Kia og Hyundai duellerer
Gør døren høj, gør porten vid. Ceeds bagklap er hængslet lidt længere inde på taget end i30s. Til gengæld er i30s læssekant et par centimeter lavere end Ceeds. Begge bagagerum sluger 528 liter med bagsædet i brug.
Gør døren høj, gør porten vid. Ceeds bagklap er hængslet lidt længere inde på taget end i30s. Til gengæld er i30s læssekant et par centimeter lavere end Ceeds. Begge bagagerum sluger 528 liter med bagsædet i brug.
Hyundai giver fem års ubegrænset garanti. "Triple" dækker ud over den fem års ubegrænsede mekaniske garanti tilbud om et årligt sundhedstjek og fem års ubegrænset vejhjælp i Danmark. Uden beregning.
Kia yder syv års mekanisk garanti - eller 150.000 km. Det, der kommer først, gælder.
Hyundai i30-kabinen er velindrettet og nem at gå til. I midterkonsollen er lysfarven til lydanlæg og klimaanlæg blå, og selv om man kan skrue ned for lysstyrken, er blålyset fra radioen på de mørke aftener for dominerende.
I Kia Ceed Premium er materialerne en smule mere lækre at se på og røre ved. I midterkonsollen - radio og klimaanlæg - er tal og symboler røde og kan under visse lysforhold være vanskelige at aflæse.
Hyundai i30 har et andet layout af de centrale instrumenter. Speedometer og omdrejningstæller er i fokus, og ved at mindske størrelsen på tankmåleren er der blevet plads til et kølevandstermometer, som Ceed ikke har.
Kia Ceed Premium har såkaldt TFT-display, og det gør, at de centrale instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankmåler) står lysende klart.
Hyundai i30s håndbremse er af den gammeldags, manuelle slags.
Kia Ceed Premium og Premium Plus har elektrisk håndbremse. Længere nede i udstyrsrækkerne er håndbremsen manuel.
Kia Ceed Premium har varme i rattet - en genial opfindelse.
I såvel Kia Ceed som Hyundai i30 kan man indstille modstanden i styretøjet i tre forskellige niveauer - Sport, Normal eller Comfort. En unødvendig detalje.

Kia og Hyundai duellerer

Kia Ceed og Hyundai i30 er to alen af et stykke. Men hvilken af de to er bedst? Her duellerer de - med dieselmotor og masser af udstyr.


Prisen er rimelig. Kvaliteten i orden. Garantien mere end i orden. Eneste, der kan være at sætte fingeren på, er de udefinerbare størrelser, der kaldes "rygte" eller "renommé". For kun dér kan sydkoreanske Hyundai/Kia komme til kort, når de f.eks. sammenlignes med velrenommerede tyskere og charmerende franskmænd.

Men lad ét være slået fast fra begyndelsen: Der er absolut ingen grund til at se skævt til de to stationcars på billederne hér - Hyundai i30 og Kia Ceed med 1,6 liters dieselmotor, med henholdsvis Style- og Premium-udstyr, er blandt de bedste eksempler på det niveau, som en af verdens mest succesrige og fremadstormende bilkoncerner i øjeblikket befinder sig på.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Hyundai i30
Søg brugt Kia Cee'd

Hyundai i30 1,6 CRDi Style koster som stationcar 268.675 kr., Kia Ceed 1,6 CRDi Premium koster 20.000 kr. mere, men den har så også en lidt kraftigere dieselmotor og lidt mere udstyr. Om det berettiger de 20.000 kr., må potentielle købere, der måtte vakle mellem de to, gøre op med sig selv. Umiddelbart er pengene fornuftigt givet ud - mere herom senere.

 

Start _nyhederne fhgdfhgdfuioghduhg huig duig klik her

Begge er skabt i Europa for europæerne, og beskylde sydkoreanerne for at være intetsigende og ligegyldige, kan man ikke længere tillade sig. Der er arbejdet med kvalitet og udseende, både ude og inde, og de måler sig fint med konkurrenterne.

Læs også: Den syvende Golf er klassens duks

Dieselmotoren i Kia Ceed har 128 hestekræfter - i Hyundai i30 "kun" 110, men den fås dog med 128, hvis man vil have automatgear. 128 eller 110 - drejningsmoment og forbrug er det samme, så forskellene er helliget feinschmeckere, der går op i den slags. Fælles for dem er, at omdrejningstallet helst skal forbi 1.800, før der for alvor sker noget.

Gennemsnitsforbruget er det samme i begge (23,8 km/l), og uanset om der står i30 eller Ceed på bilen, er dieselmotoren kultiveret og tilstrækkeligt kraftfuld. En indskudt bemærkning hér: Hyundai/Kias benzinmotorer er ikke de store oplevelser - de går op til 17,2 km/l, er ganske tilforladelige, men har man først vænnet sig til en dieselmotors (eller en turbobenziners) kræfter fra lave omdrejninger og det lave omdrejningstal ved marchhastighed, står en turboløs benzinmotor ikke højst på ønskelisten.

Sydkoreanernes 6-trins gearskifte fungerer om ikke med samme finesse og præcision som i Ford Focus og Honda Civic så ganske udmærket, og umiddelbart er de to helt ukomplicerede at køre af sted i.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Ind i mellem får bilfabrikanterne en fiks idé, og i Hyundai/Kias tilfælde er det - stuur-stuur nummer - de tre indstillinger af styretøjet. Comfort, Normal eller Sport gør modstanden i rattet enten vattet og ikke-tilstedeværende (Comfort), nogenlunde midt i mellem (Normal) eller tung (Sport). I realiteten har ingen af indstillingerne nogen som helst positiv effekt, så lad endelig knappen stå på Normal. Ved alle indstillinger opleves den elektriske servostyring lidt kunstig, men styretøjet er pålideligt nok, og der skal korrigeres behageligt lidt, når det går ligeud ad motorvejen.

Læs også: Ford Fiesta er en overbevisende minibil

Djævlen er gemt i detaljen, og det er netop i de små ting, at den ene adskiller sig fra den anden. i30 har en knæairbag ved førerpladsen, det har Ceed ikke, og generelt klarer i30 sig da også en smule bedre i crashtesten. Men begge har opnået fine, femstjernede resultater.

På komfortudstyret er det høje bundniveau identisk - det vil bl.a. sige 2-zonet klimaanlæg, elruder, varme i forsæderne, fartpilot, håndfri telefoni og læder på rat og gearknop.

Ceed har dog nogle behageligheder, som i30 ikke har - og her er vi tilbage ved de 20.000 kr., som Ceed koster mere. Ceed har automatisk nedblænding af bakspejlet (det kan ikke fås til i30), Ceed har varme i rattet (tro mig: Det er fantastisk behageligt på kolde vinterdage, når man har skrabet is af ruderne), begge Ceeds forsæder kan indstilles i højden (i Hyundai kun førersædet), og varmen i forsæderne er 3-trins (2-trins i Hyundai). i30 har 15 tommer stålfælge, Ceed har 16 tommer alufælge.

Læs også: Seat Leon er en fristende Golfkonkurrent

Derudover har Ceed elektrisk parkeringsbremse, i30 har den klassiske, manuelle slags. Om man foretrækker den ene eller den anden, er et religionsspørgsmål. Om Ceeds elektriske skal dog siges, at den er en af de bedre fungerende, da den af sig selv udløser ganske gelinde, når man sætter i gang.

Bagsiden af forsæderne er i Ceed Premium stofbeklædte (nænsomt ved bagsædepassagerernes knæ), i i30 er de beklædt med hård plastik (mindre behageligt for bagsædepassagernes knæ).

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Man kan udligne prisen ved at gå et udstyrsniveau ned med sin Ceed - til Active Plus. Så er prisen 253.679 kr. inkl. levering. Men i forhold til Premium må man så bl.a. undvære 2-zonet klimaanlæg (der er dog manuel aircondition), automatisk nedblænding af bakspejlet, regnsensor, elektrisk p-bremse, lændestøtte på forsæderne og højdejusterbart passagersæde. Plus alufælgene, drejelyset i tågelygterne, lidt krom og LED-blink i sidespejlene, LED-baglygterne og den elektriske indklapning af sidespejlene.

Dommens dag: Selv ud fra en nøgtern betragtning, hvor man pakker sine følelser og graden af velbefindende bort, er det umuligt at pege på en klar vinder. Danmarks bedste garantier kan heller ikke afgøre det - er Kias bedst med syv år/150.000 km (afhængigt af, hvad der kommer først), eller er Hyundais fem års ubegrænsede bedst (kør en million kilometer på fire år og 364 dage, og der er stadig garanti)?

Læs også: Auris er klassens stille pige

Tilbage er følelserne og helhedsindtrykket, og her kårer jeg Kia Ceed Premium som vinder. Med ganske få points forspring. Ceed Premium opleves lidt mere lækker i kabinen end i30 Style, objektivt set har Ceed lidt mere komfortudstyr, og selv om det udstyr gør den dyrest, så tipper vægtskålen altså ned til Kias fordel.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



FAKTA Kia vs Hyundai