Inspirerende Insignia
Opel Insignias komfortsæder er blandt markedets allerbedste. Og overskueligheden bag rattet er nu også langt bedre, end den var før. Antallet af knapper er reduceret til de allermest nødvendige, og læsbarheden af bl.a. speedometer og kontrollamper er nem.
Instrumenterne er meget nemme at aflæse i modsætning til før faceliftet, da små, røde tal var med til at nedsætte læsbarheden. Aktivt sikkerhedsudstyr i form af intellingent fartpilot er del af en sikkerhedspakke til 14.000 kr.
Tidligere sad hér flere end 40 knapper, men nu er overskueligheden langt højere. Den berøringsfølsomme skærm er normalt 4,2 tommers - her er for 15.000 kr. opgraderet til Radio Intellink med navigationsanlæg, 8 tommers berøringsfølsom skærm og touchpad.
Touchpad'en bag gearstangen fungerer som en computermus. Men hverken den eller skærmens mange funktioner bør man betjene under kørslen. At bladre gennem menuerne tager ganske enkelt for meget af opmærksomheden, så finindstillingerne skal klares inden kørslen.
Opel Insignia årgang 2014 har fået et visuelt løft med lidt krom og nye lygter. Bilen er fra 2009, men dens design holder stadig. Vægten holder også, desværre. 1,8 ton vejer den store diesel, og dér har Opel noget at tage fat på i tilblivelsesprocessen af næste generation Insignia.
Insignia Sports Tourer har formentlig markedets mest massive bagklap, heldigvis er elektrisk betjening af den standard i Cosmo, i Edition er prisen 6.000 kr. Bagagerummet sluger 540 liter.
Baglygterne er også fornyet, så nu er boomerang-motivet endnu mere udtalt her.

Inspirerende Insignia

Opel Insignia er moderniseret med nye og forbedrede motorer og en mere overskuelig indretning for chaufføren.


Efter knap fem år er det sædvanligvis tid til, at en bilmodel skal have en opstrammer. På bilsprog kaldet et facelift. Den tid er kommet for Opel Insignia, der netop har fået en klædelig visuel overhaling med nye lygter og lidt krom hist og pist, samtidig med at man har strammet op på funktionaliteten i kabinen. Men ikke mindst har Opel introduceret nye og forbedrede motorer.

På benzinsiden helt nye, på dieselsiden, som vi koncentrerer os om hér, kraftigt optimerede toliters kraftværker, der nu er tiltrængt mere kultiverede, og som i de to udgaver med 120 og 140 hk udnytter dråberne markant mere effektivt.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Opel Insignia
Søg brugt Opel Ampera
Søg brugt Opel Omega

I den første uge var testbilen den forbedrede »mellemmodel«. Firmabilistens og den komfortkrævende families ønskebil. Tidligere var ydelsen 130 hk, nu er den øget til 140, og med de justeringer, som Opel har fremelsket, kører den i stationcarudgaven 25,6 km/l mod den 130 hestes 22,2 km/l. Som 4- og 5-dørs er forbruget nu 27 km/l mod 22,7 før. Gearingen er øko-forfinet, særligt 6. gear er højt i den 140 hestes, og omdrejningerne er ved marchhastighed dejligt lave.

Vibrationer og en stor del af den førhen så hårde dieselbanken fra Opel-kraftværkerne er dæmpet i de nye, og det klæder Insigniaen i en grad, der gør den konkurrencedygtig også i dens sidste del af livscyklussen.

I den anden uge var testbilen den kraftigste diesel - det vil sige med 163 hk (tidligere 160). Her er forbruget i stationcarudgaven 22,2 km/l, uændret i forhold til før faceliftet. 6. gear synes knap så langbenet som i den 140 hestes, men det ændrer ikke ved et behageligt lavt lydniveau, når der cruises ad lande- og motorvej.

Se også: Komfortable Astra

Med 163 hk og et moment på 350 Nm ved 1.750 o/min har Insigniaen masser af power, og maser man speederen helt ned i gulvtæppet, er der kortvarigt en overboost-funktion med 30 ekstra Nm.

Lækker kabine
Køreegenskaberne er stadig særdeles komfortable. Insignia er en af de få biler, der trods 18 tommer hjul alligevel opsuger ujævnheder uden at kny, og som langtursbil er den eminent.

I forbindelse med opdateringen er støddæmpere og krængningsstabilisatorer strammet op, det samme er styretøjet, og Insigniaens lyst og evne til at dykke ind i sving og trække sig ganske præcist ud igen er ganske udpræget. Næsten så meget at vi nærmer os Mazda 6-niveau, klassens mest køreglade.

I forbindelse med et facelift kan ændringerne selvfølgelig ikke være gennemgribende, så Insignia kan trods stor vilje ikke køre sig fra, at den stadig er blandt klassens allertungeste drenge - godset kan mærkes, straks man sidder bag rattet. Knap 1.800 kilo er en betragtelig vægt at slæbe rundt på, Mazda 6 stationcar med 2,2 liters dieselmotor vejer under 1.500 kilo, så tænk hvad færre kilo på Insigniaens flanker kunne gøre for bilens dynamik og ikke mindst forbrug, der jo i forvejen er imponerende lavt.

Hér er noget at arbejde med, og det må man gå ud fra, at de gode folk hos Opel gør op til introduktionen af næste generation Insignia.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

For føreren er der i den grad strammet op. Antallet af betjeningsknapper på midterkonsollen var før faceliftet på den forkerte side af 40. I Insignia årgang 2014 er de mange knapper reduceret gevaldigt, så man nu kan betjene klimaanlægget med tryk på ganske få knapper, på rattet kan lydanlæg og telefon betjenes, og til resten har man en trykfølsom skærm, i standardversion 4,2 tommers.

Med Radio Intellink (15.000 kr.) opgraderes til bl.a. 8-tommers skærm og touchpad (i princippet en computermus) placeret bag gearstangen, så man enten via touchpad'en eller tryk på skærmen kan foretage alle de finindstillinger, man, uanset om en bil har trykknapper eller berøringsfølsom skærm, kun bør foretage, mens bilen holder stille. Man kan også med stemmen give sin Insignia et vist antal ordrer, som man gerne vil have udført. Derudover giver Intellink mulighed for at integrere flere smartphone-funktioner.

De centrale instrumenter - speedometer, omdrejningstæller, brændstofmåler, kølevandstermometer og diverse kontrollamper - er overskueligt samlet foran føreren, og læsbarheden er langt højere end før faceliftet, da de digitale tal var små, røde, gnidrede og dermed svære at læse.

Aktivt sikkerhedsudstyr
Opel har opgraderet med aktivt sikkerhedsudstyr, så man nu kan tilkøbe blindvinkel- og vognbaneassistent samt en intelligent fartpilot, der selv holder en given afstand til forankørende og bremser ned. Prisen for det velfungerede sikkerhedsudstyr er 22.000 rimelige kroner.

De glimrende sæder har Opel heldigvis ikke fundet anledning til at ændre på, og min konklusion er stadig, at der er få biler, jeg sidder bedre i. Mindre godt er det på bagsædet, hvor pladsen til knæene ikke hæver sig over gennemsnittet, og hvor det kan være vanskeligt at mase fødderne ind under forsæderne. Men det kunne Opel jo også kigge på i tilblivelsen af næste model.

Til sidst lidt om priserne: Den topudstyrede (Cosmo) testbil med 163 hestes dieselmotor er tæt på den halve million, med 140 heste er prisen godt 20.000 kr. lavere, og med Edition-udstyr er der skåret yderligere knap 30.000 kr. af. Altså er prisen så ca. 445.000 kr., og udstyret er særdeles fornuftigt.

Alt i alt er Insignia dog i den dyre ende, hvis man selv punger ud. Men til firmabilisterne står Opel stærkt, da beskatningsværdien for den 140 hestes stationcar med Edition-udstyr er 295.990 rimelige kroner inklusive en attraktiv leasingudstyrspakke.

Se også: Biler på vej i 2014



Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi 163 hk Cosmo

Pris inkl. levering: 494.180 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2009)
Mål (længde/bredde/højde): 491/186/151 cm
Bagagerum: 540-1.530 liter
Køreklar vægt/last: 1.788/487 kilo
Påhæng u/m bremser: 750/1.600 kilo
Motor: R4, 1.956 cm3, turbodiesel, 16V.
Effekt: 163 hk v. 4.000 o/min
Drejningsmoment: 350 Nm v. 1.750 o/min *
Transmission: 6-trins man., forhjulstræk
0-100 km/t: 9,9 sek.
Tophastighed: 215 km/t
Forbrug/EU-norm: 22,2 km/l
CO2-udledning: 119 gram/km.
Årlig ejerafgift: 3.560 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/2/12 år

* Kortvarig overboost-funktion: 380 Nm

Standardudstyr bl.a.: 8 airbags, ESC-antiskrid, 5 selehuskere, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, varme i forsæder og læderrat, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og elektrisk klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk højdejustering af forsæder, 4 x elruder, midterarmlæn for, ratbetjent lysanlæg m. 4,2 tommer berøringsfarveskærm, usb, bluetooth og syv højttalere, LED-kørelys og LED-baglygter, imiteret dellæderindtræk, elektrisk betjening af bagklap, 18 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (8.600 kr.), Førerassistentpakke m. blindvinkel- og vognbaneassistent samt alarm for bagfrakommende trafik (8.000 kr.), Førerassistentpakke Opel Eye og adaptiv fartpilot m. automatisk nedbremsning og automatisk nedblænding af langt lys, vejskiltegenkendelse og varmereflekterende forrude (14.000 kr.), nøglefri adgang og start (4.900 kr.), Radio Intellink m. navigation, touchpad og 8 tommers berøringsskærm (15.000 kr.),




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her