Panda viser tænder og karakter
Fiat Panda 4X4 har været et hit hos bjergboere. I de østrigske Alper er 70 pct. af alle solgte Pandaer med 4X4.
Ekstra frihøjde, firehjulstræk og særlige Snowflake-dæk gør Panda 4X4 overraskende kompetent i sneen.
Fiat Panda 4X4 har været et hit hos bjergboere. I de østrigske Alper er 70 pct. af alle solgte Pandaer med 4X4.
Ekstra frihøjde, firehjulstræk og særlige Snowflake-dæk gør Panda 4X4 overraskende kompetent i sneen.
Overblikket er fortræffeligt fra broen. Den lille Panda er en fornøjelse offroad, for dens ydmyge dimensioner gør den let at overskue.
Ekstra frihøjde, firehjulstræk og særlige Snowflake-dæk gør Panda 4X4 overraskende kompetent i sneen.
Ekstra frihøjde, firehjulstræk og særlige Snowflake-dæk gør Panda 4X4 overraskende kompetent i sneen.
Panda 4X4 stiller gerne op til fotos...

Panda viser tænder og karakter

Panda 4X4 udfordrer en Jeep Wrangler på en snedækket bjergvej. Og slipper godt fra det.


Det har sneet hele natten. Og gør det stadigvæk. Skovvejen er dækket af 15-20 centimeter sne, og det er kun ét sæt hjulspor.

Afleveret af en Jeep Wrangler, der kører i Fiats tjeneste i dag, og den vil jeg indhente.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Fiat Panda
Søg brugt Fiat 500
Søg brugt Fiat Punto

Kan se den på en hylde højere oppe på serpentinervejen. Tror jeg haler ind. Sætter den lille Panda 4X4 ned i anden og giver den gas. Vejgrebet er forbløffende. Delvist takket være firehjulstrækket, der er blevet endnu hurtigere til at kaste kraft til det hjul, der har bedst fat, og delvist takket være de nye snowflakedæk, der er særligt udviklet til den nye Panda 4X4. I teorien er det lidt som at forsøge at hente Usain Bolt på en 200 meter. Men Wrangleren ved ikke, vi kører om kap, og det giver en habil fordel til mig og min Panda 4X4.

Læs også: Fiat Qubo er en praktisk minibil

Jeg er taget til det norditalienske skisportssted Madonna di Campiglio for at teste den nye Fiat Panda 4X4 i sneen. En bil, der siden 1983 har haft sin egen lille markedsniche. I Alperegionen i både Italien, Østrig og Schweiz har den været et billigt alternativ til en regulær firehjulstrækker, og længere sydpå var den en gave til vinbønderne, der skulle helt ud mellem rankerne i Toscana og Piedmontes bakker. Og nu er den tredie generation af Fiats lille 4X4 klar.

Udover firehjulstræk, elektrisk offroadspær og den ekstra frihøjde adskiller 4X4 sig ikke fra den almindelige Panda. Det vil sige, den er kvadratisk, praktisk og charmerende. For sjov er Panda ikke. Eller det var den ikke indtil nu. Men her adskiller 4X4 sig alligevel også. I hvert fald på en kroget skovej i Alperne, hvor jeg nu kan se Wranglerens baglys længere fremme. Mon der er plads til at overhale på et tidspunkt.

Læs også: Fri os fra Fiat Freemont

I mikrobilsklassen er pris og brændstoføkonomi de altoverskyggende konkurrenceparametre. Ikke underholdning. For hvem har nogensinde været til en sjov fest, hvor det handlede om at få den billigste øl til at vare længst mulig? Men med mellemrum har Panda kastet glans over klassen. Først med den originale 4X4 og sidenhen med asfaltdjævlen 100 HP. Og nu har de gjort det igen. Panda 4X4 ser rå ud på en helt anden måde end dens triste forhjultrukne fætter. I stedet for en undskyld-jeg-er-her attitude, ligner den en utålmodig hundevalp, der bare venter på at skulle hente en kæp nede af en smattet markvej. Eller som i dag en sneklædt skovvej. Og så er Wrangleren endeligt indhentet, men jeg kan godt glemme alt om overhalingen. Der er ikke plads, og Wranglerføreren viger ikke en tomme. Men okay - Usain Bolt ville nok hellere ikke trække ind for bagfrakommende trafik.

I stedet giver jeg mig til at rose bilen til min passager. Tænk - vi har ikke engang haft brug for at slå det elektroniske spær til endnu. 10 sekunder efter sidder jeg fast. Nuvel. Triller 15 meter tilbage, slår spærret til og giver gas. Rundt i kurven søger bilen lidt for langt mod kanten af vejen, men jeg holder på, og Pandaen hopper over det fedtede hjulspor og fortsætter op ad bjerget. Sejt. Den har ben i næsen den lille bjergged.

Læs også: Clio er en potentiel landeplage

Ved enden af testruten kører en italiensk eventmand os tilbage til hotellet. En af den slags folk, der er hyret ind for at få arrangementet til at glide. Han er også begejstret for Pandaen, men slutter af med at sige: "Denne her er god, men der er ingen, der måler sig med den første Panda 4X4. Den var ustoppelig." Okay tænker jeg. Hvis den er endnu bedre end den nye, så ryger den ind på top 5 listen over biler, jeg SKAL prøve i 2013. Så kender du nogen, der har en gammel Fiat Panda 4X4, så skriv en mail. Så vil jeg finde en Hummer eller en gammel Land Rover og udfordre den til en offroadduel...

Vi får kun topmodellen med stor udstyrspakke og den testede 1,3 liters dieselmaskine til Danmark, og det gør den til et halvpebret bekendtskab. Den forventede frapris lander på omkring 250.000 kr. Det er afsindigt mange penge for en Panda. Men se den som en uhyre vellykket mini-SUV med forbløffende offroadevner istedet, og så skal den nok have en lille plads i markedet for den begejstrede entusiast.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Seneste Annoncer