Når discount er for ringe
Minibilen Dacia Sandero 1,2 Ambiance koster 108.670 kr. En hatchback med teknik fra den tidligere Renault Clio. Som Nettosupermarkedet fyldt med discount. Importøren kan markedsføre Sandero som et alternativ til brugte biler eller nye mikrobiler, bl.a. fordi Dacia yder tre års garanti.
Rattet er skruet fast, så det hverken kan justeres i højde eller længde. Forsæderne kan heller ikke højdejusteres, så dét sammenholdt med at sæderne i sig selv er svampede og slet ikke yder støtte, gør Sandero-førerpladsen til et sted, hvor man ikke opholder sig længere end højst nødvendigt.
Sidespejlene justeres manuelt indefra. Også det højre. Varme i spejlene, så vinterens fugt og dug altid er holdt væk, findes ikke.
Dacia er datterselskab til Renault, virksomheden er Rumæniens største og tegner sig for 10 pct. af landets samlede eksport.
Dacia er datterselskab til Renault, virksomheden er Rumæniens største og tegner sig for 10 pct. af landets samlede eksport.
Det allermest nødvendige og ikke ret meget mere. Dørhåndtag og sidespejlenes huse er rå plastik, og lyden, når døren smækkes, minder mere om sardindåse end bil.
Det allermest nødvendige og ikke ret meget mere. Dørhåndtag og sidespejlenes huse er rå plastik, og lyden, når døren smækkes, minder mere om sardindåse end bil.
I bagagerummet plads til 320 liter, det mest rummelige blandt miniklassens mange tilbud. Bagsædet byder dog ikke på mere plads end en mikrobil som Kia Picanto.
Kabinen er trist, plastikken hård og sæderne elendige. Lydanlægget med bluetooth er sammen med elruder foran et par luksustiltag, der skal få discountpakken til at glide lidt lettere ned.

Når discount er for ringe

Dacia Sandero er Renaults rumænske discountindslag i miniklassen. Nye og langt mere moderne konkurrenter er ikke meget dyrere, og Sandero-valget synes derfor svært at retfærdiggøre.


Mange linjer kan skrives om de danske bilafgifter. Og hvis ikke man orker at læse om dem, så beklager jeg, men i tilfældet Dacia Sandero undgår jeg ikke at komme ind på dem. For hvad baner vejen for en i Marokko-produceret, rumænsk bil som Dacia Sandero til et velfærdssamfund som det danske?

Det gør bilafgifterne. Ikke ret meget andet kan i min optik retfærdiggøre, at der udbydes en umoderne discountbil som den.

For 108.670 kr. får man nøgternt set en minibil (i Ford Fiesta-størrelsen) med klassens største bagagerum (320 liter). Plus lidt kræs som fjernbetjent centrallås, elruder foran og ratbetjent cd-radio med MP3, aux og usb plus bluetooth til at forsøde discountpakken. I tilgift yder Dacia tre års mekanisk garanti, altså et år mere end sin franske ejer Renault og de øvrige europæiske konkurrenter, samme som de japanske og kortere end de sydkoreanske.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Renault
Søg brugt Dacia

Nøgternt set får man ikke samme sikkerhed som i nye biler. Sandero har kun fire airbags og kun selehuskere på forsædet (sidstnævnte er der dog mange andre, der også har), men i Euro NCAP's crashtest tidligere i år fik den blot fire ud af fem stjerner. Beskyttelsen af førers og forsædepassagers brystkasser er ved frontalkollision »marginal«, det samme er beskyttelsen mod piskesmældsskader ved bagendekollisioner, og i pæletesten, hvor bilen rammer en lygtepæl/et træ ud for B-stolpen, er beskyttelsen af førerens brystkasse decideret »svag«. Fodgængere skal helst vælge at blive ramt af en anden bil end Sandero, og med kun selehuskere på forsædet, ingen fartbegrænser (typisk i kombination med fartpilot) diskvalificerer Sandero sig selv fra et tidssvarende crashtest-resultat.

Man får, nøgternt set, heller ikke et rat, der kan justeres i længde og højde, et førersæde, der kan justeres i højden, eller varme i sidespejlene (der i øvrigt justeres manuelt, også højre sidespejl).

Dertil kommer, at Sandero byder på nogle af de ringeste sæder, jeg har siddet i - uden nævneværdig støtte overhovedet, og sammenholdt med at man hverken kan justere på førersædets højde, og at rattet er fastmonteret, er et begreb som god siddestilling en ørkenby i Marokko.

Se også: Lille SUV til billig pris

Dacia/Renault skal dog roses for, at instrumenterne er tydelige og lette at aflæse, at betjeningen er godkendt, men helhedsindtrykket får mig til at tænke på et rodet lavprissupermarked, hvor varerne kastes tilfældigt rundt på træpaller. Plastikken er gennemført trist at skue, tilmed stenhård med skarpe, synlige og uslebne kanter, og det rå metal skinner igennem flere steder.

Godt nok er bagagerummet miniklassens største, men pladsen på bagsædet er ikke bedre end i mikrobiler som f.eks. Hyundai i10 og Kia Picanto.

Støjende
Benzinmotoren er den fra Renault Clio III så velkendte 1,2 liters med 75 hestekræfter. Grundlæggende en udmærket motor, men topmoderne kan man ikke beskylde den for at være. 107 Nm ved 4.250 o/min er spagt, så for at sætte skub i slæden til en overhaling, der varer kortere end en formiddag, skal der mange gearskift til med den 5-trins knoklede gearkasse. Der også er fra Clio III.

Det brændstofminimerende stop-start system findes ikke, og på papiret står op til 17,2 km/l, hvilket ikke er tilstrækkeligt for en et ton tung minibil anno 2013.

En smule isolering ville kunne holde den værste støj ude, men fordyrende isolering er skåret væk, så ved motorvejshastighed kan du lige så godt slukke radioen og indstille dig på at skulle hæve stemmen ganske betragteligt, hvis du vil råbe med dine passagerer.

Køreegenskaber? Styretøjet fortæller ikke meget om underlagets beskaffenhed, dæmpere og fjedre er i udgangspunktet sat op til komfort med mærkbar krængning til følge, men kunsten at reducere skarpe ujævnheder kan Sandero ikke. ESC-antiskridsystemet har Sandero, og jeg prøvede at lege dobbeltundvigemanøvre på en øde parkeringsplads, og her gør bilen, som den skal - fornuftigt og uden at skræmme.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Ret beset vil en Sandero med Renaults fine 1,5 liters dieselmotor give mere mening. Den yder også 75 hk men kører op til 26,3 kilometer på literen, og støjniveauet må formodes at være en smule mindre. Prisen er selvfølgelig højere, men i forhold til den 1,2 liters benziner blot 10.000 kr.

Kun 15.000 mere for Rio
Og nu vi igen er inde på det med pengene - desværre så afgørende for os her i Danmark: 108.670 kr. for en Sandero er ikke samme kanonpris, som 153.670 kr. er for en 7-sædet Dacia Lodgy.

For konkurrenterne er tæt på. En ubetinget mere lækker og ubetinget mere moderne Kia Rio med syv års garanti, bedre sikkerhed, et rat, der kan 4-vejs justeres og et førersæde, der kan højdejusteres, fås til 123.679 kr. Altså kun 15.009 flere kroner.

En tilsvarende Hyundai i20 med fem års garanti og nogenlunde samme udstyr som Kia Rio fås til 126.675 kr., og en Skoda Fabia 1,2 Easy Cool, også med nogenlunde samme udstyr plus aircondition, fås til 123.680 kr. Og en Opel Corsa 1,0 Enjoy fås til 130.170 kr.

Se også: Ærlige Dacia Sandero

Kloge Storm P sagde en gang, at »Det er svært at spå. Især om fremtiden«. Så hvor meget kan du om tre-fire år få for din Sandero, der har kørt 50.000 kilometer eller mere? At spå om fremtiden er ikke min spidskompetence, men jeg tør godt vove den påstand, at man til den tid ikke får mange basører for sin Sandero.

Men netop bilafgifterne gør, at mange danske bilkøbere tænker kortsigtet og skeler mere til skejser end til sikkerhed, ejerglæde og gensalgsværdi. Det antyder salgstallene, for selv om MPV'en Lodgy først kom til salg i forsommeren og Sandero for få måneder siden, har forhandlerne til udgangen af november solgt 614 styk Dacia, heraf 137 Sandero.

Privatøkonomi og holdningen »en bil er et transportmiddel« har jeg naturligvis respekt for. Men det ændrer ikke ved, at bilafgifterne nogle gange betyder, at man går på lidt flere kompromiser, end godt er. Det gør man hér, og med de langt bedre konkurrenter til kun få tusinde kroner mere er Sandero til en bil, man ikke bør skænke mange tanker.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!



Dacia Sandero 1,2 Ambiance

Pris inkl. levering: 108.670 kr.

Billigste (1,2 Base): 103.670 kr.

Sikkerhed Euro NCAP): 4 stjerner (2013)

Mål (længde/bredde/højde): 406/173/152 cm

Bagagerum: 320-1.200 liter

Køreklar vægt/last: 1.016/484 kilo

Påhæng u/m bremser: 505/1.100 kilo

Motor: R4, 1.149 cm3, benzin, 16V.

Effekt: 75 hk v. 5.500 o/min

Drejningsmoment: 107 Nm v. 4.250 o/min

Transmission: 5-trins man., forhjulstræk

0-100 km/t: 14,5 sek.

Tophastighed: 162 km/t

Forbrug/EU-norm: 17,2 km/l

CO2-udledning: 135 gram/km.

Årlig ejerafgift: 1.660 kroner

Garanti (mek/lak/rust): 3/2/6 år

Standardudstyr bl.a.: 4 airbags, ESC-antiskrid, 2 selehuskere, ventilationsanlæg med recirkulation, fjernbetjent centrallås, el-bagrude og bagrudevisker, lys i bagagerum, loftlys foran, elruder for, manuel justering af sidespejle,  dækreparationssæt, cd-radio m. MP3, aux- og usb, bluetooth, 15 tommer stålfælge.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (4.990), manuel aircondition (5.990 kr.), fartpilot (1.990 kr.), anhængertræk inkl. ledningsnet (fra 3.288 kr.), reservehjul i stedet for dækreparationssæt (990 kr.),15 tommer alufælge (4.990 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her