Peugeot 308: En forførende franskmand
Den er lavere og mere dynamisk at se på end forgængeren.
Den er lavere og mere dynamisk at se på end forgængeren.
Kabinen er blandt segmentets mest elegante.
Bagsædepladsen er gennemsnitslig.
Bagagerummet er på 470 liter. Og det er stort for klassen.

Peugeot 308: En forførende franskmand

Charmerende, velkørende og elegant. Peugeots mellemstore 308 overbeviser på stort set alle facetter, og vi er især imponerede over den lille dieselversion, der leverer masser af værdi for pengene.


Den hedder stadigvæk 308, selvom modellen er helt ny. Men Peugeot vil fremover holde fast i endetallet 8 på alle nye modeller. Både fordi 309-betegnelsen ville lede tankerne tilbage på deres æstetisk anstrengte 80'er-model, men mest af alt fordi 8-tallet er forbundet med held og lykke i Kina, og det kinesiske bilmarked er der, hvor fremtiden ligger.

Den nye 308'er skal først og fremmest vise stærke europæiske konkurrenter som Opel Astra, Ford Focus og ikke mindst VW Golf, hvordan en mellemklassebil skal skrues sammen. Og Peugeot er sluppet godt fra opgaven. Bilen er blevet lavere, kortere og lidt bredere end forgængeren, og så har den tabt omkring 140 kg i forhold til forgængeren.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Peugeot 308
Søg brugt Peugeot 206
Søg brugt Peugeot 107

Lækker kabine
Der, hvor Peugeot har taget det største spring, er i kabinen. Den sætter nye standarder for, hvor lækkert det kan gøres i klassen. Vi skal op i en Audi A3 for at finde samme finish og elegance. Alle modeller (bortset fra basisudstyrsvarianten Access) kommer med en stor trykfølsom skærm øverst på instrumentbordet. På den styres alle funktioner - fra klimaanlæg over navigation til radio og kørecomputer. På den ene side gør det kabinen simpel og elegant, fordi det minimerer antallet af knapper.

Men det kræver lidt tilvænning, at man f.eks. skal væk fra kortet og navigationen, hvis man gerne vil justere varmen. Derudover er der en lille forsinkelse, fra man trykker på skærmen, til den reagerer. Det er ikke meget, men når man nu er vant til, at ens smartphone reagerer med det samme, så virker det utjekket, at infortainmentsystemet i en bil til en kvart million, arbejder langsommere. Her må Peugeots ingeniører gerne gribe knoglen og ringe til Intel og høre, om de har et læs chip produceret efter 2010 liggende et sted.

Fin lille diesel
308 fås i tre benzinvarianter fra 82 til 156 hk og to dieselvarianter på hhv. 92 og 116 hk. Vi har testet begge dieselmaskiner og mellemste benzinversion på 125 hk. Og i det trekløver er det den 92 hestes dieselmaskine, der giver bedst mening. Benzinmotoren på 125 hk er den mest underholdende, men den er ikke hurtig nok til at være rigtig sjov.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Og den 116 hk dieselmaskine får godt nok selskab af en sekstrins gearkasse, hvor den 92 hk kun får fem trin. Men da den femtrins er fremragende afstemt til maskinen, er resultatet blot, at du skifter mere gear i den store dieseludgave, og det er ikke nødvendigvis godt for forbruget. Og i løbet af testugerne kørte vi markant længere på literen i den 92 hestes dieseludgave end i den med 116 hk.

Især på benzinfronten sker der dog ting og sager i år, når den lille trecylindrede 1,2 liters motor kommer i to turboudgaver på hhv. 110 og 130 hk. De skulle præstere markant bedre på forbrugsfronten end den nuværende 1,6 liters turbomaskine med fire cylindre.

Priserne starter ved 199.990 kr. for den lille 82 hestes benzinudgave i basisudstyrsniveauet Access. Men både motor og udstyr er nærigt i forhold til, hvad man får for en beskeden merpris.

For 45. 000 kr. ekstra kommer man op i en Active med den testede 92 hestes dieselmaskine, og så har man alt det udstyr, man behøver, og en motor der på papiret triller 27,8 km/l. 

Se også:  Den sejeste løve



Peugeot 308 1,6 e-HDI 92 hk Active

Pris: 248.770 kr. inkl. lev.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2013)
Mål (L/H/B): 425/146/186
Bagagerum: 470-1.309 liter
Køreklar vægt/last: 1.340/400 kg
Påhæng m/u bremser: 1.300/580 kg
Motor: R4, 1.560 cm3, turbodiesel
Effekt: 92 hk v. 4.000 o/min
Moment: 230 Nm v. 1.750 o/min.
Transmission: 5-trins man.
0-100 km/t: 11,3 sekunder
Topfart: 183 km/t
Forbrug: 27,8 km/l
CO2 udledning: 93 g/km
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her