Stationcars del 4: Fremsynede Auris
Toyota Auris Hybrid Sports Tourer kombinerer el og benzin. Med 27 km/l som det officielle resultatet. Men den er testens dyreste bil. Selv i laveste udstyrsvariant.
Toyota Auris Hybrid Sports Tourer kombinerer el og benzin. Med 27 km/l som det officielle resultatet. Men den er testens dyreste bil. Selv i laveste udstyrsvariant.
Et stort Auris-bagagerum. Hybridens batterier stjæler ikke plads hér - de er placeret under bagsædet. Åbningen er relativt lille, og klappen går ikke højt nok op.
Gennemsnitlig plads på Auris-bagsædet. Er forsædet justeret i bund, kan bagsædepassagerens sko kun lige klemmes ind under forsædet.
Om bord i Toyota Auris Hybrid til en løjerlig blanding af hybrid-futurisme og Corolla-gammeldags betjening. Men man sidder udmærket, men nogle chauffører vil have problemer med at finde en optimal kørestilling, da forsæderyglænene kun kan justeres i hak.

Stationcars del 4: Fremsynede Auris

Toyota Auris Hybrid. Eneste i testen, der kombinerer el med benzin. Resultat: Mange kilometer på literen og en relativt høj pris.


Hvad er den for en størrelse, sådan en Toyota Auris Hybrid Sports Tourer? Først og fremmest udmærker den sig ved at køre op til 27 kilometer pr. liter benzin. Hér taler vi naturligvis det forbrug, der udregnes i EU's testlaboratorium, hvor bilernes forbrugstal fastsættes. I realiteten vil man sjældent kunne køre så langt, men hvis kørselsbehovet primært er by- og landevejskørsel, vil man have gode chancer for at få mere ud af dråberne i en Auris Hybrid end i en af testens andre, konventionelle benzinmodeller. Da det er ved hastighederne og de hyppige stop og start i byen og den moderate hastighed på landevejen, at potentialet udnyttes mest optimalt.

I al sin enkelthed går hybridteknikken ud på, at man kan trille op til to kilometer på ren el, ved nedbremsninger oplades batterierne igen, og så kan man atter trille på el.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Toyota Auris
Søg brugt Toyota Avensis
Søg brugt Toyota RAV4

At køre hybrid er et aktivt valg, et tilvalg. Man skal ville det, og det kræver, at man kører bilen som krævet for at udnytte mulighederne, og at man accepterer de særlige ting, der adskiller en hybrid fra en ren benziner. Ikke mindst det trinløse CVT-gear, som er dét, der kræver størst tilvænning.

Og vil man hybrid, og er 316.670 kr. acceptabelt, er konceptet en fin løsning.

Men forvent ikke at blive overforkælet. 15 tommer stålfælge er standard, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet findes ikke, men der er dog, selv i laveste udstyrsvariant (H2) 1-zonet klima, håndfri telefoni og bakkamera med. Opgradering til H2 Plus koster 10.000 kr., og så får man bl.a. fartpilot, elruder bag og parkeringsassistent.

Interiøret er en finurlig blanding af hybrid-futuristisk og Corolla-gammeldags - i form af et bedaget digitalur og knapperne til den elektriske justering af sidespejlene. Dertil kommer en mildest talt ikke luksuriøs, halvhård plastik på instrumentbord og midterkonsol.

Bagsædet er gennemsnitligt, om end du ikke skal have plateausåler under skoene, hvis du vil kunne klemme fødderne under forsædet. Bagagerummet er over gennemsnittet, dog med en lille åbning og desværre med en klap, der ikke åbner særlig højt.

Konklusion
Toyota Auris Hybrid får 6. pladsen og slipper med æren i behold. Især for sin vellykkede og alternative tilgang til kunsten at spare brændstof. Bilen er grundlæggende bundsolid, i tyske Auto Motor & Sports 100.000 kilometers langtidstest suveræn, men den får ikke mange skulderklap for sin kedelige, nærved ligegyldige indretning. Og heller ikke for prisen.

3 ud af 6 stjerner

 

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Toyota Auris Touring Sports Hybrid H2

Pris inkl. lev.: 316.670 kr.

Pris billigste: 316.670 kr.

Euro NCAP sikkerhed: 5 stjerner (2013)

Mål (længde/bredde/højde): 456/176/148 cm

Bagagerum: 530-1.580 liter

Køreklar vægt/last: 1.420/445 kilo

Påhæng u/m bremser: 0/0 kilo

Motor: R4, 1.798 cm3 + elmotor

Effekt: 136 hk (samlet max-effekt)

Drejningsmoment: 207 Nm (maksimalt moment)

Transmission: Trinløs CVT, forhjulstræk

0-100 km/t: 13,2 sek.

Tophastighed: 175 km/t

Forbrug/EU-norm: 27,0 km/l

CO2-udledning: 85 g/km

Årlig ejerafgift: 580 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 7 airbags, 5 selehuskere, stop-start, 1-zonet klimaanlæg, læder på rattet, elruder for, højdejusterbare forsæder m. varme, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, manuel nedblænding af bakspejl, midterarmlæn for, ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-in, bluetooth, 15 tommer alufælge, bakkamera.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.000 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her