Den ærkeamerikanske sportsvogn
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.
Designdetaljerne står i kø for at modtage fortjent hyldest, og bilen flirter med begrebet kunstværk - set igennem denne skribents solbriller. Især urarrangementet bag rattet er fabelagtigt.

Den ærkeamerikanske sportsvogn

Første generation Chevrolet Corvette er den amerikanske sportsvogns stamfader. Den er ikke synderligt sportslig, men dens succes grundlagde et sportsvognsdynasti der nu kører på syvende generation. Corvette både var og er definitionen på den amerikanske sportsvogn.


Havde Shakespeare levet i dag, ville det ikke være i »The State of Denmark«, der var noget råddent, men derimod i den amerikanske storby Detroit. Kendt som Motor City og hjemsted for »De Tre Store« bilfabrikanter GM, Ford og Chrysler, er byen i dag kun et sørgeligt kadaver af sit fordums jeg. Indbyggertallet er faldet fra små to millioner til ca. 700.000, og som prikken over i'et måtte byen som den første amerikanske storby nogensinde erklære sig selv konkurs i sommeren 2013. Detroits deroute hænger tæt sammen med den amerikanske bilindustris ditto.

Fra i 50'erne at have været verdensdominerende, kæmper de i dag en hård kamp mod både tyskerne, koreanerne og japanerne om de globale bilkøbere, og det er ikke en kamp, de vinder. Havde du i halvtredsernes Detroit fortalt en Chryslerfabriksarbejder, at hans arbejdsgiver i 2013 ville været ejet af italienske Fiat, ville han have sagt, at det var lige så usandsynligt som en sort præsident i det Hvide Hus. I dag ved vi bedre. Dengang havde USA's bilindustri en optimisme og en fremtidstro, som ungdomsoprøret og sidenhen nederlaget i Vietnamkrigen punkterede.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Chevrolet Corvette

Det er en trist historie, der blandt andet handler om, hvad der sker, hvis man ikke bare hviler, men sover på laurbærrene. Klassikerne kan vi dog stadigvæk elske og beundre. For dengang lavede amerikanerne biler med stor selvtillid og endnu større armbevægelser, og et af de smukkeste eksempler er den første generation af Chevrolet Corvette.

Den blev lanceret i 1953 og blev bygget frem til 1962, hvor den blev afløst af den lukkede Sting Ray model med den delte bagrude. Men det er første generation, der vækker automobilappetitten hos æstetikeren. Den er nemlig helt unik. Halvt europæisk sportsvogn og alligevel så ærkeamerikansk som burgers, cowboys og langhornet slagtekvæg.

Det er en 1958'er, jeg har lånt nøglerne til en formiddags tid. I rød naturligvis. Solen skinner, og jeg formoder, fuglene også synger et sted nedunder lyden fra den store V8'er. På trods af at det kun er en smallblock V8'er på 283 kubiktommer, så leverer den en serie grundvrede motorserenader. I metriske mål er der da også tale om 4,6 liters motorherlighed, så selvom ordet »small« indgår i motorbetegnelsen, så er vi igen tilbage i 50'ernes USA, hvor alt under 6 liter i en sportsvogn mest var til manden, der kunne finde på at give en hånd med i køkkenet.

Se også:  Klassisk fransk elegantier

På vej gennem det bakkede sjællandske landskab pludrer motoren roligt af sted. Den har et monumentalt moment, og er på den måde også meget amerikansk. Gearkassen er en manuel 4-trins Borg Warner, men den behøver man ikke rigtigt motionere. Du kan starte i andet gear, og smide den i fjerde ved 50 km/t.
Bilen kan ikke skjule, at grundkonstruktionen er fra 1953. Køreoplevelser lugter mere af 40'erne end 60'erne. Den er stiv og blød på samme tid, og den taler ikke til din indre kurveknuser. Du kan godt give gas i svinget, men de bløde og brede stole holder ikke på torsoen, og da bilen sætter sig blødt i det yderste fjedersæt, er det om at holde fast i det store tynde rat. Nej - denne vogn er lavet til adstadig cruising på en highway med mellem 100 og 120 km/t. Og det er interessant taget bilens skabelsesberetning i betragtning.

I starten af 50'erne hed GM's chefdesigner Harley Earl, og han holdt stillingen i over 30 år. Det var ham, der gav amerikanerbilerne deres distinktive designelementer. Halefinnerne, de kugleformede spidser på kofangerne og den panoramiske forrude. Da hans ældste børn begyndte på universitetet, gik det op for ham, at den amerikanske bilindustri ikke havde et seriøst alternativ til at de små topersoners europæiske sportsvogne fra bl.a. MG. Han satte sig til tegnebordet, og på den prestigefyldte amerikanske Motorama biludstilling i 1953 blev Corvetten afsløret.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Publikum gispede ved synet af den kurvede Earl-kreation, der lignede en europæisk sportsvogn, men havde en bowlam amerikansk R6-motor og en uinspirerende og langsom automatgearkasse til helt at punktere de sportslige ambitioner. På trods af de åbenlyse motormangler blev Corvette udelukkende solgt som R6'er i 1954 og 1955. Men med kun 700 solgte biler i 1955 var man så langt fra salgsmålet på 10.000, at noget måtte gøres. Og igen skal vi være glade for, at vi er i midten af 50'erne. I dag ville en regnedreng have slagtet projektet.

Men dengang bestemte bilnørderne stadigvæk, og de besluttede at hælde en nyudviklet V8'er i Corvetten, og med 225 hk fra den dobbeltkaburatoriklædte smallblock kom der gang i salget. Derudover ændrede de forlygtedesignet, så der kom dobbeltparaboler i hver side, finnerne forsvandt fra bagskærmen, og Corvetten fik det karakteristiske hvide slik hen ad siden. De pseudoeuropæiske aspirationer var tonet ned, og Corvette tonede rent flag.   
 
Efter testturen sidder jeg i kabinen og bare kigger. Beundrer. Kabinen er et stykke regulært kunsthåndværk. Den røde farve og de utallige lækre designdetaljer står i kø. Radioen, varmeapparatet eller armadaen af ure bag rattet. Alt sammen udført selvsikkert og unikt. Kan ikke lade være med at tænke på, hvordan bogholderne dengang må have revet sig i håret. Det har været både dyrt og kompliceret at massefremstille.

Se også:  Farvel til VW Type 2

Selvom meget er ændret i Detroit, så har Corvetten overlevet. Syvende generation er på vej ud til de første kunder, mens du læser dette. Og selvom passionen har trange kår i en benhård bilindustri, så får Corvetten lov at overleve. Den har aldrig udgjort bare én procent af GM's globale omsætning. Men den er et fyrtårn. Derfor har den overlevet Vietnam, Carter og oliekriserne. Den er stadigvæk amerikanernes svar, når europæerne flasher deres dyre supersportsvogne fra Lamborghini, Ferrari eller Bentley.

Den koster under det halve, har stadigvæk en stor V8'er på langs ude foran, og så gør den tingene på sin egen ærkeamerikanske maner. Den fyldte 60 år i 2013, og selvom Jan Magnussen bag rattet på en Corvette måtte give fortabt til de stærkere europæere ved sidste års Le Mans, så deler Corvette altså stadigvæk øretæver ud. Både på racerbanen og især på den amerikanske hjemmebane, hvor diehardfansene aldrig ville overveje en kompliceret europæisk V12'er. På den måde passer den også til 2014 og et Detroit i frit fald.

De dyre drenge fra Wall Street med deres milliondyrer luksusbiler er dårlig smag. Men i USA er der stadigvæk et marked for en gedigen og uprætentiøs 2-personers sportsvogn med en stor V8'er. Det er simpelt og klassisk. Forskellen fra 1953 er bare, at mens stamfaderen helst nøjedes med lineallige veje, så er en moderne Corvette lige så skrap på en racerbane som konkurrenterne. Desværre er det selvsikre design fortid. Nuvel - en moderne Corvette har karakter, men kig på kabinen i en årgang 1958. Så ligner også en moderne Corvette noget, der er udtænkt af en IKEA-designer med blik for omkostningsstyring.

Se også:  Gammel men god



Chevrolet Corvette årgang 1958

Motor: V8 på 4,6 liter
Ydelse: 225 hk v. 4.800 o/min
Moment: 408 Nm v. 3.000 o/min
Maks omdrejningstal: 5.800 o/min.    
0-100 km/t: ca. 10 sekunder
Køreklarvægt: 1.510 kg
Mål (l/h/b): 450/130/185 cm
Produktionsantal: 9.168
Pris i 1958: $3.591
Pris i dag: 350-550.000 kr. - afhængigt af stand




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her