Den rigtige diesel
Førerpladsen i Civic er speciel og futuristisk. Men tingene fungerer, og interiøret er lækkert at se på og betjene.
Civic er ikke som de andre, på godt og ondt. Mest godt, for kvalitet og køreegenskaber er i top.
Et specielt design har i hvert fald de seneste to generationer kendetegnet Honda Civic.
Et specielt design har i hvert fald de seneste to generationer kendetegnet Honda Civic.
Honda erstatter i Civic den store 2,2 liters dieselmotor med en højtydende og kultiveret 1,6 liters. Og den motor klæder i høj grad den fine Civic.
Ny, fremragende 6-trins gearkasse.

Den rigtige diesel

Honda Civic får nu den rette dieselmotor: 1,6 liters med 120 hk, et magtfuldt moment og et gennemsnitsforbrug på 27,8 km/l.


Hastværk er lastværk og således også hos Honda, hvor man hellere gør tingene ordentligt, end man haster noget igennem.

Det gælder også for den nye 1,6 liters dieselmotor, som første weekend i marts får premiere i Honda Civic. Længe har det stået klart, at den nuværende 2,2 liters dieselmotor bør fornys. Et så mægtigt slagvolumen er i Civic-segmentet nærmest at skyde gråspurve med kanoner, og diesel-konkurrenterne har da også først og fremmest 1,5 eller 1,6 liters dieselmotorer.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Honda Civic
Søg brugt Toyota Auris
Søg brugt VW Golf

Bilen.dk har prøvet Civic'en med den nye motor, og lad det være slået fast med det samme, at den motor passer bilen som hånd i kørehandske. Og netop "kørehandske" slår temaet an, for det er ikke for ingenting, at Honda er Japans svar på BMW. Køreglæden er om noget i højsædet, Civic'en er, uden at blive hård og ukomfortabel, knivskarp og kontant, uanset om man muntrer sig i snævre, sydfranske serpentinersving (styreresponsen er forbedret), eller om man kører ad motorvejen langs Rivieraen.

Civics helt nye gearkasse er endnu mere præcis og lækker end før (blandt de bedste i verden), og i forhold til 2,2eren fornemmes det umiddelbart, at motor og gearkasse tilsammen vejer 54 færre kilo.

Læs også: B-Max: Nu uden stolpe

Dieselen småsnakker ved kraftig acceleration, men ellers er den diskret, blid og kraftfuld. Honda er kendt for at producere hurtigtsnurrende benzinmotorer, men ditto-dieseler formår de også, og turbomøllen i 1,6 diesel maler hurtigere end 2,2erens. Blandt andet er speederresponsen kvikkere, og sammenlignet med konkurrenterne matcher Honda-motoren dem fornemt med 120 heste og et drejningsmoment på 300 Nm. Forbruget, sammenlignet med den nuværende 2,2er, er på papiret forbedret fra 23,8 km/l til 27,8.

Høj kvalitet
Sådan er de så omhyggelige hos Honda, der med introduktionen af den nye Civic for et års tid siden hævede sig til den øvre ende af Golf-klassen. Civic-oplevelsen er i dag mere eksklusiv, dørene smækker med en dyr lyd, den helt hårde plastik i kabinen er luget bort, og man har klart på fornemmelsen, at skidtet også virker lydefrit efter mange års flittig brug.

Læs også: Fiat Qubo er en praktisk minibil

De kontante køreegenskaber går ikke ud over komforten, der er lige så høj, som støjniveauet er behageligt lavt. Et aktivt system, der kan sammenlignes med særlige hovedtelefoner til brug i fly, reducerer resonans og støj under 100 hertz med op til 10 decibel ved at registrere generende støjfrekvenser via en mikrofon i loftet og sende et modfaselydsignal ud gennem lydanlæggets højttalere. Dermed ophæves resonansen så at sige. Det lyder indviklet - og er det sikkert også - men det virker.

Civis fysiske særpræg er bl.a. en meget skrå, todelt bagrude (inklusive en stor, blind vinkel), instrumenteringen er også todelt med analog omdrejningstæller, brændstof- og temperaturmåler dér, hvor den slags normalt befinder sig - altså ved kigget gennem rattet - mens det digitale speedometer befinder sig under forruden ligesom tripcomputeren, der sidder til højre i det digitale felt.

Hondas magiske bagsæde - "Magic Seats" - har Civic arvet fra Jazz, og hvis man vænner sig til at udnytte muligheden, kan man folde bagsædets siddehynder op og dermed skaffe plads til sin mountainbike eller et større maleri bag forsæderne. Det enorme bagagerum sluger 477 liter, det har tilmed fuld kælder under etageadskillelsen, og så vi nærmest er oppe i Skoda Octavia-størrelsen.

Læs også: Kia og Hyundai duellerer

Civic 1,6 diesel Sport har bl.a. klimaanlæg, håndfri telefoni, parkeringssensor og bakkamera samt 17 tommer alufælge på listen over standardudstyr, og Honda forventer en pris mellem 1,8 Sport og den nuværende 2,2 diesel Sport. Det vil sige i omegnen af 270.000 rimelige kroner.

Civic 1,6 diesel har dansk premiere 2.-3. marts.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook



Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her