Duel: Renault Captur vs Peugeot 2008
To sider af samme franske crossover-sag. Renault Captur (tv.) og Peugeot 2008 udmærker sig ved deres spændende design og de praktiske egenskaber, der forener stationcar med MPV med firehjulstrækker.
To sider af samme franske crossover-sag. Renault Captur (tv.) og Peugeot 2008 udmærker sig ved deres spændende design og de praktiske egenskaber, der forener stationcar med MPV med firehjulstrækker.
To sider af samme franske crossover-sag. Renault Captur (th) og Peugeot 2008 udmærker sig ved deres spændende design og de praktiske egenskaber, der forener stationcar med MPV med firehjulstrækker.
Peugeot 2008's bagagerum tager 350 liter, 27 færre end Captur.
Rattet i Peugeot 2008 er lille, ganske som i 208. Kvalitetsfornemmelsen er særdeles høj.
De centrale instrumenter i 2008 sidder over rattet og ikke bag rattet.
På Peugeot 2008 er LED-kørelys standard fra mellemste udstyrsniveau, Active.
Renault Capturs bagagerum er på 377 liter. Bunden kan placeres i to plan, og bagsæderne kan længdeforskydes.
Typisk Renault-indretning. Vellykket og velfungerende.
Instrumenterne i Captur er placeret på klassisk vis. Speedometret er digitalt, mens de øvrige er med analog visning.
LED-kørelys er standard på Captur, uanset udstyrsniveau.

Duel: Renault Captur vs Peugeot 2008

Peugeot 2008 og Renault Captur kombinerer det praktiske fra stationcar og MPV med firehjulstrækkerens højde.


»Hævet over det trivielle« hedder det ganske præcist i reklamen for Peugeot 2008. Lidt mere udefinerbart er Renaults »Personlig explorer«-budskab, men fælles for de to langbenede franskmænd er, at de først og fremmest qua deres spændende design langt fra er trivielle stangvarer. Og så forener de på fænomenal vis stationcarens rummelighed og MPV'ens praktiske indretning med firehjulstrækkerens højde.

I bilsprog hedder denne luftige type »crossover«. De to franskmænd i denne test er blevet til på basis af henholdsvis Peugeot 208 og Renault Clio. Hos Renault er familien komplet, da Clio også fås som stationcar, hos Peugeot gør 2008 det ud for 208 stationcar. Det afgørende spørgsmål er naturligvis, om de to musketerer giver tilstrækkelig merværdi for de penge, de er dyrere end stationcar og 5-dørs hatchback.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Renault
Søg brugt Peugeot

I testen kører vi de topudstyrede modeller - 2008 VTi 82 Allure med 3-cylindret, turboløs benzinmotor, Captur 0,9 TCe Dynamique har også 3-cylindret benzinmotor, men med turbo. Begge går over 20 kilometer på literen, og inklusive de rabatter, der har det med at blive permanente, koster 2008'eren 223.670 kr. og Captur 198.580 kr.

Og lad os bare dvæle ved priserne: Peugeot 208 5-dørs koster med samme udstyr plus lidt ekstra omkring 183.000 kr., Clio Sport Tourer (stationcar) koster omkring 190.000 kr., den 5-dørs hatchback ca. 180.000 kr.

Med andre ord: Ved et blik på priserne bringer Captur sig altså foran 1-0, inden det går løs på asfalten.

God indretning med få minusser
Lighederne er mange. Man nyder godt af firehjulstrækker-udgangspunktet ved at sidde højt. Det giver overblik og gør det nemt at komme ind og ud. Hvilket mange med god grund holder af. Få biler med en længde omkring 410 centimeter byder på bedre plads end de to, både for og bag. Capturs bagagerum tager 27 flere liter end 2008's, Capturs bagsæde kan tilmed justeres i længden, hvilket giver mulighed for en udvidelse af dens bagagerum til 455 liter. I så fald er bagsædet ikke anvendeligt til mennesketransport.

Læs også: Forhøjet Peugeot til bykørsel

Omkring førerpladsen har 2008 arvet indretningen fra 208 - det vil sige et lille rat med de centrale instrumenter (bl.a. speedometer og omdrejningstæller) monteret, så man aflæser dem over rattet og ikke gennem. Captur er indrettet, som en Renault altid er, det vil sige med en blanding af digitale og analoge instrumenter - speedometret er f.eks. analogt. Midterkonsollen er i Captur trukket længere tilbage og på den måde lidt nemmere at nå.

I disciplinen »fornemmelsen af luksus og kvalitet« scorer 2008'eren højt. Særligt i den testede topversion Allure er følelsen fin, og den hæver sig en smule over Captur.

Sikkerhed? I skrivende stund har kun Captur gennemført Euro NCAP's crashtest, hvilket den gjorde til de maksimale fem stjerner. Endda uden gardinairbags - altså har Captur kun fire og ikke seks airbags, hvilket ved sidekollisioner kan være skidt. Til gengæld har den selehusker på alle pladser i modsætning til 2008, der kun har på forsæderne. Crashtesten af 2008 (seks airbags er standard) afventer vi, og alt andet end fem stjerner vil være et tilbageslag.

Læs også: Peugeot i offensiven

Fælles for begge er, at udsynet skråt bagud ved C-stolpen - altså lige dér, hvor cyklisterne kan gemme sig ved højresving - lader noget tilbage at ønske.

Bedømt på indretning og betjening hæver 2008 sig et par gram over Captur.

Maksimalt motorudbytte
Begge 3-cylindrede benzinmotorer er rigtigt fine. Captur har et slagvolumen på 0,9 liter, 2008 på 1,2, men Captur har turbo, hvilket 2008 ikke har. Den oplevede forskel på de to er dog ikke stor - i visse tilfælde synes den turboløse 2008'er endda at have lidt flere muskler i mellemgulvet til acceleration fra lave omdrejninger. Det må tilskrives det større volumen. 2008'eren mister dog pusten tidligere end Captur.

Ved kørsel i by og på landevej er begge nydeligt afdæmpede, Captur i særdeleshed, men ved den maksimalt tilladte motorvejshastighed melder de sig i øregangene med høje omdrejningstal, så det er ikke ved de hastigheder, man fører længere samtaler med bagsædet.

Se også: Peugeot 308 R med 270 hk

Begge har 5-trins manuel gearkasse, og Peugeot må igen finde sig i bank for dens mangel på præcision - PSA-koncernens (Citroën og Peugeot) gearkasser trænger i den grad til en opstrammer. I opsætningen er Captur en anelse mere fast, men uden at miste komfort. 2008 er blødere, hvilket især mærkes i kurver, hvor den krænger noget mere.

Alt i alt uafgjort, når det kommer til motor og køreegenskaber.

Konklusion
Som allerede nævnt er forskellene få og lighederne flest. Og står en fransk crossover i denne størrelse på bilønskesedlen, så skal rådet herfra lyde: Tag begge i øjesyn, kør et par lange ture, studér pris og udstyrslister. Og vælg så med hjertet.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Valg af bil er, udover den altid tilstedeværende økonomi, en hjertesag, og da man skal leve med sit køretøj hver dag i lang tid, er det vigtig at vælge rigtigt, så man ikke irriteres over en eller anden lille ting, der kunne være undgået ved at vælge konkurrenten.

Personligt finder jeg Capturs design mere vellykket end 2008's. Captur er 25.000 kr. billigere end 2008. Egentlig kan jeg bedst lide 2008'erens motor, indretning og kvalitetsfornemmelse. Men da dét at skifte gear ligesom hører med til at køre bil, ville jeg ærgre mig over at have valgt en Peugeot 2008. Så i sidste ende vinder Captur i min lille konkurrence. Men på målfoto.

 



Fakta

Renault Captur 0,9 TCe 90 hk Dynamique

Pris inkl. levering: 198.580 kr.
Pris billigste (0,9 TCe Authentique): 168.580 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): 5 stjerner (2013)
Mål (længde/bredde/højde): 412/177/156 cm
Bagagerum: 377-1.235 liter
Køreklar vægt/last: 1.176/482 kilo
Påhæng u/m bremser: 585/1.200 kilo
Motor: R3, 898 cm3 turbobenzin
Effekt: 90 hk v. 5.250 o/min
Drejningsmoment: 135 Nm v. 2.500 o/min
Transmission: 5-trins man.
0-100 km/t: 12,9 sek.
Tophastighed: 171 km/t
Forbrug/EU-norm: 20,1 km/l
CO2-udledning: 113 gram/km.
Årlig ejerafgift: 580 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr Dynamique bl.a.: 4 airbags, ESC-antiskrid, 5 selehuskere, stop-start automatik, klimaanlæg, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder, elruder for og bag, el-spejle m. varme, læderrat, regn- og lyssensor, håndfri adgang og start, LED-kørelys, 17 tommer alufælge, tofarvet karrosseri, designpakke i krom, multimediesystem m. berøringsskærm, navigation, håndfri telefoni, usb og aux-in.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (5.500 kr.), City Pakke 1 m. p-sensor bag og el-klapbare sidespejle (2.400 kr.).

 

Peugeot 2008 1,2 VTi Allure

Pris inkl. levering: 223.670 kr.
Pris billigste (1,2 VTi Access): 178.670 kr.
Sikkerhed Euro NCAP): Ikke crashtestet
Mål (længde/bredde/højde): 416/174/156 cm
Bagagerum: 350-1.194 liter
Køreklar vægt/last: 1.210/497 kilo
Påhæng u/m bremser: 560/1.100 kilo
Motor: R3, 1.198 cm3 benzin
Effekt: 82 hk v. 5.750 o/min
Drejningsmoment: 118 Nm v. 2.750 o/min
Transmission: 5-trins man.
0-100 km/t: 13,5 sek.
Tophastighed: 169 km/t
Forbrug/EU-norm: 20,4 km/l
CO2-udledning: 114 gram/km.
Årlig ejerafgift: 580 kroner
Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr Allure bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 2 selehuskere, fartpilot, aut. nedblænding af bakspejl, regnsensor, 2-zonet klimaanlæg, højdejusterbare forsæder m. varme, elruder for og bag, el-spejle m. varme og elektrisk sammenklappelige, parkeringssensor bag, LED-kørelys, 16 tommer alufælge, tofarvet karrosseri, designpakke i krom, lydsystem m. berøringsskærm, håndfri telefoni, usb og aux-in.

Ekstraudstyr bl.a.: Metallak (6.500 kr.), navigationsanlæg + 2 usb og cd-afspiller (16.750 kr.).




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her