To hybridbiler til test

To hybridbiler til test

Hybrid-minierne går langt på dråberne og udsender få skadelige partikler.


På sin vis virker det ulogisk at udstyre små billige biler med dyr hybrid-teknologi. I forvejen kører de langt på literen, og priskonkurrencen i miniklassen er så hård, at et par tusinde kroner kan flyttte markeds-andele.

Honda var først med en mini-hybrid på basis af af Jazz. Den koster inklusiv en betragtelig mængde udstyr en kvart million kroner. En almindelig Jazz med en anelse færre kræfter (når elmotoren regnes med) er din for 150.000 kr. Selv med samme overdådige Elegance-udstyr plus flere hk er der 50.000 kr. i forskel på bilen med og uden hybrid. Omvendt reducerer det dyre automatgear - standard i hybrid-udgaven - prisforskellen.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Toyota Yaris
Søg brugt Honda Jazz
Søg brugt VW up!

Hos Toyota starter hybrid-festen ved 200.000 kr. og slutter ved 276.000 kr. Lægger man en tilsvarende udstyret benzin-Yaris med sammenlignelig motoreffekt til grund for sammenligningen, er hybridteknologien næsten gratis, fordi trinløst automatgear og klimaanlæg repræsenteret en samlet værdi på 30.000 kr.
Hvorfor ikke bare købe en lille diesel, kunne man spørge.  Mange små selvtændere klarer flere kilometer pr. liter end de to mini-hybrider. Til gengæld udleder diesel-bilerne langt flere partikler. Det er især et problem i byerne, og så begynder den dyre hybrid-teknologi at give mening set gennem gennem grønne briller.

Og så til kombattanterne: På papiret ser Jazz Hybrid ikke ud til at have mange chancer over for Yaris Hybrid. Toyotaen er som nævnt mindst 50.000 kr. billigere - dog med mindre udstyr. Tilmed er den en fuld-hybrid, hvilket vil sige, at den kan køre på ren el. Batteriet er større. Det samme er el-motoren, der yder 45 kilowatt i Yaris mod kun 10 kilowatt i Jazz.

Læs også: BMW 3-Serie Hybrid er et samvittighedsfuldt fartmonster

Alligevel er dysten ikke afgjort på forhånd. Jazz har adskillige trumfer på hånden. Først og fremmest virker den indvendigt som en noget større bil. Med sin ekstremt fremrykkede kabine er den lille Honda fabelagtigt veludnyttet. Den har bedre sæder, der er bedre knæplads ved bagsæderne og  flere liter i bagagerummet.

Dertil kommer, at Jazz har langt bedre adgangsforhold til bagagerummet og er indrettet mere fleksibelt som en lille MPV. Bagsæderne kan enten lægges helt fladt ned, eller siddefladerne kan klappes op af sæderyggen. Høje genstande - f.eks. en barnecykel eller en stor potteplante - glider unden problemer sideværts ind.
Og nu, hvor Jazz'en spiller trumferne ud, så synes jeg også, at Hondas mini ser bedre ud. Mere futuristisk. Smartere. Både inde og ude. Ikke fordi jeg har det mindste mod sosuer, men der er altså mere hjemmehjælperbil over  en Yaris end en Jazz.

Læs også: Tesla S er verdens bedste el-bil

Det ændrer imidlertid ikke på, at Yaris kører betydeligt længere på literen. Især i bykørsel, hvor brændstoføkonopmien er fantastiske 32,3 km/l. Jazz, der ikke kan rulle en stor del af tiden uden motoren tændt, må klare sig med ca. 22 km/l. I det samlede regnskab er gennemsnitsforbruget for Yaris også bedre end for Jazz.
Bevæger vi os ud af byen, har Jazz overtaget på den dynamiske side. El-motorerrnes hjælpekraft er jo periodisk i begge biler, og ved mere krævende kørsel - f.eks. på motorveje med god fart og folk i kabinen - opleves fordelen ved de 14 ekstra benzin-heste mere i Hondaen. Selv om den såkaldte "system-ydelse" inkl. elmotor er identisk.

Begge biler er veludstyrede med Jazz som den mest veludstyrede, hvis sammenligningsgrundlaget er billigste Yaris Hybrid. Begge har automatisk klima og trinløst automatgear, men pudsigt nok skal man helt op i højeste udtyrstrin hos Toyota for at få den populære fartpilot, der er med fra starten hos Jazz.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Objektivt set må Yaris Hybrid siges at være vinder. Især takket være betydeligt lavere indgangspris. Men skal hybrid-dværgen fungere som andet end bybil, vil jeg foretrække Jazz på grund af bedre plads, mere fleksibel indretning og mere kompetent optræden på lande-/motorvej, hvor motoren ikke hviner rundt som en køkkenblender, så snart en lastbil skal overhales, eller en bakke forceres.
Når det er sagt, finder jeg begge biler ganske dyre. Lad mig få en lille dieselbil i stedet. Og slippe for automatgearkassen.

Læs også: Hybridbilen slår igennem

Dieseldværgene snurrer lavfrevent derudad, og præsterer gode overarme uden hysteriske at omdrejningstal. Men måske trænger jeg bare til nye grønne briller.



Honda Jazz Hybrid / Toyota Yaris Hybrid:


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her