Mesteren Mercedes
Mercedes E 63 T AMG S 4Matic accelererer fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Som sedan på 3,6 sekunder. Både Audi RS 6 Avant og BMW M5 er dermed vist på porten.
Troldmændene på Mercedes' tuningskontor, AMG, har i E 63 T AMG S 4Matic skabt verdens mest komplette stationcar. Først og fremmest et motorvejsmissil, men bilen har en appetit på sving og snævre udfordringer, som vil den skubbe grænsen for naturlovenes ikrafttræden.
Lækker læder og masser af plads i E-Klassen. Det gælder både bag rattet, i bagsædet og i bagagerummet. En luksusliner med uvirkeligt mange kræfter.
Lækker læder og masser af plads i E-Klassen. Det gælder både bag rattet, i bagsædet og i bagagerummet. En luksusliner med uvirkeligt mange kræfter.
Mercedes E 63 T AMG S 4Matic
Jep, speedometret går til 320 km/t. Og den kommer garanteret i nærheden, hvis ikke det var, fordi tophastigheden med AMG Drivers Package er elektronisk begrænset til 280. Et af de utallige sikkerhedssystemer er den aktive sporassistent, der hjælper med at holde bilen inden for vognbanelinjerne.
Det 7-trins AMG Speedshift-automatgear skifter blidt og hurtigt. Dog ikke så hurtigt som dobbeltkoblingsgearkassen i Audi RS 6 Avant. Man kan vælge selv at stå for herlighederne med knapperne bag rattet.
Hos AMG får særligt udpegede mekanikere ansvaret for motorerne. Til gengæld får de deres skilt med underskrift på motorblokken.
5,5 liters V8-motor. Biturbo, 585 hestekræfter og et moment på 800 Nm ved 1.740 o/min.
Vil man udnytte bilens potentiale, er keramiske bremser nærmest en nødvendighed. Konventionelle stålbremser bliver hurtigt varme og mister bremseevne, keramiske bremser, der normalt er racerbiler beskåret, kan bremse igen og igen. Prisen er til gengæld hårrejsende - 180.737 kr.
Mercedes E 63 T AMG S 4Matic
Mercedes E 63 T AMG S 4Matic

Mesteren Mercedes

E-Klassens topmodel er verdens hurtigste stationcar. En ultimativ opvisning i hvordan Mercedes og AMG fremelsker det komplette.


Gladiatorkampene mellem Audi, BMW og Mercedes på flere kræfter og hurtigere accelerationer får ingen ende. Efter nogles opfattelse et aldeles overflødigt slagsmål, efter andres mening herlige eksempler på en latent og dybt forankret instinktiv trang til at gøre det grimme ved konkurrenterne.

Uanset holdning til tyskernes kampe er deres bestræbelser på at opnå det ultimative i alle tilfælde sublime opvisninger i kunsten at bygge bil.

Dermed velkommen om bord i Mercedes E 63 T AMG S 4Matic med 5,5 liters V8-biturbomotor, 585 hestekræfter, firehjulstræk og en 0-100 km/t-acceleration på 3,7 sekunder.

Testbilen er øjeblikkets førerhund i klassen, der også tæller Audi A6 og BMW 5-serie.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Mercedes E
Søg brugt Mercedes S
Søg brugt Mercedes B

Mercedes-Benz E 63 T AMG S 4Matic (langt navn, ved det godt, men det hele er vigtigt, og jeg vender tilbage til det om lidt) er pakket ind i samme karrosseri som de taxaer, der kører flest af. Men hér ekstremt opgraderet og forfinet til en stationcar, der i opvisningsstil svinger dirigentstokken over Audi RS 6 Avant med 4,0-liters V8-biturbomotor, 560 hk, firehjulstræk og en 0-100 km/t-acceleration på 3,9 sekunder. Og over BMW M5 med 4,4 liters V8-biturbomotor, 560 hk, baghjulstræk og en 0-100 km/t-acceleration på 4,3 sekunder.

Audien er, ligesom test-Mercedesen, en stationcar, BMW'en fås kun som sedan. Mercedesen er pt. den eneste af de tre, der fås i begge karrosserivarianter, og som sedan uddeler den tilmed endnu flere slag til konkurrenterne, idet den teleporterer sig fra 0 til 100 km/t en tiendedel hurtigere end stationcaren - altså på uvirkelige 3,6 sekunder.

Så TAG DEN, Audi og BMW. Bøj nakken, modtag de ydmygende slag og se ydmygede til, mens Mercedes tager plads øverst på skamlen, slår sig på brystet og hævder sin autoritet som klassens stærkeste og hurtigste.

En rå manifestation af markedets heftigste testosteronbombe på hjul. Og et befriende blæs på økoflippernes evige dommedagsprofetier om drivhuseffekt og smeltende indlandsis.

Det magiske S
Tilbage til modelbetegnelsens mange tal og bogstaver: E 63 T AMG er betegnelsen for den basale stationcarudgave med 525 hk, baghjulstræk og 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Problemet er, at så mange kræfter sendt ned til baghjulene ikke giver optimalt bid. Slet ikke hvis man skulle vove sig et eller andet sted hen, hvor der ikke blot skal køres hurtigt ligeud, men også hurtigt ind i og ikke mindst ud ad svingene.

Se også:  Mercedes i de højeste luftlag

I den firehjulstrukne (4Matic) har AMG pumpet Mercedesens ydelse op til 558 hestekræfter, og resultatet på 0-100 km/t-accelerationen er tydelig, da den ryger ned på 3,8 sekunder. For lige at sætte konkurrenterne helt på plads, i fald de skulle få gode ideer, har AMG et lille S at føje til, så det fulde navn er E 63 AMG T S 4Matic. Hér er antallet af hestekræfter 585, momentet forhøjet med 80 Nm til 800, og accelerationen reduceret til 3,7 sekunder.

25 hestekræfter flere end de to tyske konkurrenter og for at sætte det i perspektiv: 15 flere end supersportsvognen Ferrari 458 Italia. Momentet er 100 Nm højere end i Audi RS 6 Avant og 120 Nm højere end i BMW M5. Og kun 14 Nm færre end i det amerikanske monster Dodge Viper SRT GTS med 8,4 liters V10-motor.

Hvem sagde vildt?

Fra koldsved til triumf
E 63 T AMG S 4Matic har et differentialespærre med kraftfordelingen 67 pct. bag og 33 pct., og sammen med alle de andre tiltag virker det til, at kunstnerne hos AMG har villet sætte naturlovene ud af kraft. Vi taler altså om 2,1 ton stationcar, der hænger ved i en grad, som næsten er skræmmende.

Nuvel, en så tung og stor bil er primært et motorvejsmissil, og vi er selvsagt ikke oppe i den division, hvor en 1.500 kilos Porsche 911 Carrera 4S underlægger sig naturlovene. Men sjældent er jeg så mange gange på så få sekunder gået fra koldsved til begejstring. Mercedesens muskler bringer mig så let som ingenting op på alt for høje hastigheder inden næste sving, men bilens vildt effektive og vildt dyre (180.737 kr.) keramiske bremser kombineret med en fantastisk velafstemt undervogn og firehjulstrækkets bid i asfalten rager kastanjerne ud af ilden og giver mod på at udfordre også næste sving. Med endnu højere indgangs- og udgangshastigheder som resultat. Og endnu et skifte fra koldsved til et triumferende »yes«!

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

AMG's ombygning er ingeniørkunst af højeste klasse, og det komplette køretøj fremstår netop komplet ved at også være en så gennempraktisk familiebil, der sagtens kan køres som sådan. For sæt speederrespons og gearskifte i indstillingen C for komfort, vælg den blødeste undervogn, og kør ekvipagen til Sydeuropa med familien og fuld oppakning. Uden køresygefremkaldende sportsvognsmanerer, kun i tryg forvisning om at du til enhver tid kan buldre forbi familie-MPV'erne med skibokse på taget. Og bremse for dem, hvis det skulle blive nødvendigt.

Eneste sted, hvor det vil klæde Mercedes og AMG at finpudse, er i transmissionen. Den 7-trins AMG Speedshift-gearkasse er et automatgear, der under langt de fleste forhold fungerer perfekt, men det kommer til kort i forhold til Audis 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse S-Tronic, der skifter hurtigere og mere sømløst.

En ener
Plads er der masser af, som topmodel er udstyret rigeligt, og du kan nærmest tilkøbe hvad som helst, hvis blot den økonomiske formåen er til det. Det gælder både luksus- og sikkerhedsudstyr.

Se også:  Biler på vej i 2014

Perfekte komfortsæder, der kan tilpasses enhver kropsbygning griber dig nænsomt om rygstykkerne, når vejen slår en bugt, koster 28.084 kr., Bang & Olufsen BeoSound-anlægget, der forvandler bilen til en koncertsal, koster 107.923 kr., og nøglefri betjening koster 23.145 kr. Førerassistentpakke Plus, der bl.a. indeholder intelligent fartpilot med nedbremsning for forankørende og bløde trafikanter, overvågning af tværgående trafik både foran og bag bilen, aktiv vognbaneassistent, der holder bilen i vognbanen samt blindvinkelovervågning koster 55.260 kr. Og så er der lige de der keramiske bremser til 180.737 kr.

Hver for sig voldsomt mange penge, som statskassen qua bilafgifterne tager sin markante andel af, men hver for sig også lækre og ikke mindst særdeles nyttige udstyrsdetaljer. Der skal smides oveni bilens pris på knap 2,6 mio. kroner.

Mange penge, jovist. Men så har du også en bil, som kun få andre har, og du har en voldsomt hurtig og lækker familiebil, der på visse parametre ydmyger de fleste sportsvogne.

E 63 T AMG S 4Matic er uopnåelig for de fleste, men i den grad et statement, et eksempel på hvor godt det kan gøres og et udtryk for, at Mercedes i øjeblikket fører den tyske gladiatorkamp.

Følg med i nyheder og tests på Facebook - klik her



Mercedes E 63 T AMG S 4Matic

Pris inkl. levering: 2.584.580 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2010)
Mål (længde/bredde/højde): 492/187/144 cm
Bagagerum: 695-1.950 liter
Køreklar vægt/last: 2.045/535 kilo
Påhæng: 0 kilo
Motor: V8, 5.461 cm3, biturbobenzin, 32V.
Effekt: 585 hk v. 5.500 o/min
Drejningsmoment: 800 Nm v. 1.740-5.000 o/min
Transmission: 7-trins AMG Speedshift., firehjulstræk
0-100 km/t: 3,7 sek.
Tophastighed: 280 km/t *
Forbrug/EU-norm: 9,5 km/l
CO2-udledning: 246 gram/km.
Årlig ejerafgift: 7.080 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/2/30 år

* Elektronisk begrænset, AMG Drivers Package

Standardudstyr bl.a.: 7 airbags, ESC-antiskrid, 5 selehuskere, Collision Prevention Assist, aktiv motorhjelm, træthedsovervågning, LED Intelligent Light System, aktiv parkeringsassistent, fartpilot, stop-start automatik, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 3-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, elektrisk justerbare forsæder med varme, læder på rat og gearknop, midterarmlæn for og bag, ratbetjent cd-radio m. aux- og usb-indgang, bluetooth og 14,7 cm farvedisplay, AMG Ride Control sportsundervogn, AMG-differentialespærre bag, AMG Performance rat, 19 tommer alufælge m. 255/35 R19 for og 285/30 R19 bag.

Ekstraudstyr bl.a.: Designo metallak (29.385 kr.), AMG keramisk bremsesystem (180.737 kr.), Førerassistentpakke Plus med bl.a. adaptiv fartpilot, overvågning af tværgående trafik og køretøjer i de blinde vinkler, aktiv vognbaneassistent, nedbremsning for fodgængere (55.261 kr.), køredynamiske multikontursæder (33.286 kr.), Bang & Olufsen BeoSound AMG (107.923 kr.), nøglefri adgang og start (23.145 kr.), AMG Drivers Package inkl. førerkursus "Power & Passion" og hastighedsbegrænser hævet fra 250 til 280 km/t (19.503 kr.), AMG Night Package (19.505 kr.), 80 liters tank (2.601 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her