Stationcars del 2: Agterlanternen Cruze
Chevrolet Cruze har måske nok udseendet og mængden af standardudstyr med sig, men især med benzinmotor er den teknisk håbløst bagefter. 1,8 liters sugemotor, kun 14,9 km/l og en 5-trins gearkasse. Krydret med en pris på næsten 300.000 kr.
Chevrolet Cruze har måske nok udseendet og mængden af standardudstyr med sig, men især med benzinmotor er den teknisk håbløst bagefter. 1,8 liters sugemotor, kun 14,9 km/l og en 5-trins gearkasse. Krydret med en pris på næsten 300.000 kr.
Gennemsnitligt Cruze-bagagerum på 500 liter.
Man sidder rimeligt opret på Cruze-bagsædet. Fuldfede sæder betrukket med kunstlæder.
En ganske lækker Cruze-førerplads, hvor kunstlæder er standard. Tydeligvis i familie med Opel Astra. 5-trins gearkasse hænger sammen med benzinmotoren, og antallet af omdrejninger ved jævn hastighed er massiv.

Stationcars del 2: Agterlanternen Cruze

Chevrolet Cruze. Udtjent teknologi sætter, trods fine mængder udstyr, Cruze helt af.


Der var engang - for cirka et årti siden - da kompaktbilers benzinmotorer havde et slagvolumen på et sted med 1,6 og 2,0 liter. Turbo var ekstravagant og relativt uafprøvet, forbeholdt dyrere og kraftigere biler, for det meste ubenyttet i denne størrelse. 5-trins gearkasser i kompaktbiler var reglen, 6-trins havde knap vundet indpas.

Og hér er det så, man fristes til at skrive: Velkommen om bord i Chevrolet Cruze stationcar 1,8 LTZ, årgang 2013.

Helt fair og retvisende er det ikke, men et råt og maskulint design alene gør ikke Cruze til en jævnbyrdig deltager i denne klasse, hvor konkurrencen er benhård, hvor udviklingen løber hurtigt. Cruze får læsterlige tæv, også selv om den er fætter til den fine Opel Astra.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Chevrolet Cruze
Søg brugt Opel Astra
Søg brugt Hyundai i30

Den 1,8 liters sugemotor i Cruze har Opel for længst skrottet. Og konkurrenter der sværger til suge og ikke turbo, Honda og Mazda, har forfinet deres sugemotorer og er lysår forbi den sidste-salgsdato-overskredne motor i Cruze.

Hvis man spiller bilkort, drengespillet, hvor det drejer sig om at have mest af det hele, bortset fra kilo, så ville Cruze med sine 141 hestekræfter lige nøjagtigt vinde over de stærkeste af de syv konkurrenter i denne gruppetest. Men ét er en papirværdi, noget helt andet er den ubarmhjertige, oplevede virkelighed. Og i den verden er Cruze testens suverænt svageste, i praksis føles den endda mindre muskuløs end Hyundai i30's 1,6 liters sugemotor med 135 hk.

Dertil en 5-trins gearkasse, der i dag er forbeholdt mini- og mikrobiler. Hvis flest omdrejninger i minuttet ved 100 km/t i højeste gear var en disciplin i omtalte spil med bilkortene, ville Cruze også vinde, da den snurrer 2.750 o/min. Støjende og over 30 procent flere omdrejninger end gennemsnittet.

Markant højere er også tørsten. Cruze kører på papiret blot 14,9 km/l, hvilket er over to kilometer kortere pr. liter end Hyundai i30.

Pladsen i Cruze er meget lig den i Astra, altså acceptabel, særligt i forsæderne. Man føler sig dog ikke helt så godt tilpas bag rattet, primært på grund af de knap så gode sæder og på grund af samme mangel som i Astra, nemlig trinløs indstilling af forsæderyglænene. Antallet er knapper og kontakter er næsten helt luget bort i Cruze - sammenlignet med fætter Astra er den klinisk. Betjening af bl.a. lyd- og klimaanlæg samt indstilling af bluetooth-funktionerne foregår pr. trykfølsom skærm. Ikke at det af den grund er mere simpelt.

Endelig er der prisen. 293.675 kr. er, trods mængden af udstyr og læderindtræk, ganske enkelt for mange penge. Dét er Cruze ikke værd, og kun kampagnetilbud bør kunne holde gang i salget.

Konklusion
Chevrolet Cruze står ikke distancen. Den er umoderne og for dyr. Af en af testchaufførerne beskrevet som »en katastrofe på hjul«. Vil man have Cruze, skal man have den med dieselmotor og 6-trins gearkasse.

2 ud af 6 stjerner


Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Chevrolet Cruze Stationcar 1,8 LTZ

Pris inkl. lev.: 293.675 kr.

Pris billigste: 203.508 kr.

Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner (2009)

Mål (længde/bredde/højde): 468/180/152 cm

Bagagerum: 500-1.478 liter

Køreklar vægt/last: 1.370/535 kilo

Påhæng u/m bremser: 750/1.200 kilo

Motor: R4, 1.796 cm3, 16V

Effekt: 141 hk v. 6.200 o/min

Drejningsmoment: 176 Nm v. 3.800 o/min

Transmission: 5-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 11,0 sek

Tophastighed: 200 km/t

Forbrug/EU-norm: 14,9 km/l

CO2-udledning: 156 g/km

Årlig ejerafgift: 2.760 kr.

Garanti (mekanisk/lak/rust): 3/3/6 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, 2 selehsuskere, 1-zonet klimaanlæg, læder på rat og gearknop, 4 x elruder, højdejusterbare forsæder med 3-trins varme, el-justerbare sidespejle m. varme, aut. nedblænding af bakspejl, fartpilot, regnsensor, midterarmlæn for og bag, ratbetjent cd-radio m. usb- og aux-in, bluetooth, p-sensor og bakkamera, 17 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.995 kr.).    




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her