Stationcars del 5: Gedigne i30
Om bord i Hyundai i30. Med Comfort XTR-udstyr. Topmodellen Style, som er testet, byder på masser af komfortudstyr. Bl.a. bluetooth og navigationsanlæg.
Hyundai i30 stationcar slår ikke ud med armene. Men den europæisk producerede kompaktbil gør det særdeles fornuftigt, og udstyrsniveauet er i topmodellen Style særdeles højt. Den fotograferede bil er kampagnemodellen Comfort XTR, hvorfor dørhåndtagene ikke er lakerede.
Hyundai i30 stationcar slår ikke ud med armene. Men den europæisk producerede kompaktbil gør det særdeles fornuftigt, og udstyrsniveauet er i topmodellen Style særdeles højt. Den fotograferede bil er kampagnemodellen Comfort XTR, hvorfor dørhåndtagene ikke er lakerede.
Hyundai i30-bagagerummet sluger 528 gedigne liter. Desværre åbner bagklappen ikke tilstrækkeligt højt til at høje personers kranier er uden for fare.
Også på bagsædet gør Hyundai i30 det særdeles fornuftigt.

Stationcars del 5: Gedigne i30

Hyundai i30. Testens veludstyrede praktiker uden frækhed og store armbevægelser. Til gengæld en bundsolid garanti.


Hyundai i30 er som klassens stille pige. Hende som aldrig drak sig fuld, som aldrig gik med drenge, men som alligevel, når man senere i voksenlivet mødes til jubilæum, har fået sig en god uddannelse, et godt job, er lykkelig gift og mor til et par kernesunde unger.

Altså ikke synderligt attraktiv. Men ordentlig, sød og næppe en, der råber ukvemsord efter medtrafikanterne eller går over for rødt. Og alt dette tjener til de stille pigers og Hyundai i30's ros. Naturligvis. Alt andet vil være uforskammet.

Hyundai i30 modnes og udvikles, går stilfærdigt men med større og større selvtillid i flæsket på konkurrenterne, og når den snusfornuftige bilkøber, der vægter gedigen kvalitet, værdi for pengene og ikke mindst Hyundais fem års mekaniske garanti uden kilometerbegrænsning over køreglæde og en spændstig benzinmotor, så er denne 1,6 liters GDI Style til 273.675 kr. et kvalificeret valg.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Hyundai i30
Søg brugt Kia
Søg brugt Honda

Den tjekkisk producerede i30'ers køreegenskaber er sikre og forudsigelige - støj fra hjulkasserne må dog gerne begrænses - og man sidder fint både foran og bagi. Bagagerummet er over middel, men klappen åbner ikke højt nok.

Den oplevede kvalitet indenfor er ikke prangende, men det skal nok være langtidsholdbart. Topmodellen Style er veludstyret - egentlig savner man kun automatisk nedblænding af bakspejlet (ikke muligt). Blue-tooth, xenonlygter, navigation, p-kamera og en behagelighed som varme i rattet er standard, så hvad angår komfortudstyr, leverer Hyundai så rigeligt varen.

Til gengæld lurepasser Hyundai, når det kommer til aktivt sikkerhedsudstyr. Passivt sikkerhedsudstyr som syv airbags, fem selehuskere og topkarakter i crashtest er naturligvis standard, men det aktive som f.eks. vognbane- og blindvinkelassistent og automatisk nødbremse er ikke på repertoiret. Heller ikke som ekstraudstyr.

Hyundais og Kias dieselmotorer er aldeles fremragende, men sydkoreanerne har, i hvert fald indtil videre, på benzinmotorerne fravalgt neddrosling og turbo, og når de heller ikke forfiner deres turboløse benzinmotorer, som Mazda og Honda gør, halter det.

På i30's omdrejningstæller står nålen ved 100 km/t og i højeste gear ud for 2.500 o/min, og i testen er det kun Chevrolet Cruze-motoren, der snurrer hurtigere. i30-motoren har 135 hk, og den er såmænd kvik nok, om end der skal arbejdes med gearstangen, når behovet er hurtige overhalinger. Brændstofforbruget er med 17,2 km/l rimeligt.

Konklusion
Hyundai i30 får en 5. plads for sin middelmådige, men solide præstation. Ingen pulsforøgende egenskaber, men masser af fornuft og ikke mindst en garanti, der får alle øvrige i testen til at fremstå som nærige fedterøve.

3 ud af 6 stjerner

 

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Hyundai i30 Stationcar 1,6 GDI Style

Pris inkl. lev.: 273.675 kr.

Pris billigste: 203.675 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2012)

Mål (længde/bredde/højde): 449/178/150 CM

Bagagerum: 528-1.642 liter

Køreklar vægt/last: 1.370/450 kilo

Påhæng u/m bremser: 600/1.400 kilo

Motor: R4, 1.591 cm3, 16V

Effekt: 135 hk v. 6.300 o/min

Drejningsmoment: 164 Nm v. 4.850 o/min

Transmission: 6-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 10,2 sek.

Tophastighed: 192 km/t

Forbrug/EU-norm: 17,2 km/l

CO2-udledning: 130 g/km

Årlig ejerafgift: 1.660 kr.

Garanti (mekanisk/lak/rust): 5*/3/12 år

* Ubegrænset antal kilometer

Standardudstyr bl.a.: 7 airbags, 5 selehuskere, stop-start, 2-zonet klimaanlæg, læder på rat og gearknop, 4 x elruder, højdejusterbart førersæde m. varme, manuel nedblænding af bakspejl, fartpilot, regnsensor, midterarmlæn for og bag, ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-in, bluetooth, 16 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.495 kr.), Varme i rattet (3.995 kr.), P-sensor/bakkamera og navigationsanlæg (24.995 kr.), xenon inkl. TFT-display og floor box (24.995 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her