Bedste 911'er til dato

Bedste 911'er til dato

3,2 sekunder skal den bruge til at nå 100 km/t, og topfarten er 315 km/t. Den er dermed fuldgyldigt medlem af Superbilsklubben, men stadigvæk rummelig og hverdagsvenlig som den klassiske 911.


Kan du huske kultserien "Allo Allo"? Den der foregik i det besatte Frankrig under Anden Verdenskrig, og havde krofatter René i hovedrollen? Der var en tysk officer, der blot var kendt som Colonel. Han talte engelsk med en tyk tysk accent, og kunne lægge ansigtet i nogle dramatisk alvorlige folder. Fjern uniformen, put ham i et jakkesæt og op på en scene på racerbanen Blister Berg i august 2013, og du har et billede af præsentationen af den nye Porsche 911 Turbo. En præsentation, der uden nogen antydning af ironi afrundes med ordene: "This is the best Porsche 911 ever. At least until we introduce the next one". Leveret som var det obersten fra "Allo Allo" der talte. Sådan. Hverken mere eller mindre. Hos et hvilket som helst andet bilfirma, ville udtalelsen og afleveringsformen være tolket som selvhøjtidelig og arrogant. Men ikke hos Porsche. De har lavet 911'ere i 50 år, 911 Turbo i 40 år, og hvis der er én ting, der aldrig er slået fejl, så er det, at de nye udgaver altid har været bedre end de forrige. Og at der ALTID kommer en ny 911, der er endnu bedre. Det er modellen, der ikke vil dø, og som i år 2013 er bedre, hurtigere, smukkere og mere velfungerende end nogensinde. Men nu sidder vi på Tysklands nyeste private playboy-racerbane. Så det alle i lokalet i virkeligheden har lyst til, er at komme ud på de 4,2 km nystrøget asfalt og se, hvad vognen kan.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche
Søg brugt Ferrari
Søg brugt Lambrghini

Drejer nøglen, der efter klassisk 911-opskrift sidder til venstre for rattet, og vipper et par gange på speederen. Den gule 911 Turbo, jeg har fingre i, svarer løst oversat: "Jeg er født klar." Sådan opfatter jeg i hvert fald skraldene fra afgangsrørene. Det kan godt være, at turboladning tager toppen af lyden. Og ja - den nye 911 Turbo lyder ikke helt så vanvittig som den nye 911 GT3 uden turbo. Men den er skrap nok til, at bastonerne går lige i mellemgulvet.

På banen lukker instruktøren, jeg ligger bag, helt op for hanen allerede efter første kurve. Og da Blister Berg er tæt ved at være en af de mest vanvittige racerbaner, jeg har prøvet til dato, så handler det mere om at hænge på, end om at mærke bilen. Men firehjulstrækket - der er gennemgribende opgraderet, leverer et insisterende bid i asfalten. Der er anløb til understyring i de hidsigste kurver. Men det fortæller mest af alt bare, at jeg er kommet for hurtig ind i kurven, og med bilens 660 Nm til rådighed allerede fra 1.950 o/min og dens lynhurtige firehjulstræk, føler man sig som skudt ud af en raket, når bilen får gas på vej ud af kurven.

Men faktum er, at fem runder på den virkelig krævende racerbane, ikke er nok til at fortælle hele historien om bilen. Den skal vi ud på landevej for at finde. Men inden da, skal vi lige forbi den del af baneanlægget, hvor vi kan prøve bilens launch control. Sætter PDK-gearet i D (911 Turbo fås kun med PDK dobbeltkoblingsgearkasse), holder bremsen nede med venstre fod og speederen med højre. Lampen med launch control lyser, og jeg slipper bremsen.

Læs også: BMW vs. Jaguar - Fornuft eller følelse2

Fornemmelsen af acceleration er vanvittig, og jeg passerer 100 km/t efter 3,2 sekunder, hvorefter jeg lader bremseklodserne gribe om de keramiske skiver. Testbilen er udstyret med Sport Chrono-pakken, og det betyder 0-100 km/t på 3,2 sekunder og 200 km/t på 10,8 sekunder. Kun ved at jage din tommeltot direkte ind i øjet, får du en mere intens oplevelse af, at dit øjeæble forsøger at kravle baglæns ud af øjenhulen. Den er seriøs hurtig. Der er ingen anden måde at sige det på.  

De største landvindinger er kommet uden teknologiske fiksfakserier, men bare via god gammeldags snusfornuftig kendskab til fysikkens basale love. Man har gjort akselafstanden 10 cm længere, øget sporvidden med 5,1 cm foran og 4,2 cm bagi, og tilføjet en aktivt medstyrende bagaksel. Det har alt sammen gjort 911 Turbo mere stabil og givet et bedre greb i vejen. Og med 520 hk fra den 3,8 liters turbomotor i den almindelige turboudgave, og vanvittige 560 hk i Turbo S udgaven, er vejgreb det, som alting handler om. Som noget nyt har 911 turbo noget Porsche kalder for adaptiv aerodynamik. Vi kender det fra den variable bagspoiler, men nu har 911 også fået en variabel frontspoiler. Den består af en bred gummiunderlæbe, der kommer ned allerforrest og nederst på bilen ved høje hastigheder for at give bedre grip. Ved lave hastigheder forsvinder den igen, så luftmodstanden bliver mindre, og dermed hjælper med til at sænke brændstofforbruget. Som en ekstra bonus betyder den variable frontspoiler i gummi, at det er slut med at smadre frontspoilere på fartbump eller ramper i parkeringskældre. Gummiet giver bare efter.  

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Mens banefolket sværger til den puritanske Porsche GT3, er 911 Turbo den hidsigt hurtige 911 til dagligdagsbrug. Den er hurtigere end GT3, men kun takket være firehjulstræk og turbo. Hvilken en der er bedst, handler om, hvilke præmisser man vurderer dem ud fra. Men da 911 Turbo netop er pendlervalget, er det til hverdagsbrug 911 Turbo skal stå distancen. Så vi forlader Blister Berg og triller ud på vejene omkring Paderborn. Og her står to ting klart. Undervognen er hård på, grænsen af det ukomfortable, og motorlyden nærværende, grænsende til det pågående. Det er to parametre, der definerer, hvor glad du bliver for bilen til daglig.

Læs også: Juniorraketten - A-klasse AMG

For 911 Turbo er stadigvæk superbilen, du rent faktisk kan bruge hver dag. Uden at den kontant skal til dyre services, eller du får hold i både ryg og nakke af at komme ud og ind. Og efter at have passeret 500 hk barrieren, kan vi vel godt kalde den verdens mest praktiske supersportsvogn, for med 520 hk, en topfart på 315 km/t og en 0-100 km/t tid på 3,2 sekunder, hører 911 Turbo hjemme i superbilsland.

Den har naturligvis alt i komfortudstyr, fra GPS over klimaanlæg til el-sæder, der kan justeres på 14 måder. På vejen er den også ustyrlig hurtig, men fordi den er stram og brummende i standardindstillingen, så får man kun sjældent brug for Sport og Sport Plus indstillingerne til gear og undervogn. Om det er fordi, jeg nærmer mig de 35, og efterhånden kan se lyset i en stor Mercedes, at den lidt rå køreoplevelse går mig på, det er svært at sige. Men en komfortindstilling hvor lyden var mere dæmpet og affjedringen blødere, ville morfar ikke være ked af.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Når det er sagt, er 911 Turbo noget af det vildeste og mest komplette, der nogensinde har sat sine dæk på et stykke tysk landevej. Vejgrebet er som en snegl med ekstragrip i slæbeslimet, og effektiviteten, hvormed bilen afleverer kræfterne gennem firehjulstrækket til asfalten, er i en liga, der giver italienerne nervøse trækninger over morgenespressoen.

Med en omgangtid på under 7,30 min. på Nürburgring på standarddæk, har den nye 911 Turbo også stillet Ferrari 458 stolen for døren, og der er ingen tvivl om, at der er lys i vinduerne til langt ud på aftenen, hos det ingeniørhold, der står for videreudviklingen af Ferrari 458. For 911 Turbo er markant billigere, markant mere anvendelig og nu også lige så hurtig. Den er med andre ord superbilen, der sætter standarden som de andre skal måle sig med. For det er ingen kunst at lave en hurtig bil. Men det er en kunst at lave en hurtig bil med plads til fire mennesker, og som kan holde til at blive kørt til grænsen. Og det kan Porsche.

Præsentationen var betalt af Porsche



Porsche 911 Turbo m. Sport Chrono pakke

Pris inkl. lev.: 3.497.664 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål (l/b/h): 450/188/130 cm
Bagagerum:  135/ 290 liter
Køreklar vægt/last: 1.670/395kg
Motor: B6, turpo på 3.800 cm3
Effekt: 520 hk v. 6.000 o/min
Drejningsmoment: 700 Nm v. 2.100 o/min
Transmission: 7-trins PDK dobbeltkobling
0-100 km/t: 3,2 sekunder
Tophastighed: 315 km/t
Forbrug/EU-norm: 10,3 km/l
CO2-udledning: 227 g/km
Årlig ejerafgift: 6.020 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/10 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her