Elbilen der ikke ser mærkelig ud
200 kilo kommer der mere på badevægten, når Up er med el. Det giver dog god vejbeligghed, fordi tyngdepunktet er lavt.
Stikket til opladning sidder samme sted som benzinstudsen til en almindel Up.
El-Up har 82heste under hjelmen.
Dækkene skal skiftes, men ellers er vedligeholdsomkostningerne markant lavere på el-biler.
Der er fire niveauer på generatorbremsningen.

Elbilen der ikke ser mærkelig ud

VW Up fås nu som elbil og merprisen er ikke overvældende.


Danmarks mest solgte bil, der normalt kun fås med en enten 60 eller 75 hestes benzinmotor, kommer nu med helt ny kraft under hjelmen.

I stedet for at bygge en speciel elbil har VW-koncernen valgt at tilbyde den populær Up i en elektrisk udgave, der ligner sit ophav bortset fra lidt skilte.
Det gør den også indvendigt, hvor der dog er lidt forskelle i instrumenteringen, men ellers er der ikke rigtigt noget, der indikerer elbil. Og er man så heldig at bo i Danmark, så er elbiler jo heller ikke afgiftsbelagte, hvilket betyder, at Up'en med el kun er en smule dyrere end den tilsvarende udstyrede model med benzinmotor. Eller med andre ord: Man har et reelt valg, om man vil køre elbil uden at skulle have den helt store pung op af lommen. Faktisk er e-Up en elbil til 186.000 kroner i topudstyrsudgave, og så taler vi trods alt en bil med »automatgear«, for elbiler er født uden gear, der kommer blot flere omdrejninger på. Den svarer til High-Up med udstyrpakker til 160.000 kr. - altså en forskel på 26.000 kr.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW up!
Søg brugt VW Lupo
Søg brugt VW Beetle

Elbiler har den fordel, at de har hele momentkurven med helt fra første omdrejning, og derfor har man altid en fornemmelse af et stort kraftoverskud, selv om den elektrisk Up ikke er nogen raket. Den tager 12,4 sekunder om at nå 100 kilometer i timen (hvilket er knap et sekund hurtigere end den ordinære), mens tophastigheden er begrænset til 130 kilometer i timen. Så den kan altså følge med på motorvejen, og som sådan er den faktisk ret egnet til netop det. Batterierne er nemlig lagt i bunden af bilen, og den er et par hundrede kilo tungere end en standard-Up, men det giver faktisk marginalt bedre vejbeliggenhed på grund af det lave tyngdepunkt. Eller sådan forekom det på den forholdsvis beskedne tur, vi fik lov til at køre bilen ved præsentationen.

En af de ting, der adskiller VW e-Up fra de fleste andre elbiler, er, at man selv kan regulere, hvor kraftigt motorbremsningen skal være. Der er fire trin, hvor det første giver friløb, når man slipper speederen, og så bliver der ellers mere og mere generatorbremsning dernedad. Det er faktisk ret godt set, for selvfølgelig lader man op under generatornedbremsningerne, men er der i stedet plads til friløb, så sparer man endnu mere på strømmen.

Samtidig vænner man sig hurtigt til systemet og kan indstille det efter, hvordan trafikken forløber, så man ikke skal bruge bremsepedalen hele tiden. Man behøver ikke spekulere på, om de bagvedkørende kører op bag i en, for bremselysene aktiveres automatisk, hvis generatoren bremser bilen på en måde, der svarer til brug af bremsepedalen.

Se også: I elbil på langfart

Det store spørgsmål, man så kan stille sig selv, er, om det kan betale sig at investere i en elektrisk Up? I forvejen er Up en økonomisk bil selv med benzinmotor, men strøm er endnu billigere. Dertil kommer merprisen for elbilen, men kører man omkring 20.000 kilometer om året, så går der kun tre år, før der er overskud på elbilskontoen.

Så den tilbageværende overvejelse må være, om man vil bruge tid på at lade op og hele tiden tænke på, hvor meget der er tilbage i batterierne, men til gengæld få en vis glæde ved det billige brændstof, en ret sofistikeret bil med behagelig kørsel til en lille merpris, eller om man bliver træt af den slags. Og om man har alternativer, hvis turen går længere væk.

Spredte ladestandere
Forudsætningen må under alle omstændigheder være, at man frem og tilbage på arbejde højst har 120 kilometer, for selv om den teoretisk kan køre 160 kilometer på en opladning, så holder den udregning kun under de bedste forudsætninger. Men de 120 kilometer er realistisk set over året, og med den nuværende elstruktur med spredte ladestandere er det en god ide, at have al den strøm man skal bruge med hjemmefra. Desuden skal man være opmærksom på, at vinterkulden kan reducere rækkevidden, så den ryger helt ned omkring 80 kilometer på en opladning.

Se også: Up-muntrende nyhed fra VW

Strømmen kan købes gennem Clever, der sætter ladestander op i ens hjem for 10.000 kroner. En opladning her tager omkring seks timer. Clever har nogle halvhurtigere standere rundt omkring, hvor man kan lade op til 80 pct. ret hurtigt, og fra næste år kommer der 40 standere over hele landet, hvor det formentligt kan lade sig gøre at lade op til 80 pct på en halv time. Det er hurtigt for en elbil, men langsomt for en bil som sådan, men det giver dog mulighed for at lade op undervejs på længere ture, hvis man ikke har travlt.

Ideen er, at man undervejs via sin el-app på sin smartphone kan få oplysninger om ladesteder, og samtidig kan reservere en stand. Hvordan det kommer til at fungere i praksis er endnu ikke helt på plads. Det kræver et Clever-abonnement eller et andet selskab. Prisen ved hjemmeladning er billigere end ved udeladning. Prisen, Clever kommer frem til på månedsbasis ved 10.000 kilometer pr. år, lyder på 514 kroner om måneden. Men det er et skøn.

Foreløbig må konklusionen være, at bilen hører hjemme i pendlermiljøet, men til gengæld er et realistisk bud på en praktisk elbil, der også er behagelig at køre i, og som ikke ligner noget skabt i en lidt for fantasifuld hjerne.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



VW e-up

Pris inkl. lev.: 189.680 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet i eludgave, men ellers 5 stjerner
Mål (længde/bredde/højde): 354/165/149 cm
Bagaerum: 250/923 liter
Køreklar vægt/last: 1.214/286 kg
Påhæng: 0 kg
Motor: El
Effekt: 82 hk/2.800-12.000 omdr.
Drejningsmoment: 210 Nm/0 til 2.800 omdr.
Transmission: 1-trin
0-100 km/t: 12,4 sek.
80-120 km/t: 10,5 sek.
Tophastighed: 130 km/t
Forbrug/EU-norm: 11,7 KWh/100 km
CO2 udledning: Afhænger af strømkilde, lokalt: 0
Årlig ejerafgift: 0 kr.
Garanti (mek/lak/rust/batteri): 2/3/12/8 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her