Når det er det indre, der tæller
Panamera 4S foran Schloss Elmau. Marginalt mere elegant end forgængeren.
V8 er erstattet med V6 med bi-turbo, men effekten er steget fra  400 til 420 hk i Panamera 4S.
Infotainmentsystemet er velfungerende.
Pris: 2.286.637 kr. - Porsche Panamera 4S
Panamera 4S foran Schloss Elmau. Marginalt mere elegant end forgængeren.
Sæt dig udover knap-orgiet på midterkonsollen, og Panamera-kabinen er tæt på suveræn.
Den er stadigvæk ikke køn, men håndværket er i særklasse. Porsche Panamera er landet i en kraftig faceliftet udgave. Og med nye motorer er en af verdens bedste firedørs GT-vogne blevet endnu bedre.

Når det er det indre, der tæller

Den er stadigvæk ikke køn, men håndværket er i særklasse. Porsche Panamera er landet i en kraftig faceliftet udgave. Og med nye motorer er en af verdens bedste firedørs GT-vogne blevet endnu bedre.


Kan du huske din helt store gymnsiekærlighed? Hende du aldrig holdt op med at være forelsket i? Hun var definitionen på perfektion, i sin studenterkjole og lange lyse hår. Hvis vi så siger hun repræsenterer Porsche 911- i Porsches univers - som den mest tidløse og elegante af alle sportsvogne. Så  repræsenterer den store Porsche Panamera samme kvinde - bare 20 år senere. Korthåret og buttet. Skilt og mor til tre. Hun er stadigvæk sød og charmerende, men elegant og smuk er hun ikke længere. Det er måske groft karikeret, men pointen er ikke til at tage fejl af. Lige siden første gang jeg så den, har Panamera i min optik været en kluntet, overvægtig og uelegant genfortolkning af de klassiske 911-linjer.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche Panamera
Søg brugt Porsche Cayenne
Søg brugt Porsche 911

Det er små fire år siden Porsche præsenterede første generation af Panamera i Sydtyskland, og bilen er ikke vokset på mig i den mellemliggende periode. Rent visuelt. Teknologisk og køredynamisk er den dog uden sammenligning den bedste firedørs GT-vogn på markedet. Men både Maserati og Aston Martin har vist, at man godt kan lave en firedørs GT-vogn, der både er hurtig og ser godt ud.

Porsche kalder den for anden generation, men faktum er, at der er tale om et kraftigt facelift. Og desværre er der ikke rettet voldsomt op på de visuelle dyder eller mangel på samme. Den er stadigvæk uraffineret og klodset at se på, om end den med nogle mere dynamiske lygtedesign er marginalt mindre bastant end tidligere. Mest markante ændring udenpå er den bagerste nummerplade. Den er flyttet fra bagsmækken ned under bagkofangeren. Og så er der kommet en Executive-udgave med 15 cm længere akselafstand til de langbenede kinesere, der elsker forlængede modelvarianter. Det har om muligt gjort Panamera endnu mindre harmonisk at se på. Så den forbigår vi i stilhed.

Læs også: Lavtflyvende offroadaristokrat fra Range Rover

Under det uændrede ydre er det dog to store nyheder, der presser sig på. Den nye plug-in hybrid, der kan køre på ren el i op til 36 km med hastigheder på op til 135 km/t og den nye V6 biturbomotor i Panamera 4 og 4S. Den første er interessant ud fra et langsigtet perspektiv. Den viser, hvad Porsche kan på hybridsiden, og det bliver interessant, når emissionslovgivningen på et tidspunkt givetvis vil forbyde biler med forbrændingsmotorer i bymidter i Europa. Men indtil da vil den næppe få folk til at stå i kø ved deres lokale Porscheforhandler. Det kan den lækre nye V6 biturbosag derimod. Den er på 3 liter og erstatter den 4,8 liters V8 motor, der før sad i S og 4S udgaven af Panamera. Den er baseret på samme grundkonstruktion, men med mindre og færre cylindre har Porsche ved hjælp af et par turboer alligevel gjort motoreren kraftigere og mere økonomisk. Den yder nu 420 HK mod 400 HK tidligere, og brændstofforbruget er blevet op til 18 procent bedre.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Får nøglerne til min Panamera 4S i München lufthavn og sætter kursen sydpå mod Garmisch-Partenkirchen. Ikke for at se sommerskihop, men for at tjekke ind på det nærliggende Schloss Elmau. Et stort og halvdystert borghotel. Panamera er som skræddersyet til Autobahn. V6'eren præsterer et næsten ligeså indbydende lydbillede som den gamle V8'er, den erstatter, og den savner ikke kræfter på nogle af trinnene på accelerationsstigen. Den accelerer friskt mod 250 km/t. Det digitale speedometer hopper først efter syv-tabellen, så fem-tabellen og over 180 km/t følger det tre-tabellen. Ved 250 km/t er den vel nok en af de mest stabile biler, jeg har oplevet. Den lange akselafstand giver den en horisontal ro ved høje hastigheder, som man skal over i et fly for at opleve magen til.

Læs også: Mercedes E400 Cabriolet til de gråsprængte

Med Alperne i horisonten erstattes Autobahn af en serie indbydende og krøllede bjergveje. Det regner og med en Porsche på små to ton, er det måske klogest at bare trille af sted i et fornuftigt tempo. Men skal Panamera overbevise som Porsche, så skal den kunne løse ufornuftige opgaver under ukloge forhold. Det er en del af dens sportsvogns-DNA. Klikker bilen over i Sportindstillingen, hvor PDK gearkassen - som i øvrigt er blevet standard i Panamera - skifter ved højere omdrejninger, og den luftaffjedrede undervogn strammer op. Kunne også have valgt Sport Plus-indstillingen, men i regnvejret er ESC-systemet en fin lille ting at have i baghånden ved et utilsigtet tab af vejgreb - og ESC slår fra i Sport Plus. I starten får jeg ikke taget nok fart af, og så understyrer bilen halvvejs igennem kurven, og det duer ikke. Men da jeg får indgangshastighederne på plads, så viser firehjulstrækket sig fra sin bedste side. Det holder forenden i sporet og hiver bagenden hurtigere ud af kurven. Og den står bare fast, selvom det pisker ned.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Som noget nyt for Porsche er stort set hele modelprogrammet klar allerede ved lanceringen. Fra billigste Panamera til 1.754.634 kr. over både diesel, hybrid, den firehjulstrukne 4, 4S, GTS og Turbo, der koster 3.140.107 kr. Senere kommer en Diesel S med V8 dieselmotor og en Turbo S med endnu flere muskler.  

I dansk vintervejrlig er der dog ingen tvivl om, at det er den testede konfiguration, du vil have. Firehjulstræk og den kraftige nye V6 biturbo-motor giver vejgreb i alle slags vejr og leverer alle de kræfter, du nogensinde får brug for i en Panamera.
Det eneste problem kommende Panamera-ejere står overfor, er i virkeligheden, at de skal se på den hver dag, når de stiger ind og ud af den i indkørslen. Indeni er den elegant nok, og på vejen er den suveræn, så Panamera bekræfter det gamle ordsprog om, at det er det indre, der tæller.

Læs også: BMWs diskrete elegantier

Turen var betalt af Porsche.



Porsche Panamera 4S

Pris: 2.286.637 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: Ikke testet
Mål(L/B/H): 502/193/142 cm
Bagagerum: 445 liter
Køreklarvægt/last: 1.950/580 kg
Påhæng: Ikke muligt
Motor: V6 med dobbeltturbo på 2.997 cm3
Effekt: 420 hk v. 6.000 o/min
Moment: 360 Nm v. 1.750 o/min
Transmission: 7-trins PDK
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Topfart: 286 km/t
Forbrug/EU-norm: 11,2 km/l
CO2-udledning: 208 g/km
Årlig ejerafgift: 4.920 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/10 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her