Mercedes E400 Cabriolet til de gråsprængte
Mercedes E400 Cabriolet
Bagagerum med plads til golfbag’en
Rummelig førerplads
Formstøbte bagsæder

Mercedes E400 Cabriolet til de gråsprængte

Hvis Hans Christian fra Matador kørte cabriolet, ville han vælge den nye E-Klasse. Komfortabel, nobel og stilig. Den ville stå godt til Maude.


Man siger, at klæder skaber folk. Og det gælder også biler. Tag testbilen Mercedes E400 cabriolet. Den er baseret på Mercedes E-klasse, der er kendt som taxibranchens arbejdshest. Som sedan og stationcar er den en komfortabel og gedigen luksusvogn. Men den er også lidt trist at se på - på trods af det nydelige facelift med de funky udseende LED-forlygter. Men det svarer lidt til at give en DSB-konduktør et par smarte briller på. Det gør ikke den sorte uniform og jacoform-skoene synderligt mere elegante.

Men i cabrioletudgaven ændrer den store E-Klasse udtryk. Den er direkte baseret på E-klasse coupe, som den arver de laaaange fordøre og hoftesvejet fra. Læg dertil coupeformen som cabrioleten også har med taget på eller den lavtflyvende stil, den lægger for dagen med taget foldet ned i bagagerummet. Så ligner den pludseligt en elegantier med modebriller. I stedet for den ildesiddende embedsuniform er den nu moderigtig med blazerjakke og matchende shorts.
Bag rattet føler jeg mig dog ikke helt hjemme. Uden gråsprængt hår og en anseelig aktieportefølje, føler jeg mig lidt på udebane.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugte Mercedes cabrioleter
Søg brugte BMW cabrioleter
Søg brugte Audi cabrioleter

Den er uhyre nobel og konservativ i sin stil, og det fordrer en form for klassisk velhavenhed. Hvis Hans Christian fra Matador var bankdirektør i 2013, så kunne han godt slippe af sted med at være E-klasse cabriolet-ejer. Men bare fordi jeg ikke er moden nok til vognen, gør det den ikke dårligere.

Den gør alt det, Mercedes gør bedst. Den leverer en overbevisende komfortabel køreoplevelse, og takket være den turbofodrede V6 benzinmotor på 333 hestekræfter er den uhyre rap på fødderne i en lige linje. 0-100 km/t er ekspederet på 5,3 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Køredynamisk er den også mere klassisk end moderne Mercedes. Selv i sportsindstillingen er den ikke fyr og flamme for at æde S-kurver. Den gør det, men de mange kilo og  en relativ restriktiv ESC, gør det ikke til nogen fornøjelse. Den har lagt ungdommens umodne attituder bag sig, og det klæder i virkeligheden vognen, at  den er tro mod de klassiske Mercedes-dyder. V6 motoren leverer dog en herlig lydkulisse, og særligt med taget nede er det en synd ikke lige at give speederen et tryk, når vognen triller gennem en tunnel.

Sikker og funktionel
Praktisk og funktionelt fungerer bilen fint. Bagsæderne har plads til to vokse, og selv om akselafstanden er 12 cm kortere end på en E-Klasse sedan, så går benene ikke i ryglænet på forsædet hvis man er 181 cm høj. Læg dertil et habilt bagagerum på 390 liter, når taget er oppe, og Mercedes E-Klasse cabriolet kan faktisk fungere som rejsevogn for fire på en forlænget weekend.
Bilen har naturligvis hele Mercedesarsenalet af funky sikkerhedsudstyr, der advarer mod vejbaneskift, advarer mod potentielle kollisioner og som i 3D-video viser omgivelserne under en parkering.

Se også: Smuk og praktisk cabriolet

Priserne starter fra 821.780 kroner inkl. levering, mens testbilen løber op på over 1,2 mio. kroner, når den har fået lidt ekstraudstyr. Den silkebløde V6-benzinmotor er en fornøjelse, og den findes kun i E350 og i den testede E400. Her ville jeg nok spare de 50.000 kroner og nøjes med E350, der yder 306 HK i stedet for 333. Bilen giver ikke udbytte af de sidste ponyer, og E350 kører lidt længere på literen. Men gå ikke på kompromis med V6-lyden med E250. Det fortjener vognen ikke.

Insisterer du på at være fornuftig i dit motorvalg, så hop på en af dieselmaskinerne i stedet. Der er en herlig V6 dieselmaskine og den populære firecylindrede 2,1 liters oliebrænder. Motorer jeg har danset øm kinddans med i andre Mercedes-modeller, og som alle kan anbefales. Men jeg vil gerne gentage, at en åben livsstilsbil som en åben stor Mercedes, bør have en stor silkeblød benzinmaskine. Basta.

Livsstil
Hvis jeg kryber ind under nejhatten, så kunne jeg harcelere lidt over prisen og især prisen på ekstraudstyr. Men det dropper jeg, for Mercedes-køberen med ovennævnte aktieportefølje, lejlighed i Sydfrankrig og fast parkeringsplads i Golfklubben tror jeg ærligt talt heller ikke, at det er indvendinger med den store bundklang. En E-Klasse cabriolet er et eksklusivt livsstilsvalg, med et uhyre højt bundniveau, og den koster det, som den koster. Du kalder vel heller ikke en Mont Blanc pen for en dyr kuglepen, eller en Louis Vuitton håndtaske for en dyr taske. Og hvis du gør, så er bilen ikke noget for dig.  

Se også:  Tysk-amerikansk luksus fra Mercedes


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Mercedes E400 Cabriolet

Motor: V6 benzinturbo på 2.996 cm3
Effekt: 333 HK v. 5.500 o/min
Moment: 480 Nm v. 1.400 o/min
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Forbrug: 13 km/l
CO2 udledning: 181 g/km
Bagagerum: 390l (med taget oppe)
Transmission: 7 trins automatgearkasse
Årlig ejerafgift: 3.840 kr.

Pris inkl. lev.: 1.179.080 kr.


Seneste Annoncer