Firehjulstrækkere til folket - Mazda, Nissan, Subaru og Toyota
Toyota RAV4 er tæt på anonym, men på vanlig Toyota-vis vinder den ved nærmere bekendtskab. Offroad klarer den fornemt, og på asfalten er den nærmest luksuriøs. Bag rattet ordentlig og velfungerende.
Mazda CX-5 er lagt ud til den hårde side, men klarer markvejen ok. Til gengæld er den en fornøjelse på asfalt, hvor dens præcise styrtøj og kvikke reaktioner er sjove. Gearskiftet er kort og præcist.
Mazda CX-5 er lagt ud til den hårde side, men klarer markvejen ok. Til gengæld er den en fornøjelse på asfalt, hvor dens præcise styrtøj og kvikke reaktioner er sjove. Gearskiftet er kort og præcist.
Mazda CX-5 er lagt ud til den hårde side, men klarer markvejen ok. Til gengæld er den en fornøjelse på asfalt, hvor dens præcise styrtøj og kvikke reaktioner er sjove. Gearskiftet er kort og præcist.
Mazda CX-5 er lagt ud til den hårde side, men klarer markvejen ok. Til gengæld er den en fornøjelse på asfalt, hvor dens præcise styrtøj og kvikke reaktioner er sjove. Gearskiftet er kort og præcist.
Nissan Qashqai er den mindste i testen, men klarer sig godt. Og kombinationen af god og billig gør den til en storsælger på det danske marked, som de andre kan kigge misunderligt efter.
Nissan Qashqai er den mindste i testen, men klarer sig godt. Og kombinationen af god og billig gør den til en storsælger på det danske marked, som de andre kan kigge misunderligt efter.
Nissan Qashqai er den mindste i testen, men klarer sig godt. Og kombinationen af god og billig gør den til en storsælger på det danske marked, som de andre kan kigge misunderligt efter.
Nissan Qashqai er den mindste i testen, men klarer sig godt. Og kombinationen af god og billig gør den til en storsælger på det danske marked, som de andre kan kigge misunderligt efter.
Subaru Forester indtager naturen som ingen andre. Intet synes at kunne standse den. Men også på asfalt klarer den sig meget fint. Kabinen er gedigen, men funktionel og garanteret langtidsholdbar.
Subaru Forester indtager naturen som ingen andre. Intet synes at kunne standse den. Men også på asfalt klarer den sig meget fint. Kabinen er gedigen, men funktionel og garanteret langtidsholdbar.
Subaru Forester indtager naturen som ingen andre. Intet synes at kunne standse den. Men også på asfalt klarer den sig meget fint. Kabinen er gedigen, men funktionel og garanteret langtidsholdbar.
Toyota RAV4 er tæt på anonym, men på vanlig Toyota-vis vinder den ved nærmere bekendtskab. Offroad klarer den fornemt, og på asfalten er den nærmest luksuriøs. Bag rattet ordentlig og velfungerende.
Toyota RAV4 er tæt på anonym, men på vanlig Toyota-vis vinder den ved nærmere bekendtskab. Offroad klarer den fornemt, og på asfalten er den nærmest luksuriøs. Bag rattet ordentlig og velfungerende.

Firehjulstrækkere til folket - Mazda, Nissan, Subaru og Toyota

De mellemstore SUV'ere gør comeback. I høj grad i Europa og nu også så småt i Danmark.


SUV (Sport Utility Vehichle - ord-for-ord oversat til sport, nytteværdi og køretøj) er et nyttigt miks af to biltyper. På den ene side med stationcar-lignende kvaliteter, på den anden side konstrueret på et højere chassis og altid med mulighed for træk på alle fire.

USAs og Europas bilister elsker biltypen, der vandt fodfæste i slutningen af 1990'erne og begyndelsen af dette årtusinde. Den finansielle krise i 2008 lagde godt nok en dæmper på udfoldelserne, men SUV'erne er på vej igen, nu med mindre tørstige motorer. Og selv om danske bilejere ofte skal bløde uforholdsmæssigt meget for at avancere fra stationcar til SUV, vinder typen også frem herhjemme. I sagens natur oftest i de mindst dyre, såkaldte indgangsmodeller, hvor motorkraft og mængden af standardudstyr ikke er overvældende, men hvor man trods alt får SUV'ens kvaliteter.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Vi har samlet syv af markedets hotteste SUV'er i denne test. Med solide dieselmotorer, der er særligt attraktive for dem, som f.eks. har behov for at trække en stor hestetrailer eller en mægtig campingvogn. Eller som bare sætter pris på det overskud, dieselmotoren giver.

Læs også:
Fiat 500L med offraodattitude
Forhøjet Peugeot til bykørsel

Nissan Qashqai er ret beset ikke en SUV, af Nissan selv betegnet som en crossover, der kombinerer SUV-højden og muligheden for firehjulstræk med et anderledes design. "Byjunglens konge", som Nissan selv beskriver den. Men Qashqai er med, bl.a. fordi grænserne mellem biltyperne flyder, og ikke mindst fordi Qashqai sælger godt, så godt at den er suverænt bedst sælgende blandt testbilerne.

God fornøjelse med Ford Kuga, Honda CR-V, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Subaru Forester og Toyota RAV4.

  • Anonym, men pålidelig

Toyota RAV4. Uspændende og ucharmerende, men det skudsmål preller af på bundsolide Toyota RAV4

På markvejen
Toyota RAV4 oser langt mere af styrke og selvtillid end tidligere, og fjerde generation Recreational Active Vehichle er tænkt langt mere landevejsduelig end som en udfordrer til mudderhullerne. RAV4 sætter dog ikke noget til uden for alfarvej - med permanent firehjulstræk tygger den sig selvsikkert fra A til B. Komforten er høj, og lande- og motorvejskørsel er en afslappet affære.

Plads og funktionalitet
RAV4 er stor. Bag rattet er man herremanden, der besigtiger sine jorder, for med T3-udstyret, der inkluderer det meste, kan man køre sin Toyota iført gummirøjsere i arbejdstiden og håndsyede lædersko om aftenen. RAV4 byder ikke på wauv-oplevelser, men derimod masser af nøgtern kvalitet og høj funktionalitet. Pladsen på bagsædet er også en storbonde værdig, og bagagerummet er nærmest mægtigt. Til T3 hører elektrisk betjening af bagklappen, men man kan nå at sætte sadlen på sin ridehest på den tid, det tager for klappen at gå op. Det er grinagtigt.

Motor og transmission
RAV4's 2,2 liters diesel er bomstærk og smidig. Men ganske hørbar, og den 6-trins gearkasse behøver Toyota ikke være stolte af: Knoklet og knasende, hvis man ikke er omhyggelig. RAV4 med denne motor hævder sig ved at være den af testbilerne, som må slæbe mest på krogen: Helt op til 2,7 ton.

Værdi for pengene
RAV4 er dyr - med testbilens T3-udstyr og træk på alle fire passerer vi 525.000 kr. Kan man nøjes med T2+ og dermed se bort fra bl.a. automatisk klimaanlæg, regnsensor og lidt læder på instrumentbordet, kryber prisen under 470.000 mere rimelige kroner.

Konklusion
Toyota RAV4 slår ikke igennem, og tæt på gabende kedsommelig er den. Men den vinder ved længerevarende samvær, den er garanteret trofast og svigter dig aldrig.


FAKTA
Toyota RAV4 2,2 D-4D T3 4WD
Pris inkl. lev.: 525.752 kr.
Pris billigste inkl. lev.: 388.679 kr.
Pris billigste på gule plader inkl. moms og lev.: 238.369 kr.
Sikkerhed: 5 stjerner (2013)
Mål (l/b/h): 457/185/166 cm
Bagagerum: 547/2.130 liter
Køreklar vægt/last: 1.715/505 kg
Påhæng m/u bremser: 2.700/750 kg
Motor: R4, 2.231 cm3 turbodiesel
Effekt: 150 hk v. 3.600 o/min
Drejningsmoment: 340 Nm v. 2.000 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug/EU-norm: 17,5 km/l
CO2-udledning: 149 g/km
Årlig ejerafgift: 5.020 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Søg brugt Toyota RAV4

 

  • Tilbage til naturen 

Subaru Forester. Den rustikke, den autentiske. Men kvaliteten er uovertruffen, og Forester kan det hele.

På markvejen
Subaru Forester er kendt for ikke at give op for noget som helst, og dens evner i terræn er noget af det nærmeste, man kommer en Land Rover. Derfor er det ikke overraskende, at Forester fører sig så overlegent frem på den markvej, vi muntrede os på. Lidt mere overraskende, måske, er det, at den også er så solid, grænsende til komfortabel, med jævn asfalt under dækkene.

Plads og funktionalitet
Om bord i Forester er man tæt på den traditionelle firehjulstrækker-fornemmelse: Forruden er nærmest lodret, og indretningen synes nøgtern, grænsende til det hårde. Men med Subarus ry in mente ved man også, at selv om udstrålingen er spartansk, så holder bilen til at blive brugt, virkelig brugt. Pladsen er fyrstelig, også på bagsædet.

Motor og transmission
Nichemærket Subaru insisterer på træk på alle fire og ikke mindst på den specielle boxermotor, hvor cylindrene ligger lavt, og bilens tyngdepunkt er tilsvarende lavt. Boxerdieselen har sin helt egen karakteristik med en herlig lyd, som ingen rækkemotor er i stand til at fremkalde. Kræfter og overskud er der masser af, og transmissionen er præcis.

Værdi for pengene
Netop Subarus ry for soliditet gør, at man får værdi for pengene. Nuvel, knap 520.000 kr. er mange penge, men kvaliteten er tårnhøj. Alle rapporter fra udenlandske synshaller viser, at Subaru ikke volder problemer, og Subaru-forhandlernes værksteder ser som regel kun bilerne, når de skal til det foreskrevne serviceeftersyn. Der er 110.000 kr. at spare ved at vælge den med benzinmotor.

Konklusion
Der er noget rustikt og autentisk over en Subaru Forester, og testholdet er delt i opfattelsen af bilen. Ingen af testbilerne har dog så højt et bundniveau på alle felter, og derfor ender Forester som testens samlede vinder.

FAKTA
Subaru Forester 2,0 D XS 4WD
Pris inkl. lev.: 518.580 kr.
Pris billigste inkl. lev.: 379.580 kr.
Pris billigste på gule plader inkl. moms og lev.: 259.480 kr.
Sikkerhed: 5 stjerner (2012)
Mål (l/b/h): 460/180/174 cm
Bagagerum: 505/1.564 liter
Køreklar vægt/last: 1.635/445 kg
Påhæng m/u bremser: 2.200/750 kg
Motor: B4, 1.998 cm3 turbodiesel
Effekt: 147 hk v. 3.600 o/min
Drejningsmoment: 350 Nm v. 1.600 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug/EU-norm: 17,5 km/l
CO2-udledning: 150 g/km
Årlig ejerafgift: 5.020 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Søg brugt Subaru Forester

  • Vildt meget bil for pengene

Nissan Qashqai. Klassens storsællert, og med den nye Renaultdieselmaskine er den fint opdateret.

På markvejen
Qashqai har aldrig været tænkt som en offroader, og den er konceptuelt nok den mindst terrændisponerede af testbilerne. Men ikke desto mindre imponerer den på den hullede markvej. Vejgrebet er eminent og kun over de dybeste huller slår fjedrene helt i bund.

Plads og funktionalitet
Den er blandt testens mindste biler. Men vælger man at smide 20.000 kr. ekstra, så får man en Qashqai+2 med 7 sæder, der er 18 cm længere, og så er Qashqai pludselig blandt de mest rummelige. Og prisen sniger sig stadigvæk kun lige over 400.000 kr. for topudstyrsversionen med 4X4 og den testede 130 hk dieselmaskine. Kabine og indretning er funktionel og elegant.

Motor og Transmission
Nissans ægteskab med Renault har kastet denne fine 1,6 l dieselmaskine på 130 hk af sig, og den er markant bedre allround end både den 1,5 og 2 liters dieselmotor Qashqai også fås med. Momentet på 320 Nm er tilstede fra 1.750 o/min, og med et opgivet brændstofforbrug på 19,6 km/l i 4X4 versionen, er der ikke rigtigt noget at komme efter. Selv den 6-trins manuelle gearkasse er disponeret fornuftigt.

Værdi for pengene
Qashqai er den eneste af testbilerne, der koster under 400.000 kr., og selv i den bedst udstyrede udgave af den længere Qashqai+2 kan prisen tvinges over 415.000 kr. med den testede motor.

Konklusion
Qashqai er ikke den mest imposante af testbilerne. Den imponerer heller ikke på lasteevne og trækvægt. Men alle, der er på jagt efter en halvhøj og rummelig SUV, må ikke snyde sig selv for en prøvetur. Den leverer langt mere bil for pengene end nogen af konkurrenterne, og selvom den er testens klart ældste konstruktion, så falder den ikke igennem nogen steder.

FAKTA
Nissan Qashqai 1,6 dCi »360 Style« 4x4
Pris inkl. lev.: 389.670 kr.
Pris billigste inkl. lev.: 223.670 kr.
Pris billigste på gule plader inkl. moms og lev.: 162.799 kr.
Sikkerhed: 5 stjerner (2007)
Mål (l/b/h): 433/178/161 cm
Bagagerum: 410/860 liter
Køreklar vægt/last: 1.465/415 kg
Påhæng m/u bremser: 1.400/750 kg
Motor: R4, 1.598 cm3 turbodiesel
Effekt: 130 hk v. 4.000 o/min
Drejningsmoment: 320 Nm v. 1.750 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 10,9 sekunder
Tophastighed: 190 km/t
Forbrug/EU-norm: 19,6 km/l
CO2-udledning: 135 g/km
Årlig ejerafgift: 4.240 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Søg brugt Nissan Qashqai

  • Den kvikke japaner

Mazda CX-5. Mazdas fine CX-5, skal tage kampen om i den lille SUV-klasse.

På markvejen
I modsætning til de øvrige deltagere i testen var Mazda CX-5'eren kun med træk på forhjulene. Det betød, at den skøjtede mere rundt på vej ud af svingene, fordi den manglede baghjulene til at hjælpe med. Men selv med kun forhjulstræk er det tydeligt, at CX-5 ikke er nogen ørn på markvejene, dertil er undervognen lagt for hårdt ud.

Plads og funktionalitet
Der er en rimelig rumfornemmelse i Mazda CX-5, selv om den ikke hører til blandt de største. Mere end 500 liter i bagagerummet virker også rimeligt, og pladsen på bagsædet er fin.

Motor og Transmission
Mazda's 2,2-liters dieselmaskine har fået sat kompressionen ned for at spare så mange dråber som muligt. Ifølge Mazda selv er det den laveste kompressionen i en dieselmotor overhovedet. Det lader til at fungere med et forbrug 21,7 kilometer pr. liter i 2WD-udgaven er ganske imponerende. I 4WD lyder forbruget på 19,2 kilomter pr. liter. På asfalt er Mazda CX-5 en overbevisende sag. Meget direkte styretøj og meget korte skiftebevægleser i den 6-trins gearkasse gør oplevelsen sportslig især fordi den lidt hårde undervogn er velegnet til plan vej.

Værdi for pengene
Mazda CX-5 hører til i den nyeste aftapning, og falder prismæssigt i midterfeltet, hvor den har det lidt svært i forhold til Nissan Qashqai der ganske vist er mindre, men til gengæld også billig.

Konklusion
Mazda står for gode, let sportslige køreegenskaber i deres modeller. Og CX-5 ingen undtagelse. Den er kvik, den styrer godt, den har en god kombination af motor og gearkasse, og der er fin plads over det hele, så den er et godt bud på en lille SUV, og man bliver glad for. Det koster desværre en stjerne, at denne kun var med træk på forhjulene.


FAKTA
Mazda cx-5 2,2 Diesel Vision 2WD
Pris inkl. lev.: 423.677 kr.
Pris billigste inkl. lev.: 333.679 kr.
Pris billigste på gule plader inkl. moms og lev.: 232.633 kr.
Sikkerhed: 5 stjerner (2012)
Mål (l/b/h): 455,5/217/167 cm
Bagagerum: 503 liter
Køreklar vægt/last: 1.528/507 kg
Påhæng m/u bremser: 2.000/745 kg
Motor: R4, 2.191 cm3 turbodiesel
Effekt: 150 hk v. 4.500 o/min
Drejningsmom.: 380 Nm v. 1.800-2.600 o/min
Transmission: 6-trins man.
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 202 km/t
Forbrug/EU-norm: 21,7 km/l
CO2-udledning: 119 g/km
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (mek/lak/rust): 3/3/12 år

Søg brugt Mazda CX-5



Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her