Stationcars del 6: Komfortable Astra
Opel Astra Sports Tourer er testens mest velegnede til lange ture. Men en hurtig omgang i en rundkørsel vil den gerne være med til.
Opel Astra Sports Tourer er testens mest velegnede til lange ture. Men en hurtig omgang i en rundkørsel vil den gerne være med til.
Opel Astra Sports Tourer tager 500 liter i bagagerummet. Rummet er regulært, og klappen åbner tilstrækkeligt højt.
Acceptabel plads til knæene på Astra-bagsædet, hvis ikke personen foran skubber sædet for langt tilbage. Er forsædet derimod justeret i bund, får alle problemer med at mase fødder ind.
Astra-topversionen Sport har sportssæder, og i dem sidder man fremragende. Trods ryglænets hak-justering. Så ergonomien er fin, men antallet af knapper på midterkonsollen og det røde lys i displayet gør, at man her bruger lidt mere tid på at gøre sig fortrolig med det hele.

Stationcars del 6: Komfortable Astra

Opel Astra. Velproportioneret, med vægten på komfort og masser af kvaliteter. En fin allrounder.


Selv om Opel Astra Sports Tourer er mere end fire år gammel, er dens design stadig moderne, og blandt testchaufførerne blev den ligefrem betegnet som testens smukkeste.

Kvaliteten er høj, finishen er fed, og den 1,4 liters turbomotor snurrer 2.000 o/min ved 100 km/t (ingen under, alle over), og netop det faktum er i høj grad medvirkende til, at Astra er en gedigen langtursvogn over gennemsnittet.

For vægten er lagt på komfort. Motorens 140 hestekræfter er ikke overivrige, men dog villige og kultiverede, så man er sikret en rykfri, glidende kørerytme med tilstrækkeligt overskud. I forhold til Skoda Octavia med samme antal hestekræfter lader Astra-motoren dog noget tilbage at ønske. Den har slet ikke er samme overbevisende skud i støvlen, hvilket garanteret hænger delvist sammen med de godt og vel 100 kilo, som Astra vejer mere end Octavia.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Opel Astra
Søg brugt Opel Insignia
Søg brugt Opel Vectra

Tag dog ikke fejl. Selv om komforten er i højsædet, er Astra et velafstemt studie i, hvordan man alligevel sætter undervogn og styretøj op til en ganske fin skarphed i svingene. En ny, 170 hestes turbobenziner med mere spark kan fås, men merprisen er 32.000 kr.

Og nu vi er ved dét med prisen: Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Sport (højeste udstyrsniveau) koster lige under 300.000 kr. Hvilket er en anseelig sjat. Men man kan spare 25.000 kr. ved at vælge Enjoy, hvorved Astraen bliver meget konkurrencedygtig. Konsekvensen er, at man må nøjes med manuel aircondition i stedet for automatisk klimaanlæg, og at der vinkes farvel til de fremragende sportsæder, tågeforlygterne og midterarmlænet foran.

Kabinen har sine svage sider: Foran sidder man godt, også selv om Opel fortsat insisterer på, at ryglænenes hældning justeres i hak. Antallet af knapper er dog eksorbitant stort - alene på midterkonsollen talte jeg 41 tryk- og drejeknapper, og kombineret med de ikke-så-let-aflæselige røde tal og symboler i displayet er Astra den bil i testen, der kræver længst tid, før man er fortrolig med det hele.

Bagsædet er for så vidt acceptabelt, men har føreren skubbet sit sæde langt tilbage, bliver det lidt trangt for knæene, og har føreren justeret sædehøjden i bund, kan det knibe med at mase fødderne ind under. Dermed taber Astraen testens konkurrence i bagsædeplads.

Bagagerummet er med sine 500 liter lige over gennemsnittet, gulvet er plant, og der er plads til 188 cm testchauffør under den åbne bagklap.

Konklusion
Opel Astra får en 4. plads. Testens mest komfortable med høj kvalitet og finish. Motoren er dog ikke så spændstig, som de 140 hk kunne antyde, og under visse forhold kniber det med velværet på bagsædet.

4 ud af 6 stjener

 

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Sport

Pris inkl. lev.: 296.580 kr.

Pris billigste: 215.670 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2009)

Mål (længde/bredde/højde): 470/181/154 cm

Bagagerum: 500-1.550 liter

Køreklar vægt/last: 1.393/532 kilo

Påhæng u/m bremser: 710/1.375 kilo

Motor: R4, 1.364 cm3, turbo, 16V

Effekt: 140 hk v. 4.900-6.000 o/min

Drejningsmoment: 220 Nm v. 1.850-4.900 o/min

Transmission: 6-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 10,5 sek.

Tophastighed: 200 km/t

Forbrug/EU-norm: 17,2 km/l

CO2-udledning: 136 g/km

Årlig ejerafgift: 1.660 kr.

Garanti (mekanisk/lak/rust): 2/2/12 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, 2 selehuskere, stop-start, 2-zonet klimaanlæg, læder på rat og gearknop, elruder for, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder, el-justerbare sidespejle m. varme, aut. nedblænding af bakspejl, fartpilot, regnsensor, armlæn for, ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-in, 17 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.000 kr.), elruder bag (4.000 kr.), varme i rattet (2.390 kr.), midterarmlæn bag (1.390 kr.), bluetooth (4.990 kr.), navigationsanlæg (19.900 kr.), Komfortpakke Sport m. elruder bag, p-sensor for og bag samt elektrisk p-bremse (10.900 kr), Premiumpakke m. AFL+ forlygter, DAB-radio og tyverialarm ((22.900 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her