Dansker-diesel i 5-serien
BMW 518d er ny i klassen. 2-liters diesel med 143 hestekræfter. Tilstrækkeligt til langt de flestes behov.
BMW 5-serien har med faceliftet fået LED-baglygter som standard. Og xenonforlygter. Ellers er største og vigtigste nyhed, at der nu også fås en 518d - det er den på billederne hér. I forhold til 520d er der barberet 41 hestekræfter og 51.000 kr. af.
Med køreprogrammet EcoPro aktiveret skifter automatgearkassen tidligere. Og man får løbende oplyst, hvor mange flere kilometer man ved at køre økonomisk får ud af sin brændstofbeholdning.
Velkendt BMW-førerplads. Ikke meget spræl, men til gengæld særdeles velindrettet og velfungerende. 6,5 tommer skærmen er standard, det 8-trins automatgear er ekstraudstyr til 39.175 kr.
Xenonlygter er standard på alle i 5-serien. Og dermed det karakteristiske runde kørelys.
Standardsæderne er særdeles fine. Elektrisk justering af ryglæn og sædehældning koster ikke ekstra.

Dansker-diesel i 5-serien

BMW 5-serie er nænsomt forbedret. Største nyhed er 518d med neddroslet dieselmotor som skabt til danske direktører.


Diskretion er en æressag. Således også når man er BMW 5-serien, der efter tre års eksistens netop har fået et særdeles afdæmpet facelift. Af den type, hvor man skal være dedikeret BMW-fan for at kunne se forskellene. Med mindre bilen er udstyret med en af designserierne Modern Line eller Luxury Line, som 5-serien ikke tidligere kunne fås med.

I standardudrustning, som testbilen, vil BMW-kendere afsløre den på, at baglygterne nu er af LED-typen, at xenonforlygter er standard på alle og dermed også de karakteristiske corona-kørelys-ringe i forlygterne. Indvendigt har de i forvejen fine materialer angiveligt fået et mindre kvalitetsløft, hvilket kræver en højere BMW-eksamen for at gennemskue.

Brugtmarked:
Søg brugt BMW 5-Serie
Søg brugt Mercedes-Benz E-Klasse
Søg brugt Audi A6

Men under det ædle metal? Jep, derfra er der markant nyt at berette. BMW har nemlig skruet ned for 520d-kræfterne og smækket et 518d-skilt på vogntøjets bagsmæk. Og netop 518d er hovedrolleindehaveren i denne test.

I 518d er den 4-cylindrede 2-liters diesels kræfter i forhold til 520d reduceret fra 184 hk til 143, accelerationen 0-100 km/t er forlænget med 1,7 sekund til 9,6, og tophastigheden reduceret fra 231 til 212 km/t. Brændstoføkonomien er den samme - såvel 520d som 518d kører efter EU-normen 22,2 km/l og udleder lige under de magiske 120 gram kuldioxid pr. kilometer. Alle 5-seriens motorer overholder i øvrigt EU6-kravene til udledning af skadelige stoffer, så den grønne profil er helt på plads.

Men - og så bliver det for alvor interessant for de danske pengepunge: Der er barberet 51.000 kroner af 518d's pris, så den med manuel gearkasse koster fra 561.680 kr. inklusive leveringsomkostninger.

518d er yderligere interessant som firma- eller leasingbil. Firmabilisten kan notere sig et beskatningsgrundlag fra 475.546 kr., godt 24.000 kr. lavere end 520d's. For både erhvervs- og privatleaserens vedkommende er den månedlige udgift over tre år og 20.000 årlige kilometer 6.995 kr., 520d koster ved erhvervsleasing 7.550 kr./måned, ved privatleasing 7.300 kr. pr./måned.

Komfortabel og afdæmpet

Er 143 hestekræfter så noget, der gør livet i en 5-serie skuffende? Næ, bestemt ikke. 9,6 sekunder til 100 km/t er ganske konkurrencedygtigt, og mellemaccelerationen 80-120 km/t tager med manuelt gear for 520d's vedkommende 7,5 sekunder, i 518d gøres det på 7,9 sekunder.

Testbilen, der kun havde kørt 230 kilometer, da jeg overtog den, fragtede mig til Frankfurt og retur, og på tysk motorvej ramte den helt ubesværet 180-190 km/t. På den hurtige side af 200 km/t kneb det lidt, men hvor ofte er det lige, at man har brug for at køre så hurtigt? Under alle forhold holdt den sig klippestabilt i sporet.

Gennemsnitshastigheden til Frankfurt og retur var høj, men alligevel meldte kørecomputeren knap 17 kilometer på literen. Dét må vist siges at være ganske fint. En tilkørt dieselmotor vil muligvis gøre det endnu bedre.

Testbilen havde den fantastiske 8-trins automatgearkasse. Den koster godt nok den nette sum af 39.175 kr., men selv om det er næsten 5.000 kr. pr. gear, er den i mine øjne hver en krone værd.

En af de fine, nye funktioner, som følger med 5-seriens facelift, er dieselmotorernes såkaldte "coastingfunktion". Slip speederen, og motoren går ned på tomgangsomdrejninger. Først når man bremser, tager motoren ved igen for at hjælpe med motorbremsning. Et fint tiltag, der også bidrager til brændstofbesparelsen.

Støj? Nej. I forvejen var den komfortable 5-serie en særdeles afdæmpet sag, og måske har BMW luget endnu et par decibel støj bort i forbindelse med faceliftet. Eller også er jeg blevet dårligere til at høre, siden jeg sidst kørte 520d.

Konkurrenterne? Lad os slutte med en tur omkring dem: Mindste dieselmotor til Audi A6 er en 177 hestes, og Audiens pris med manuel gearkasse er lige knap 600.000 kr. Altså ca. 50.000 kr. dyrere end 518d. Mercedes E 200 CDI med 136 hk koster lige over 640.000 kr., altså ca. 90.000 kr. dyrere end 518d. 

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



BMW 518d aut. sedan

Pris inkl. levering: 600.855 kr.

Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2010)

Mål (længde/bredde/højde): 491/186/146 cm

Bagagerum: 520 liter

Køreklar vægt/last: 1.700/535 kilo

Påhæng u/m bremser: 750/2.000 kilo

Motor: R4, 1.995 cm3, turbodiesel, 16V.

Effekt: 143 hk v. 4.000 o/min

Drejningsmoment: 360 Nm v. 1.750-2.500 o/min

Transmission: 8-trins aut., baghjulstræk

0-100 km/t: 9,6 sek.

Tophastighed: 212 km/t

Forbrug/EU-norm: 22,2 km/l

CO2-udledning: 119 gram/km.

Årlig ejerafgift: 3.520 kroner

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

 

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 5 selehuskere, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 4 elruder, elektrisk justerbart ryglæn og sædehøjde, varme i forsæder, læderrat, cd-radio m. bluetooth håndfri telefoni, 6,5 tommer farveskærm og mp3-dekoder, bi-xenon forlygter, LED-baglygter, 17 tommer alufælge.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her