Stationcars del 7: Golfklassens Godfather
I Golf-kabinen møder man et velindrettet og logisk førermiljø, hvor kvaliteten er overbevisende. DSG-dobbeltkoblingsgearkassen er ekstra - merpris 24.998 kr.
VW Golf Variant er så tæt på perfekt, som en stationcar kan komme. Dens 122 hestes motor er knap så kraftfuld og overbevisende som den 140 hestes i Octavia, og så står forholdet mellem pris og udstyr ikke i forhold til hinanden. Med en pris et stykke på den forkerte side af 300.000 kr. er Golfen ganske enkelt for dyr.
VW Golf Variant er så tæt på perfekt, som en stationcar kan komme. Dens 122 hestes motor er knap så kraftfuld og overbevisende som den 140 hestes i Octavia, og så står forholdet mellem pris og udstyr ikke i forhold til hinanden. Med en pris et stykke på den forkerte side af 300.000 kr. er Golfen ganske enkelt for dyr.
Golfens bagagerum er marginalt mindre end Octaviaens. Ligesom i Octavia er gulvet ikke i niveau med læssekanten. Til gengæld kan man nemt nedfælde bagsæderyglænene fra bagagerummet. Klappens åbningshøjde er god.
På Golf-bagsædet er der i store træk lige så fyrstelig plads som på Octavia-bagsædet.

Stationcars del 7: Golfklassens Godfather

VW Golf. Bilen, som hele klassen er opkaldt efter. Og det forstår man. Men det fine image koster, og ret beset er den for dyr.


Nogle sværger til VW, andre kan ikke døje VW. Og uanset om man vil eller ej, er der en vis snobeffekt forbundet med at køre en Golf frem for en Octavia. Eller frem for en Megane. Men Golfen har noget - meget - at have sin ophøjede status i.

For VW Golf Variant er en særdeles fin bil. Derom hersker slet ingen tvivl. Drivlinjer, undervogne, køreegenskaber, indretning og kvalitet er i toppen af ligaen, og det velfortjente image, opbygget gennem syv generationer og fire årtier, retfærdiggør de høje priser. I hvert fald et stykke hen ad landevejen.

Derfor er hele klassen opkaldt efter Golfen, og den slags forpligter, så med nyeste Golf har VW skullet tage endnu et skridt, der skal sikre den førertrøjen, et skridt der skal holde opkomlingene fra livet.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt VW Golf Plus
Søg brugt VW Passat

Lykkes det så? Efter testholdets mening ikke ubetinget. Som nævnt er den testede Golf Variant 1,4 TSI Comfortline med 122 hk spækket med kvaliteter, den er bundsolid og rummelig, den sætter ikke et hjul forkert og gør det meste perfekt. Blot er det en skam, at man skal ofre 22.602 kr. og op i Highline for at få den helt perfekte 140 hestes motor.

At alt det fine omkring Golfen er lige ved at gøre den kedelig, er et emne til diskussion, men den har altså sine åbenlyse mangler, som enhver, med nøgterne briller renset for forudindtagede meninger, ikke kan undgå at se.

Og her taler vi pris og udstyr, værdi for pengene. Golfens image berettiger i nogles øjne de 308.476 kr. plus de tilkøb, der skal til, for at komme på niveau. Kun Toyota Auris Hybrid koster, qua sin stadig dyre hybridteknik, flere kroner, men når man ser på, hvad de andre byder på for færre kroner, er Golfen distanceret. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at automatisk nedblænding af bakspejl, regnsensor og ratbetjening af lydanlæg samt bluetooth er ekstraudstyr i en bil i denne størrelse bil til 308.476 kr.

Men sværger man til Golf, og synes man, beløbet er i orden, får man testens næstmest rummelige bil, man får den med den lækreste kabine, og man får en bil uden svagheder.  Og så er der det dér udefinérbare image.

 

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



VW Golf Variant 1,4 TSI Comfortline

Pris inkl. lev.: 308.476 kr.

Pris billigste: 243.674 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)

Mål (længde/bredde/højde): 466/180/148 cm

Bagagerum: 605-1.620 liter

Køreklar vægt/last: 1.329/531 kilo

Påhæng u/m bremser: 660/1.700 kilo

Motor: R4, 1,395 cm3, turbo, 16V

Effekt: 122 hk v. 5.000 o/min

Drejningsmoment: 200 Nm v. 1.500-4.000 o/min

Transmission: 6-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 9,7 sek.

Tophastighed: 204 km/t

Forbrug/EU-norm: 18,9 km/l

CO2-udledning: 124 g/km

Årlig ejerafgift: 1.160 kr.

Garanti (mekanisk/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 7 airbags, 2 selehuskere, multikollisionsbremse, stop-start, 2-zonet klimaanlæg, læder på rat og gearknop, 4 x elruder, højdejusterbare forsæder m. varme, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, manuel nedblænding af bakspejl, fartpilot, midterarmlæn for, cd-radio m. aux-in, 15 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (5.896 kr.), DK-pakke m. aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor og p-sensor (9.990 kr.), varme i forrude (6.559 kr.), ratbetjent lydanlæg (4.695 kr.), bluetooth (12.754 kr. - kræver Mobiltelefonforberedelse Comfort + Composition Media), vognbane- og fjerlysassistent (11.900 kr.), xenon (22.097 kr.), Træthedsovervågning og Active City Stop (kræver Highline-udstyr, merpris Highline 22.602 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her