familieduel: Carens vs Grand C4 Picasso

Citroën Grand C4 Picasso og Kia Carens er to af markedets varmeste bud på familiens foretrukne. Hvilken er bedst: Den franske forfører eller den snusfornuftige sydkoreaner?


Er behovet ind i mellem plads til syv, og finder man det rart at sidde en smule hævet over de fleste andre? Og er Postmand Per-bilerne, de ombyggede varevogne som f.eks. Dacia Lodgy og Citroën Berlingo, for uinspirerende, for meget tab af selvværd, ja så er en af markedets mange syvpersoners MPV'er (Multi Purpose Vehichle) sagen.

Deres køreegenskaber er så tæt på stationcarens, som man kan komme, og de er udtryk for, at man ikke er ligeglad med, hvordan man kommer fra A til B. At valget af bil er mere end bare et spørgsmål om at være praktisk.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Kia Carens
Søg brugt Citroën Grand C4 Picasso

I denne test har vi inviteret to af slagsen: Kia Carens og Citroën Grand C4 Picasso. Sydkoreaneren er tredje generation, nu pakket ind i et stilrent europæisk design, som chefdesigner Peter Schreyer, manden bag den første Audi TT, med stort held har tilført sydkoreanernes samlede modelrække. Franskmanden er også tredje generation, hvis vi regner Xsara Picasso (1999-2006) med, pakket ind i et spændende og udfordrende design, som kun Citroën mestrer det.

Begge testbiler har en lille dieselmotor med 115 hestekræfter, begge står i laveste udstyrsversion, og prisen er lige omkring 300.000 kr. med sydkoreaneren som den billigste og bedst udstyrede. Begge kan opgraderes til næste udstyrstrin for 20.000 kr., hvilket især i Picasso giver god mening.

Velfungerende række to

MPV'ernes spidskompetence er praktisk indretning. I såvel Kia Carens som Citroën Grand C4 Picasso er pladsen på de to forreste rækker fyrstelig. På række to kan de tre enkeltsæder forskydes et ad gangen, og selv fra laveste udstyrsniveau, Style, har Carens separat ventilation til række to og en hidtil uhørt bekvemmelighed som varme i anden rækkes de to ydersæder. Dét er dejligt.

Følelsen af god plads, lys og luft omkring passagerne er uovertruffen i Grand C4 Picasso - panoramaforruden (standard) bærer en del af forklaringen, men reelt er der lidt mere plads i den.

Længst omme: Ingen MPV byder på særlig meget plads på tredje række. For det første er det småbøvlet at komme derom, dernæst er gulvet oftest højt hævet, så voksne og store teenagere sidder med lårene pegende opad i en ubehagelig vinkel, der hurtigt nedsætter blodomløbet. Generelt er der bare trangt på tredje række. I Carens udpræget trangt, end ikke U15-fodboldholdets mest uvorne skarnsknægte vil man have det godt med at sende derom på vej til udekamp.

Se også:  Familiecontainer med aspirationer

Fælles for både Grand C4 Picasso og Carens er, at føreren med et blik på instrumentbordet kan sikre sig, at alle bagsædepassagererne har spændt sikkerhedsselerne, også på de to bagerste sæder. Og dét er godt.

Adgangen til Grand C4 Picassos to bagerste sæder går nemmere end i Carens, da det er utrolig nemt at vippe og forskyde de to yderste sæder på række to. Der er også lidt mere plads deromme, så i Grand C4 Picasso vil man have det okay med at placere de mest utilpassede fodbolddrenge i sæde 6 og 7.

For at få ventilation til række to i Picasso skal man et udstyrsniveau op, til Seduction. Prisen er 20.000 kr., og ved samme lejlighed bliver man opgraderet fra aircondition til 2-zonet klimaanlæg, fra stål- til alufælge, man får klapborde på bagsiden af forsæderyglænene og armlæn på forsæderne.

Klimaanlæg og armlæn mellem forsæderne er standard i billigste Carens. For at få klapborde og alufælge i den skal man opgradere til den dyreste udstyrsvariant.

Fremragende fransk undervogn

En MPV har i sagens natur vanskeligt ved at køre på helt samme personbils-agtige måde som en stationcar. Ford og Mazda mestrer det med Grand C-Max og 5, VW er tæt på med Touran. Men hvor den gamle Picasso kørte som et badekar, så er den nye, qua PSA-koncernens (Citroën og Peugeot) nye platform, der også danner bund for den nye Peugeot 308, en langt mere velkørende bil. Præcis og stram, men stadig særdeles komfortabel, som en Citroën skal være. Ujævnheder opsuges elegant og lynhurtigt, krængningen er minimal, og dét gør få bedre.

PSA er mestre udi kunsten at kreere dieselmotorer, den finjusterede 1,6 liters er på samme tid kultiveret og kraftfuld, og så kører den, på papiret, 25 imponerende kilometer på literen. Dét er flot.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

115 hk er ikke alverden til 1.600 kilo bil, men det er tilstrækkeligt til at sikre afslappet kørsel med overskud, når det kræves. I hvert fald i de fleste hverdagssituationer. Den 6-trins gearkasse er lidt knoklet, men godkendt. Picasso fås med ETG6-gear, der er en manuel gearkasse med elektriske skift. Brændstoføkonomien er den samme, man skal i Seduction-modellen for at få den, og merprisen er 10.000 kr. Under alle forhold er det en gearkasse, man skal vænne sig til.

Stendødt sydkoreansk styretøj

Kia Carens' køreegenskaber er tæt på neutrale. Ganske komfortabel med en fornuftig affjedring, undervognen er dog ikke nær så altfavnende som Picassos. Men Carens-styretøjet er stendødt omkring midterstillingen, så man føler, at det skal »vækkes«, hver gang der skal foretages en lille retningsændring. Den 6-trins gearkasse i Carens er heller ikke på niveau med andre, tilsvarende gearkasser hos Kia - jeg ramte flere gange ved siden af 3. gear, også selv om jeg gjorde mig umage. Dét er - ligesom det totalt døde styretøj - irriterende.

Kia vinder dog ind igen med den 1,7 liters dieselmotor. I opførsel og kraftudfoldelse meget lig motoren i Picasso, dog er de 115 heste til stede ved lavere omdrejninger end i Picassoen, helt nede fra 1.250 o/min, og det er godt for smidigheden. Brændstoføkonomien er knap så imponerende - sydkoreaneren kører, igen taler vi papirværdier, 21,3 km/l.

Et konventionelt automatgear kan fås, men kun til den 136 hestes med topudstyr, og så passerer vi 400.000 kr. for en Carens.

Se også:  Rummelighed i miniformat

Inden konklusionen et par uvidenskabelige bemærkninger om Carens:

Dens varme- og ventilationsanlæg bestod ikke prøven. En regnfuld aften med et par plusgrader, da bilen stod ude, og to personer tog plads i den kolde bil, skulle den bruge over fem minutter på at afdugge forruden. Aftenen efter blev manøvren gentaget, med samme resultat.

Carens er, til forskel fra f.eks. Ceed, produceret i Sydkorea. Og måske bruger man i Sydøstasien andre materialer til kabinen end i Europa, for Carens lider af samme skavank, som biler fra Kia og Hyundai i hvert fald tidligere led under: De lugter.

Og det er ikke en behagelig lugt. Når nyslåede Carens-ejere har kørt i bilen nogen tid, må man gå ud fra, at familien har afsat sine dufte i bilen, og den ikke-behagelige sydkoreanske lugt er aftaget. Et wunderbaum til at hænge i bakspejlet kunne få sit comeback hér.  

Og vinderen er...

Berlingske Media kårede sammen med læserne Citroën C4 Picasso og Grand C4 Picasso til Årets Bedste MPV 2013. Hér løber den også med en klar sejr.

For at få samme udstyr som den veludstyrede Carens Style er prisen på Picasso ganske vist noget højere, men den er så rigeligt pengene værd. Genialt indrettet med perfekt afstemte køreegenskaber, og så et design der tør skille sig ud, et design langt fra stangvaren.

Mere stangvare er der over Kia Carens. Bestemt en fin bil, men slet ikke så konkurrencedygtig som Ceed, Rio og Picanto er i deres respektive klasser. Mængden af standardudstyr tæller til dens fordel, ligesom Kias fornemme syv års mekaniske garanti - Citroën yder som alle andre, fedtede europæere, kun to års mekanisk garanti. Men ingen af delene gør Carens til en trussel.

Alternativerne

Her markedets øvrige syvpersoners MPV'er. Og prisen for billigste diesel.

  • Ford Grand C-Max 1,6 TDCi 115 hk Edition: 305.170 kr.
  • Mazda 5 1,6 DE Advance: 340.558 kr. (kampagnepris)
  • Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Limited: 303.680 kr.
  • Peugeot 5008 1,6 HDi Active: 303.770 kr.
  • Renault Grand Scenic 1,5 dCi Expression: 269.680 kr. (kampagnepris)
  • Toyota Verso 2,0 D-4D T1: 332.882 kr.
  • VW Touran 1,6 TDI Comfortline: 363.377 kr.

Se også:  Danmarks billigste stationcar


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



FAKTA

Citroën Grand C4 Picasso e-HDI 115 Attraction

Konklusion: Fem stjerner ud af seks
Pris inkl. levering: 308.770 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2013)
Mål (længde/bredde/højde): 460/183/164 cm
Bagagerum v. 5 sæder: 645 liter
Køreklar vægt/last: 1.610/540 kilo
Påhæng u/m bremser: 695/1.200 kilo
Motor: R4, 1,6 liter, turbodiesel, 16V.
Effekt: 115 hk v. 3.600 o/min
Drejningsmoment: 285 Nm v. 1.750-2.500 o/min
Transmission: 6-trins man., forhjulstræk
0-100 km/t: 12,1 sek.
Tophastighed: 189 km/t
Forbrug/EU-norm: 25,0 km/l
CO2-udledning: 105 gram/km.
Årlig ejerafgift: 2.040 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 7 selealarmer, stop-start system, fartpilot, aircondition, varme i forsæder, 4 x elruder, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, læderrat, ratbetjent lydanlæg m. usb, Bluetooth, 7 tommers berøringsskærm, 16 tommer stålfælge.

Seduction-udstyr ud over Attraction (merpris 20.000 kr.): 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, luftdyser til bagsæde, armlæn på forsæder, klapborde på bagsiden af forsæderyglæn, 16 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (7.000 kr.).


Kia Carens 1,7 CRDi Style

Konklusion: Tre stjerner ud af seks
Pris inkl. levering: 293.779 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2013)
Mål (længde/bredde/højde): 453/181/161 cm
Bagagerum v. 5 sæder: 536 liter
Køreklar vægt/last: 1.620/490 kilo
Påhæng u/m bremser: 750/1.500 kilo
Motor: R4, 1,7 liter, turbodiesel, 16V.
Effekt: 115 hk v. 4.000 o/min
Drejningsmoment: 260 Nm v. 1.250-2.750 o/min
Transmission: 6-trins man., forhjulstræk
0-100 km/t: 13,0 sek.
Tophastighed: 181 km/t
Forbrug/EU-norm: 21,3 km/l
CO2-udledning: 124 gram/km.
Årlig ejerafgift: 3.560 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 7*/5/12 år

* Syv år eller 150.000 km, afhængigt af hvad der kommer først

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 7 selealarmer, stop-start system, fartpilot, regnsensor, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder og sæder på række 2, 4 x elruder, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, højdejusterbart førersæde, læder på rat og gearknop, midterarmlæn for, luftdyser til bagsæde, ratbetjent lydanlæg m. aux-, usb- og iPod-indgang, Bluetooth, 16 tommer stålfælge.

Style Plus-udstyr ud over Style (merpris 20.000 kr.): Elektrisk indklappelige sidespejle, p-sensor for og bag, 4,3 tommers berøringsskærm, aut. nedblænding af bakspejl.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.999 kr.).