Farvel til VW Type 2
I fuld firspring ud i det blå. Den gamle camper vækker opsigt og kalder smilet frem blandt både medbilister, fodgængere og cyklister.
I fuld firspring ud i det blå. Den gamle camper vækker opsigt og kalder smilet frem blandt både medbilister, fodgængere og cyklister.
Hverken rat eller føresæde er justerbart, så den er ikke videre komfortabel at køre i. Men udsynet er fremragende, da man i bogstaveligste forstand sidder helt fremme i bussen.
Så er den klar til  strandfest, og det er i virkeligheden her, den er stærkest. Parkeret og klar til at charmere sine omgivelser.
Så er den klar til  strandfest, og det er i virkeligheden her, den er stærkest. Parkeret og klar til at charmere sine omgivelser.
Hverken rat eller føresæde er justerbart, så den er ikke videre komfortabel at køre i. Men udsynet er fremragende, da man i bogstaveligste forstand sidder helt fremme i bussen.
Der er både påklædningsspejl og klædeskab i den gamle camper.
Sådan ser en velholdt lille luftkølet boxermotor ud. Den sidder helt bagerst lige under camperens dobbeltseng.

Farvel til VW Type 2

Den kører forfærdeligt, men har mere karakter end hele VWs nuværende modelprogram. Tilsammen. Men nu er det slut. Efter 64 år stopper produktionen af verdens længst producerede bil, da det sidste rugbrød rullede af båndet i Brasilien til nytår.


Regnen pisker ned, men hverken viskere eller viskerkontakten er til at finde. Det er en af de sidste efterårsuger, og vejret kunne have budt på Indian Summer - og dermed en mulighed for at prøve den gamle camper af i virkeligheden. Den er fra 1966 og står virkelig flot. Tofarvet, og med både dobbeltseng og spiseplads til fire bagi. Men lige nu virker en campingtur langt væk.

Efter lidt roden rundt og kløen i nakken viser det sig, at viskerne sidder fast på karossen under ruden. Da forruden kan åbnes udad, må viskerne ikke blokere for vinduet i godt vejr. Får dem fri og vippet op på ruden. Med en klassisk snusfornuftig og motorjournalistisk tæft får alle greb og knapper et puf, indtil viskeren går i gang. Modvilligt. Sætter bilen i gear og linder på koblingen. Triller ud i den københavnske myldretidstrafik uden at vide, at det skal blive meget værre endnu.

Se også: Her er de mest fejlfrie biler

Bilen er et 47 år gammelt rugbrød i campermundering. Da den forlod fabrikken, var modellen dog allerede 17 år gammel. Dengang ville de færreste have gættet på, at rugbrødet ville fortsætte i produktion helt frem til 31. december 2013 i Brasilien. Men dér var det også definitivt slut. Nye regler om ABS og airbags på biler produceret i det fremadstormende sydamerikanske land, satte en stopper for rugbrødet, der dog beholder titlen som den bil, der har været længst i kontinuerlig produktion nogensinde. 64 år. Det er ca. halvdelen af den tid, vi har haft automobiler.

Og det mærkes. På turen fra Brøndby til Østerbro i myldretiden er den alt andet end komfortabel at køre. Forsæderne udgøres af en fastmonteret bænk, så siddepositionen er 100 pct. ikke-justerbar. Efter 10 minutter med lyskryds og mange start og stop, har senen i venstre skinneben direkte kurs mod en provokeret seneskedehindebetændelse. Motoren går dog rimeligt, og bilen går kun ud en enkelt gang, men det er selvforskyldt, da chokeren kom ind for hurtigt. Vinduesviskerne kæmper dog en ulige kamp, og ruderne dugger langsomt, men sikkert til. Under de forhold er  en 15 kilometer køretur lang i den tætte trafik.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Dengang, det første rugbrød med det kliniske navn VW Type 2 så dagens lys, var trafikbilledet også et helt andet. Myldretid, som vi kender det i dag, fandtes ikke. Historien om Type 2 starter, da den hollandske Volkswagen-importør er på besøg på fabrikken i Wolfsburg i 1947, hvor det kun er folkevognsboblen, der triller af samlebåndet. Her ser han efter sigende et folkevognschassis uden karosse, men med lad, blive brugt til at flytte dele rundt på fabrikken. Det inspirerer ham til at lave en varevogn på VW Type 1-chassiset - altså på bunden af en folkevognsbobbel. Det viser sig, at chassiset skal styrkes markant for at fungere, og at kabinen skal flyttes helt ud næsten foran forhjulene. Men det lykkes, og resultatet er folkevognsrugbrødet. Volkswagens anden model er derfor navngivet VW Type 2. Den så dagens lys i sin endelige form 12. november 1949.

Kunderne omfavnede bilen, og den blev hurtigt populær blandt ombyggere. Det var blandt andet ad den vej, at de første campere så dagens lys. Udover Tyskland begyndte Volkswagen at producere den i USA og Brasilien, og det er altså den brasilianske produktion, der er fortsat helt frem til nytår. I USA blev den især populær blandt hippierne og surferne på vestkysten.

Se også: Biler på vej 2014

I 1968 blev den kraftigt faceliftet. Blandt andet forsvandt den todelte forrude, og fronten blev marginalt mere lodret. Men den luftkølede hækmotor blev, og dens raspende lyd har altid været et af bilens vartegn. En lyd, den deler med Porsche 911, men dér ophører fællesskabet med den tyske sportsvogn.

For guderne skal vide, at en tur i Type 2 aldrig bliver nogen køredynamisk oplevelse. Med mindre man er masochistisk anlagt. Nuvel - den er charmerende, og omverdenen smiler og vinker som sjældent set. Men mellem regnen, de uhyre ineffektive bremser, de laaangsomme vinduesviskere og den - lad os diplomatisk kalde den for - indirekte styring, er der ikke meget at smile ad. Den firetrins gearkasse fungerer dog fuldstændig uproblematisk, og selvom udsynet er begrænset og spejlene små, kommer vognen helskindet gennem turen.

Men det bliver ikke til hverken camping eller solskinsture i denne omgang. Vejret arter sig ikke, og lysten til bare at trille en tur for sjov, er uhyre begrænset efter ilddåben i slagregnen. Men som æstetisk objekt forsvinder en time hurtigt, når de forskellige funktioner udforskes, vinduer åbnes og lukkes, og campertaget skydes op. Den er ubeskriveligt indbydende som designstudie, og dens opmærksomhedstække er enhver ungkarls drøm. Men som køretøj betragtet er den håbløs.

I 1979 stoppede produktionen udenfor Brasilien, men bilens popularitet i det sydamerikanske sikrede den over 30 år mere på samlebåndet. I 2006 blev den faktisk faceliftet igen, hvor den blandt andet fik vandkøling i stedet for luftkøling. Men det skulle vise sig at blive den sidste ændring i bilens livscyklus. Den sluttedes af med en serie på 600 med navnet »Kombi Last Edition«, som forhåbentligt kan overleve mange år endnu på de brasilianske strande. Med skydedør og bagklap åbnet, og et par surfboards lænet op ad fronten. Det er dér, den lever, og det er der, den viser sig fra sin bedste side. Parkeret og med en tilbagelænet attiude.

Se også: VW går på nettet


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



FAKTA:

Model: VW Type 2 - Camper
Årgang: 1966
Motor: B4 på 1.493 cm3
Ydelse: 51 hk v. 4.000 o/min
0-100 km/t: Afhænger af bakkens længde...
Topfart: Bør aldrig køre over 100 km/t.
Mål (L/H/B): 430/193/180 cm
Pris: ca. 250.000 kr.
Øgenavne: Rugbrød, Sambabus, Hippiebus, Bulli og Camper