Alfa Romeos nye baby
Alfa Romeos kølergrill er forførende som en kvindes kavalergang. Mens vi sprinter op ad bjergvejen mod næste hårnålesving, er der fra rattet en herlig udsigt over den elegant svungne kølerhjelm, udsigten i sidespejlene til de æggende hofter og luftindtagene til motoren bag min ryg. Forlygternes kulfiberindsats understreger det ultimative.
De fleste vil formentlig tage sig nogenlunde fornuftig ud i selskab med Alfa Romeo 4C. Og så på italienske bjergveje en lun sensommerdag - hvad mere kan man ønske sig.
De fleste vil formentlig tage sig nogenlunde fornuftig ud i selskab med Alfa Romeo 4C. Og så på italienske bjergveje en lun sensommerdag - hvad mere kan man ønske sig.
Alfa Romeo 4C er italiensk varmblod. Let, lav, bred, med centermotor og baghjulstræk. En fremragende eksponent for noget af det bedste, italienske bilfabrikker kan præstere.
Alfa Romeo 4C er italiensk varmblod. Let, lav, bred, med centermotor og baghjulstræk. En fremragende eksponent for noget af det bedste, italienske bilfabrikker kan præstere.
Alfa Romeo 4C er italiensk varmblod. Let, lav, bred, med centermotor og baghjulstræk. En fremragende eksponent for noget af det bedste, italienske bilfabrikker kan præstere.
Se lige Giancarlo Regis' ansigt. Giancarlo kom tilfældigvis forbi og kunne ikke holde smilet tilbage. Slet ikke efter en køretur i passagersædet. Vaskeægte italiensk bilbegejstring, som vi godt kunne ønske os lidt mere af på vore mere nøgterne breddegrader.
En kabine, strippet for en del af det overflødige fedt, der trækker køreegenskaberne i den forkerte retning. Passagersædet kan ikke justeres, førersædet kan i længden, ligesom ryglænet kan. Førersædets højde tilpasses, når man overtager bilen ved forhandleren.
En kabine, strippet for en del af det overflødige fedt, der trækker køreegenskaberne i den forkerte retning. Passagersædet kan ikke justeres, førersædet kan i længden, ligesom ryglænet kan. Førersædets højde tilpasses, når man overtager bilen ved forhandleren.
Ekstremt lav vægt, 1,75 liters centermotor med 240 hk, baghjulstræk og dobbeltkoblingsgearkasse gør Alfa Romeo 4C til et særdeles muntert bekendtskab på Fiats testanlæg i Balocco.
Bag motoren et bagagerum på 150 liter. Andre centermotorsportsvogne har bagagerum foran, men ikke hér.

Alfa Romeos nye baby

4C. Alfa Romeo 4C har succes skrevet over hele sit smukke karrosseri. Design, centermotor, baghjulstræk, køreegenskaber og en stolt historie er opskriften. Vi har kørt den lille sportsvogn på hjemmebane i det nordlige Italien.


Kollegaen fotograferer, mens jeg sikrer, at de biler, der kommer forbi på landevejen nær Fiatkoncernens testanlæg Balocco 60 kilometer fra Torino, sætter hastigheden ned, så kollegaen kan udføre sit hverv uden risiko.

Hvilket ikke er noget problem, for synet af Alfa Romeos nyeste kreation, 4C, får helt af sig selv de forbipasserende til at køre langsomt, nikke anerkendende og smile fra øre til øre. For i Italien er det tilladt åbenlyst at beundre noget smukt og lige så åbenlyst give udtryk for sin begejstring. Hér har vi ingen hæmmende jantelov, der kvæler ethvert tilløb til glæde.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Alfa Romeo
Søg brugt Porsche
Søg brugt Lotus

En temmelig brugt Fiat Stilo holder ind, og den storsmilende herre i bilen lader forstå, at han gerne vil kigge nærmere på skønheden. Og naturligvis, han er mere end velkommen. Det italienske sprog er ikke min og kollegaens stærke side, men ansigtsudtryk, fagter og ord som "Bella Macchina" er ikke til at misforstå, og da vi peger på passagersædet og inviterer Gianluca Regis, som den gode mand hedder, til at tage plads, går glæden nærmest over i ophøjet andægtighed.

Han får en 10-minutters tur for fuld udblæsning, og inden han tøffer videre i sin Stilo, udveksler vi emailadresser og lover at sende ham et par fotos. Og vi forstår, at vi med vores lille, ubetydelige gestus har beriget Gianlucas fredag. Og forhåbentlig en stor del af de kommende dage og uger.

Vanvittigt forførende
Den omsværmede Alfa Romeo 4C så vi første gang i foråret 2011 på biludstillingen i Genve, hvor Alfa overraskede alt og alle. Nu er den virkelighed, 3.500 skal produceres hvert år, og om kort tid kan de første danske entusiaster med passion for italiensk design og køreglæde skrive under på slutsedlen.

Efter et døgn i 4C's smukke selskab på offentlig vej og ikke mindst på testbanen, hvor centermotorsportsvognens formidable køreegenskaber får lov at udfolde sig, står det klart, at Alfa Romeo 4C er, som jeg forventede. Som en varmblodet italiensk skønhed af det smukke køn: Vanvittigt forførende, men også kolerisk på en måde, som kun varmblodede latinokvinder og latinobiler kan slippe af sted med at være.

Læs også: Juniorraketten - A-klasse AMG

Lad mig slå fast med det samme - de forførende egenskaber er klart i overtal, så lad os først og fremmest dvæle ved dem.

De mennesker, som involverer sig med en forførende italiener, bærer gerne over med de øjeblikke, hvor porcelænet kastes gennem luften, for lige om lidt er det hele glemt, og skønheden snor dig atter om sin yndige lillefinger. Og du ønsker aldrig nogensinde at være andre steder.

En udvalgt skare alfister og andre i periferien vil have det fint med at investere 1,1 mio. kroner plus det løse i en Alfa Romeo 4C, for bare dét at kunne beundre den hver dag og glæde sig over, at "den er min", vil være en ubetalelig tilfredsstillelse i sig selv.

Alessandro Maccolini - hold øje med det navn - hedder det lyse hoved, som har stået i spidsen for designet af Alfa Romeo 4C. Han har skabt et mesterværk, som, uanset hvorfra det beundres, er vellykket. Visse elementer fra den iøjnefaldende klassiker 33 Stradale fra 1967 er genopfundet, og dermed har vi den historiske reference på plads.

En overgang i tilblivelsesprocessen lignede forlygterne godt nok noget, som burde forbydes, men rygterne vil vide, at Fiatchef Sergio Marchionne personligt befalede "en ommer". En justering fandt sted, missionen synes fuldført, og en forlygteindsats i kulfiber (ekstraudstyr) gør forlygterne endnu mere indtagende.

Belønner entusiasten
Alfa fortjener en kæmpekrammer for viljen til downsizing. "Mindre er mere" var ikonet Colin Chapmans mantra, og Alfa har uden at gå på ret mange kompromiser haft målet for øje og fulgt samme opskrift, som Chapman skabte sine Lotus'er efter.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Alfa gør en del ud af at fortælle, at 4C vejer 895 kilo. Og ja, vi taler her tør vægt, altså uden brændstof, olie, kølervæske m.m. Den køreklare vægt (inklusive væsker og chauffør) er sammenligningsgrundlaget, og den oplyses ikke. Men da tommelfingerreglen siger plus 125 kilo fra tør vægt, så lad os gå ud fra, at 4C's køreklare vægt er ca. 1.020 kilo. Så den er i den grad en letvægter.

Blandt andet kulfiber fjerner fedtet, og 4C'erens lidenhed - længde 399 centimeter, højde 118 cm - samt en nyudviklet 1,75 liters aluminiumsmotor trækker også i den rigtige retning på vægten.

En centralt placeret motor i en topersoners coupé eller cabriolet - bag sæderne, men foran bagakslen - er som regel den direkte vej til formidable køreegenskaber. Se blot på Porsche Cayman og Boxster, biler, som selv Porsche 911-fanatikere hårdt presset medgiver har mere sublime køreegenskaber end 911'erens i forvejen enestående.

Direkte benzinindsprøjtning og turbo hiver 240 hestekræfter ud af 4C's 4-cylindrede motor, og Alfas 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse TCT (Twin Clutch Transmission) formidler kræfterne til baghjulene. Der i standardtrim står på 18 tommer fælge (17 tommer for) og med sportspakke eller tilkøbt i løs vægt på 19 tommer (18 tommer for).

Dækkene griber fremragende i asfalten, Brembobremserne bider som en arrig pitbullterrier, og som i en Cayman/Boxster er balancen i Balocco-testanlæggets udfordrende sving noget nær sublim. Er hastigheden ind i et sving for høj, så let kortvarigt foden fra speederen, og en øjeblikkelig overstyring melder sig. Vær klar til kontrastyring, hurtigt på speederen igen, og 4C æder sig ud af svinget på jagt efter det næste.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Styretøjet er af den autentiske slags, altså uden servohjælp. Og hurra for det. Det gør selvfølgelig snævre parkeringsmanøvrer en smule krævende, men kontakten mellem mand og maskine, mellem den engagerede chaufførs fintfølende rygsøjle og asfalten, er mageløs. Hvor en elektromekanisk servostyring har det med at gå død, i hvert fald når det går ligeud, så er du aldrig i tvivl om underlagets beskaffenhed hér.

Alfa Romeo 4C belønner den, der kan presse den til det yderste. Og det er dér, den har sin største force.

Rendyrket rå
Vi er nu nået til de egenskaber, der trækker ned i Alfa Romeo 4C-universet. Til de irriterende, til tider koleriske karakteristika, som gør, at den i nogles øjne vil diskvalificere sig selv som hverdagsbil.

4C er rå, meget rå. Benhård i undervognen og ikke eftergivende på en måde, der lokker din udkårne med på ret meget mere end korte weekendture. Dertil kommer støjniveauet. Nogle vil kalde den fornemt designede racerlyd fra racerudstødningen (ekstraudstyr) akkompagneret af et væld af mekaniske lyde fra en motor, der arbejder, liflig musik for øregangene. Men ved konstant motorvejshastighed kan det blive lidt anstrengende at føle sig hensat til en hot hatch, hvor mest mulig motorlyd er et mål i sig selv, og når man så ikke engang får en lynhurtig motorcykel-speederrespons, og når motoren ved speederslip taber omdrejninger i samme langsomme tempo som en Opel med turbomotor, er vi ikke i mål.

Læs også: BMWs diskrete elegantier

Dobbeltkoblingsgearkassen med skiftepadler bag rattet skifter med speederen i bund på 130 millisekunder. Ved nedgearinger savner jeg dog lidt hurtighed. Selv om det kan synes blasfemisk, så tog jeg mig i - en gang i mellem - at savne, at 4C er ligeså sømløs (alfister vil sige kønsløs) som en Porsche Cayman. Der med sin 2,7 liters 6-cylindrede boxermotor og 7-trins PDK-dobbeltkoblingsgearkasse er et mønstereksempel på en sportsvogn, hvor det hele spiller maksimalt sammen til enhver tid. Uanset om man cruiser, hvilket er særdeles udholdeligt i en Cayman, eller om man giver den gas på de små veje. Hvilket Cayman gør mindst lige så kompetent som 4C.

I den nøgterne 4C-kabine, hvor man ser blottede skruehoveder, hvor førersædet højdeindstilles til føreren, når bilen udleveres og derefter ikke rokkes i højden, hvor passagersædet ikke kan justeres overhovedet (prøv blot at forestille jer et Alfa-dedikeret ejerpar, hvor manden er 190 cm høj og kvinden 160), og hvor noget af plastikken fremstår og føles lige vel spartansk i jagten på færre kilo, så kunne man også godt savne lidt større akkuratesse og anvendelighed samt lækker, tysk perfektion.

Og så koster en Porsche Cayman med PDK-gear ikke en gang mere end en Alfa Romeo 4C.

En bil, man kun kan elske
Men lad nu det hvile - for det rå, det rendyrkede, er netop hele ideen med 4C.
Og jeg elsker den lille sportsvogn, ligesom jeg beundrer sensuelle italienske kvinder, begejstres af italiensk vin og madkunst, og på den ene side anser temperamentsfulde italienske fodboldspillere som verdens bedste, og på den anden side bliver edderspændt irriteret på dem, når primadonnanykkerne overtager.

Alt dette rummer Alfa Romeo 4C. Og nykkerne tilgiver man den hjertens gerne for bare at kunne lade øjnene udforske den, for bare at kunne tæve den rundt i nogle snævre kurver og fornemme det ultimative.

Alfa er for alvor tilbage i kampen. MiTo og Giulietta bliver nu suppleret med en sportsvogn, der hæver mærkets anseelse, og passende doser 4C i kommende biler fra mærket med verdens mest sexede kølergrill, der får mænd til at tænke på forførende kavalergange, sikrer Alfa en fremtid, der er mere spændende end i mange årtier.

Og min nye italienske ven, Giancarlo, kan godt glæde sig. Møder jeg ham igen, uanset hvilken Alfa det måtte være i, får han en endnu tur.

Præsentationen var arrangeret af Alfa Romeo.



Alfa Romeo 4C

Pris inkl. levering: 1.103.680 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): Ej testet
Mål (længde/bredde/højde): 399/186/118 cm
Bagagerum: 150 liter
Tørvægt/køreklar vægt: 895/ca. 1.020 kilo
Motor: R4, 1.742 cm3, turbo
Effekt: 240 hk v. 6.000 o/min
Drejningsmoment: 350 Nm v. 2.200-4.250 o/min
Transmission: 6 trins TCT (dobbeltkobling), baghjulstræk
0-100 km/t: 4,5 sek.
Tophastighed: 258 km/t
Forbrug/EU-norm: 14,7 km/l
CO2-udledning: 157 gram/km.
Årlig ejerafgift: 2.740 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/8 år

Standardudstyr bl.a.: 4 airbags, ESC-antiskrid, Hill Holder, aircondition, 4-vejs justerbart læderrat, sportssæder, gearskiftepadler v. rattet, lydanlæg m. håndfri telefoni, elruder, el-spejle, LED-baglygter, grå bremsekalibre, dobbelt udstødningsrør,
fjernbetjent centrallås, 17 tommer alufælge for, 18 tommer alufælge bag.

Ekstraudstyr bl.a.:
P-sensor bag: 13.100 kr. 18 tommer alufælge for og 19 tommer bag: 12.000 kr. Racerudstødning: 3.500 kr. Læderindtræk: 28.000 kr.
Luksuspakke m. sort læder og mikrofiberindtræk, bi-LED forlygter og forlygteindsats i kulfiber: 73.000 kr.
Racingpakke m. 18 tommer alufælge for og 19 tommer bag, racingdæk, sportsaffjedring, sportsudstødning og sportsrat med mikrofiber: 49.000 kr.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her