Porsche 911 giver en følelse af perfektion
Bredere bagskærme, ændret frontspoiler og en
lysstribe mellem baglygterne afslører Carrera 4 som den firehjulstrukne 911.
Bredere bagskærme, ændret frontspoiler og en
lysstribe mellem baglygterne afslører Carrera 4 som den firehjulstrukne 911.
Den første firehjulstrukne 911 debuterede i Paris-Dakar i 1984 og var forløberen for superbilen 959 og for Carrera 4 udgaven af 911’eren.
Kabinen er et studium i underspillet tysk design af høj, høj kvalitet. En ren fornøjelse at iklæde sig.
En ny feature er displayet der viser hvor mange pct. af kraften, der aktuelt overføres til hhv. foraksel og bagaksel.
Bredere bagskærme, ændret frontspoiler og en
lysstribe mellem baglygterne afslører Carrera 4 som den firehjulstrukne 911.

Porsche 911 giver en følelse af perfektion

Carrera 4 lander med firehjulstræk i rollen som den hidtil bedste version af den nye 911. Vejgrebet, dens køredynamiske balance og visuelle perfektion, gør Carrera 4 til en af de allerbedste sportsvogne.


Første tur i en Porsche 911 har samme effekt på kroppen som første gang smagsløgene oplever trøfler - ens uskyld er taget og systemet skriger på mere. Og Porsche 911 er noget helt særligt. Den er ikon-sportsvognen over dem alle, og i den nye udgave med typebetegnelsen 991, er den smukkere end nogensinde.

Mere elegant og helstøbt ligner den en bolcheudgave af forgængeren, der har været to minutter i munden, så kanterne er suttet af og den fremstår endnu mere strømlinet. Derudover er akselafstande også øget, og det giver alt i alt et endnu mere harmonisk 911 design.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche 911
Søg brugt Porsche Cayenne
Søg brugt Porsche Boxster

Carrera 4 udgaven af 911 er versionen med træk på alle fire hjul. Deraf 4-tallet i navnet. I udgangspunktet leveres alle kræfterne på baghjulene, men i sne, glat føre eller i en ekstrem situation på racerbanen, kan over 50 procent af kræfterne føres til forhjulene. Kombineret med en bredere sporvidden giver Carrera 4 et bedre vejgreb end den baghjulstrukne Carrera. Derudover giver den øgede sporvidde 44 mm bredere bagskærme, og det gør designet endnu mere besnærende.

Synker ned i lædersædet og føler mig instinktivt til rette. Drejer nøglen, der traditionen tro sidder på venstre side af rattet, og hører hækmotoren buldre i gang. Testbilen er basisudgaven af den nye Carrera 4, med en 3,4 liters motor der yder 350 HK - Carrera 4S har en 3,8 liters motor på 400 HK.

Se også: Mercedes med vild vogn men pebret pris

Carrera 4 kommer både med PDK og manuelt gear, og testbilen har Porsches nye 7-trins manuelle gearkasse. 7-gear lyder voldsomt, men det passer perfekt til bilen. Syvende trin fungerer lidt som et overgear, og det betyder, at ved 250 km/t holdes omdrejningerne på relativt ydmyge 3.200 o/min. Det er fremragende for forbruget - og dermed frekvensen man skal forbi tankstationerne på Autobahn på vej fra Hamburg til München med fuld gas.

Det bedste ved gearkassen er imidlertid mellemgassen ved hurtige nedgearinger. Testbilen har Sport Chrono-pakken, og det betyder, at når bilen er i Sport Plus indstillingen, så hjælper en dobbeltkobling med at tilpasse motorens omdrejninger til hurtige gearskift. Så når det nye gear lægges ind, så er motoren allerede på vej op i omdrejninger, og der er flere kræfter tilgængelige. Kombineret med de charmerende brøl fra udstødningssystemet som systemet afstedkommer, er det helt klart et af bilens højdepunkter.

Se også: BMW udvikler monster

Nu er vi ikke på Autobahn, men i de Østrigske Alper. Temperaturen er omkring fem graders varme, og i skyggen ligger der sne fra natten før. Ikke optimale forhold til at teste en 911er. Og så alligevel. For med firehjulstræk er det netop i sådanne situationer, at den firehjulstrukne version viser sin berettigelse. Med masser af vægt over baghjulene mister den sjældent grebet der, og når forhjulene så samtidigt kan bide til asfalten, så er man godt kørende - så længe man holder på med gassen gennem kurverne.

Nu indbyder potentielle glatte veje til en vis respekt, så jeg kommer ikke i nærheden af bilens grænser, men i det omfang jeg tør presse vognen, er den nye Porsche 911 Carrera 4 uhyre overbevisende.

Bilen leverer det 911-kick min krop har skreget på, siden jeg i sommers kørte små 40 km i en åben 911 Carrera. Men den firehjulstrukne Carrera 4 er bedre. Den er fænomenalt velafbalanceret, leverer ekstraordinært meget vejgreb, og så ser den lige den knivspids bedre ud end den almindelige Carrera - takket være den øgede sporvidde og deraffølgende bredere bagskærme. Den giver en følelse af automobil perfektion der er unik, og så minder den mig i øvrigt om, at trøffelsæsonen er i fuld gang...

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Porsche 911 Carrera 4 med Sports Chrono og PASM


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her