Stationcars del 3: Gammeldags Megane
Renault Megane Sport Tourer er ganske let på tå. Med køreegenskaberne lagt ud til den fransk-bløde side. Til 237.580 kr. er den klart testens billigste, og det både ses og mærkes.
Renault Megane Sport Tourer er ganske let på tå. Med køreegenskaberne lagt ud til den fransk-bløde side. Til 237.580 kr. er den klart testens billigste, og det både ses og mærkes.
Kedelig plastik, indretningsmæssige smuttere og så det der filøjerlige franske miks af digital og analog instrumentering. Testbilen er opgraderet med bl.a. 2-zonet klimaanlæg og elruder bag til i alt 7.000 rimelige kroner.
Sæderne i Megane er en smule korte, både for og som hér bag. Er man lidt højere end testperson Andreas på billedet her, vil man kunne mærke hovedstøtterne mellem skulderbladene.
Pænt stort Megane-bagagerum på 524 liter. Bagklappen kan dog ikke åbnes højt nok. Man risikerer at støde hovedet ind i låsetøj eller hjørner.

Stationcars del 3: Gammeldags Megane

Renault Megane. Franskmanden virker som og er testens billigste. Den trænger i den grad til en opgradering a la lillebror Clio.


237.580 kr. Det er prisen for testens ældste og billigste, Renault Megane. Og billig - ja, det er der mange gode grunde til. I dette selskab, direkte sammenlignet gennem en test-seance, hvor man går fra bil til bil og prøver dem grundigt af, falder Megane noget så eftertrykkeligt igennem. Vel i en grad der nogenlunde modsvarer de godt og vel 35.000 kr., der er op til testens næstbilligste, Hyundai i30.

Dermed være skrevet, at knap 240.000 kr. er rimeligt for en snart seks år gammel bil, der falmer, både hvad angår design, indretning, køreegenskaber og fornemmelsen af kvalitet, ved siden af sin fine, nye lillebror Clio.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Renault Megane
Søg brugt Renault Clio
Søg brugt Dacia

Med Megane må man affinde sig med, at dørene smækker med en temmelig tynd lyd. At sæderne er en smule for korte, både for og bag. At bagklappen ikke åbner højt nok. At bagsædets hovedstøtte selv i højeste position irriterer en 188 cm høj testperson mellem skulderbladene. At plastikken i kabinen virker tarvelig. At indretningen med bl.a. en ubrugelig kopholder og en kontakt til sædevarmen ude af syne på siden af sædet er umoderne. At... Nå, man må hellere holde igen, for så hård er det næsten ikke rimeligt at være ved en bil.

Men Megane er netop et eksempel på, hvor hurtigt udviklingen går. Seks år gammel og for længst distanceret af alle, uden undtagelse.

På positivsiden - for der er naturligvis positivt at skrive ud over prisen - tæller et rimeligt omfattende udstyrsniveau. Opgradering fra manuel aircondition til automatisk klimaanlæg, bestilling af elruder bag og regnsensor koster 9.500 kr., og så har man det meste.

Aktivt sikkerhedsudstyr som træthedsovervågning og assistenter, der sikrer, at man ikke overskrider vejstriber og overser trafikanter i de blinde vinkler, findes ikke.

Motoren er en fin 4-cylindret 1,2 liters med turbo og 115 hk. Den er ikke en neddroslings-succes som den 1-liters, 3-cylindrede motor i Ford Focus, men dog moderat harmonisk og med et forbrug på nydelige 18,9 km/l.

Konklusion
Renault Megane får en lidet glorværdig 7. plads. Gammel og træt, som at træde mange år tilbage i tiden. Lad en ny Megane komme til verden, inden Renaults rumænske discountmærke, Dacia, kommer for tæt på.

2 ud af 6 stjerner

 

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Renault Megane Sport Tourer 1,2 Tce Expression

Pris inkl. lev.: 237.580 kr.

Pris billigste: 195.580 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2008)

Mål (længde/bredde/højde): 457/180/151 cm

Bagagerum: 524-1.600 liter

Køreklar vægt/last: 1.359/476 kilo

Påhæng u/m bremser: 675/1.500 kilo

Motor: R4, 1.198 cm3, turbo, 16V

Effekt: 115 hk v. 4.500 o/min

Drejningsmoment: 190 Nm v. 2.000 o/min

Transmission: 6-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 11,2 sek.

Tophastighed: 190 km/t

Forbrug/EU-norm: 18,9 km/l

CO2-udledning: 119 g/km

Årlig ejerafgift: 1.120 kr.

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, 5 selehuskere, stop-start, man. aircondition, læder på rat og gearknop, elruder for, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder, el-justerbare sidespejle m. varme, man. nedblænding af bakspejl, fartpilot, midterarmlæn for, ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-in, bluetooth, 16 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.000 kr.), elruder bag (1.000 kr.), regnsensor (2.500 kr.), p-sensor (7.000 kr.), xenon (12.000 kr.), navigationsanlæg (9.000 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her