Civic med gigaplads
Der er sket ændringer i frontgrillen i forhold til den nuværende fem-dørs model, men til marts har alle modeller den nye front.
Bagenden er blevet flot i stationcarudgaven.
Indvendigt er der ikke længere så mange smarte ting, som man tidligere så i Civic.
Bagagerummet kan rumme hele 624 liter.

Civic med gigaplads

Honda har udvidet Civic-programmet med en stationcar, der i deres terminologi hedder Tourer. Civic er en bil i lille mellemklasse, og det ganske chokerende ved stationscarmodellen er vel i virkeligheden, at den slår de hårdeste konkurrenter, når det kommer til den afgørende bagageplads.


Selv ikke kæmpen Skoda Octavia kan ikke være med her længere. Civic Tourer slår den ganske vist ikke med mange liter, men den slår den alligevel med 624 mod 610 liter. Det betyder naturligvis også, at den ellers rummelige Golf Variant med sine 605 liter må give fortabt.

Nu er det naturligvis mange andre ting end lige netop et par liter mere eller mindre i bagagerummet, der er afgørende for et bilvalg, men udspillet fra Honda er under alle omstændigheder stærkt.

Og især da også fordi Hondas geniale bagsædesystem kaldet Magic Seats også følger med. Det er bagsæder, der kan klappe op på nogenlunde samme måde som en biografstol og dermed give god plads på tværs af bilen.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Honda Civic
Søg brugt Skoda Octavia

For at kompensere for at alt det gods, der kan ligge bag i bilen også kan være tungt, fås et dæmpningssystem til bagakslen, der gør det muligt at sætte bagvognen op i tre forskellige niveauer. Komfort, normal og dynamic. Det er under alle omstændigheder ekstraudstyr til 10.000 kr., og under testbetingelser uden tung bagage kunne man ikke mærke ret meget forskel på bagvognen.

Det, der umiddelbart gør Honda Civic Tourer attraktiv, er formgivningen. Det er en elegant forlængelse af den 5-dørs hatcback, der faktisk gør den mere velformet end sit ophav. Især fordi selve bagpartiet med spoileren på hatchbacken ikke falder i alles smag. Nu er den integreret, så det kommer til at se meget mere naturligt ud.

Samtidig med premieren på Tourer bliver 5-dørsudgaven fornyet, mest synligt med en lidt anden form af kølegitteret, men teknisk også med et nyt styretøj, der har fået ny styring i forhold til sværheden ved styreudslag.

Se også: Så meget sviner elbilerne

Civic Tourer er en forholdsvis stramt opsat bil, og på et noget slidt vejsystem omkring Rom, hvor den internationale prøvekørsel fandt sted, må man nok vurdere den som lige hård nok, hvorimod den sandsynligvis passer bedre på bedre danske veje.

En anden ting på de italienske veje var, at der kom rigeligt med hjulstøj ind i kabinen alt efter underlagets beskaffenhed. Det kan man så håbe også forsvinder i Danmark.

To motorer
Toureren fås kun med et udvalg på to motorer, en 1,8 liters benzin med 142 heste og den nye 1,6 diesel med 120 heste.
Mens benzinmotoren gør det nogenlunde tilfredsstillende, men ikke mere, så er dieselmotoren til UG. Nu mangler vi blot et lidt mere moderne snit på benzinmotoren.

Den virker i forhold til flere af konkurrenternes benzinmotorer med turbolader en smule doven, og den skal også køres med forholdsmæssigt høje omdrejninger - faktisk skal man op på 4.300 o/min - for at nå det maksimale moment på 174 Nm. Til sammenligning har en VW-motor med 140 heste og turbo 250 Nm at gøre godt med fra 1.500 o/min. Og så kører Hondas benzinudgave ikke mere end skuffende 15,6 kilometer pr. liter. Så det er på tide, at der sker et eller andet gennemgribende på den front.

Til gengæld er begge Hondas motorer ret lydefri, og det i sig selv er en fornøjelse. Vælger man dieselmotoren, kører den faktisk op til 26,3 kilometer pr. liter ved blandet kørsel alt efter udstyrsmodel.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Køreegenskaberne er, som de plejer hos Honda, hvilket kan oversættes til, at de er ret skarpe, styretøjet er præcist og med en tilfredsstillende følsomhed.
Man sidder godt i de velformede sæder, og der er fin plads på bagsædet. Den forholdsvis lave taglinje betyder dog, at der ikke er overvældende højt til loftet.

Alt i alt har Honda ramt godt med en ny flot deltager i stationscarklassen i lille mellemklasse. Prisen er lidt under niveauet for VW Golf Variant, når man sammenligner på udstyr, mens den er dyrere end f.eks. Skoda Octavia.
Priserne begynder ved 260.000 kroner for billigste basisudgave med dieselmotor.

Her er udstyrsniveauet meget skrabet, ingen klimaanlæg, ratmonterede skiftekontakter, fartpilot osv. Billigste benzin fås kun i nummer to af fire udstyrsniveauer - Comfort - der har det mest nødvendige udstyr. Så er prisen 270.000 kroner. Bedst udstyrede udgave koster 425.000 kroner. På den elektroniske sikkerhedsfront er Civic kommet godt med, der fås alarm, når man forlader sin vejbane, blindvinkel-advarsel og der fås også kollisonsadvarsel, når man kommer for tæt på. I bytrafik vil dette også bremse bilen.

Bilen kommer til Danmark til marts.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!



Honda Civic Tourer 1,6 I-DTEC Comfort

Pris inkl. lev.: 293.680 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 ud af 5 stjerner
Mål (længde/bredde/højde): 454/177/148 cm
Bagaerum: 624/1.668 l
Køreklar vægt/last: 1.412/498 kg
Påhæng (m.og u. bremser): 1.500/500 kg
Motor: 1.597 ccm, diesel
Effekt: 120 hk/4.000 omdr.
Drejningsmoment: 300 Nm/2.000 omdr.
Transmission: 6-trin manuelt
0-100 km/t: 10,1 sek.
Tophastighed: 195 km/t
Forbrug/EU-norm: 26,3 km/l
CO2 udledning: 99 g/km
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her