Den syvende Golf er klassens duks
Fornyet – men alligevel helt genkendelig.
Fornyet – men alligevel helt genkendelig.
Hér er vi om bord i Highline-kabinen, der er den mest eksklusive. En arbejdsplads, hvor enhver kan føle sig godt tilpas.
Fornyet – men alligevel helt genkendelig.
Med Navigation Pro-systemet til 22.498 kr. følger en otte tommers berøringsskærm. 5,8 tommer er standard.
Bagagerummet er i den nye Golf vokset med 30 liter til 380. Bunden kan flyttes op og ned, så fleksibiliteten øges.
Golfen har med de seneste modeller været en af de biler i klassen, der har bedst plads på bagsædet. Det er der ikke ændret ved.

Den syvende Golf er klassens duks

Evolution er kodeordet med syvende generation VW Golf - helt genkendelig, men alligevel helt ny. Men dyr er den stadig.


Germansk grundighed er et kvalitetsstempel i sig selv. Måske ikke bjergtagende og varmblodigt. Men altid uhyre effektivt, og VWs ingeniører beviser med den nye Golf, at de kan kunsten at perfektionere det perfekte.

For også i dag, med syvende generation VW Golf siden debuten i 1974, står det lysende klart, hvorfor Golf er den eneste bil i verden, der har lagt navn til en hel bilklasse.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt VW Golf Plus
Søg brugt VW Tiguan

Duksen i Golfklassen har altid haft et højt bundniveau, og det har ikke ændret sig en tøddel. Selv Audi-, BMW-, Mercedes- og Volvo-elskere vil i Golfen kunne glædes over den helt sublime balance mellem så velafstemte køreegenskaber, så høj komfort og så fornem plads i et kompakt karrosseri.
Golfens høje niveau understreges af, at finish og kvalitet er i topklasse - bilen er kort og godt en af øjeblikkets allerbedste i denne størrelse. Og altså fuldt på højde med de traditionelt finere Audi A3, BMW 1-Serie, Mercedes A-Klasse og Volvo V40.

Hvad kan den så, den nye Golf? Den fører sig frem med færre kilo på badevægten, for letvægtsstrategi er tidens løsen, og den nye Golf ingen undtagelse. Lavere vægt er livsnødvendigt for at opnå bedre forbrugstal, og Golfen er trods lidt større fysiske mål op til 100 kilo lettere end sjette generation. I længden er den vokset med 5,6 cm, den er 1,2 cm bredere men knap tre cm lavere, og mellem akslerne er der seks ekstra centimeter. Bagagerummet er vokset med 30 liter (nu 380 liter).

Læs også:  Seat Leon er en fristende Golfkonkurrent

Testbilens nye 2-liters dieselmotor, der yder 150 heste mod 140 før, er yderst kultiveret, fri for vibrationer og kun lidt hørbar. Ved landevejs- og motorvejshastighed er lyden reduceret til en svag brummen, men selv om den er så blid som få, har den rigeligt med kræfter. Hvor den gamle sprintede fra 0 til 100 km/t på 9,3 sekunder, bruger den nye blot 8,6 sekunder, på toppen går den nye 216 km/t mod 209, men samtidig er forbruget forbedret fra 20,8 km/l til 24,4 - imponerende.

Den lavere vægt og ditto tyngdepunkt er mad for køreegenskaberne. Kun få biler sætter man sig ind i og tænker »wauv, det virker, dét her«, men det er, som jeg oplevede med den nye Ford Focus, tilfældet hér. Golfen har godt nok ikke helt så skarpe køreegenskaber som Focusen, men samspillet mellem gearkasse, styretøj, bremser og undervogn er tæt på et 12-tal.

Læs også:  Golf på gule plader til 123900 kr

Golfen er et multitalent, som alle vil kunne glædes over. En alleskönner, der ikke sætter ét hjul forkert, uanset om man kører i byen, på krøllede småveje eller på motorvej med høj hastighed.

Ud over et helt genkendeligt, men moderniseret ydre design i evolutionens navn slår samme nænsomme udvikling igennem i den nydesignede kabine. For tidligere Golf-ejere vil det være som at komme hjem, for også den nye Golf er et fornemt eksempel på gedigen kvalitet og høj brugervenlighed, hvor enhver kan finde sig godt til rette. Knapper, stilke og taster synes af en standard, der kan holde til daglig brug i årevis, og instrumenterne med krystalklar, hvid belysning ser ud og føles som noget fra koncernens fine fætter med fire ringe i næsen.

Et Golf-bagsæde har i flere år været blandt klassens mest rummelige, og med den nyes let øgede akselafstand er pladsen på bagsædet i hvert fald ikke blevet ringere. Og man kan glæde sig over, at bilens knap tre centimeter lavere højde er ikke gået ud over loftshøjden i kabinen.

Læs også:  Tid til gadgetgaver

VW holdt med sjette Golf op med at fedte med standardudstyret, og med indførelsen af basismodellen Startline er man såmænd ganske fornuftigt klædt på. Og til en pris, VW kan bruge til noget i markedsførings-øjemed. Med Startline må man dog finde sig i de lidt pauvre sorte dørhåndtag og spejlhuse, og udstyr og motorer kan ikke mere end det allermest nødvendige. Sikkerhedsudstyret er godkendt med syv airbags, Presafe, der skærper sanserne hos bilens passive sikkerhedsudstyr, hvis elektronikken fornemmer, at en ulykke er under udvikling, samt multikollisionsbremse, der automatisk bremser bilen ned, hvis man f.eks. har ramt autoværnet og mistet kontrollen over bilen. På komfortsiden hører aircondition, fartpilot og kørecomputer med til Startline-udstyret.

Udstyrslinjerne Trendline og Comfortline hænger sammen med større motorer, og i toppen har vi Highline-udstyret, der kræver minimum 122 eller 140 benzinheste, 105 eller 150 dieselheste. Testbilen med 150 hestes dieselmotor hører sammen med Comfort- og Highlineudstyr, og de fleste vil være tilfreds med Comfortline, der byder på dobbelt klimaanlæg, komfortsæder med varme, læder på rat og gearknop, midterarmlæn for og bag samt 15 tommer alufælge. Med fem døre passerer Comfortline-Golfen dog 340.000 kr., og for yderligere 22.000 kr. har vi den eksklusive Highline med multifunktionsrat (styring af lydanlægget), stor kørecomputer med bl.a. tip til økonomisk kørsel og farveskærm, automatisk nedblænding af bakspejl og regnsensor.

Læs også:  Golfs første GTI holder stadig

Hér er vi så ved Golfens ømme tå: Prisskiltet lander for testbilens vedkommende over 360.000 kr., og selv om man med megen ret kan kræve meget for høj kvalitet, er det alligevel en net sum.

Tidligere-nævnte Ford Focus er pt. blandt de dyreste i kompaktklassen - en topudstyret Focus med 140 hestes dieselmotor og manuelt gear koster ifølge listeprisen knap 320.000 kr., Golfen med topudstyr og 150 hestes dieselmotor altså 40.000 flere kroner. Det danske afgiftssystem bærer en del af skylden - i Tyskland er Golfen 3.200 euro (knap 24.000 kr.) dyrere.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

For mange Golf-entusiaster er Kia ikke et sted, man kunne drømme om at vende blikket hen, men blot for fuldstændighedens skyld, da Kia efterhånden laver aldeles fremragende biler: Man får en bedre udstyret Ceed med 128 hestes dieselmotor og et gennemsnitsforbrug på 23,3 km/l til knap 310.000 kr.

Derudover hævder Kia sig med syv års mekanisk garanti (eller 150.000 km, afhængigt af hvad der kommer først), VW fedter kunderne af med to års garanti.
Intet af det ændrer dog ved, at den syvende Golf fortsat er duks i sin klasse. En bil, der giver en uforlignelig følelse af, at man får rigtigt meget bil for pengene. En bil, mange med god grund gerne så hjemme i carporten.



VW Golf 2,0 TDI Highline 5-dørs


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her