Cadillac imponerer med ny køremaskine
Skarp i designet og yderst velkørende.
Kun en Cadillac kan bære denne fuldfede røde læderkabine.
Lækker læder, men så kombineret med nærige plastknapper. Æv.
Skarp i designet og yderst velkørende.
Skarp i designet og yderst velkørende.

Cadillac imponerer med ny køremaskine

Cadillac ATS skal slå prestigekonkurrenter fra Sydtyskland på højt udstyrsniveau og skarpe køreegenskaber. Det første er en Cadillac-selvfølge, mens de gode køreegenskaber lyder som PR-røg.


Cadillac rimer på amerikanske flydere med store finner, bløde sæder, masser af udstyr og en undervogn så blød som mandelbudding. Stereotype-målgruppen er forstadsamerikanere med blåt hår og sopranotyper med afpresning og hvidvaskning af penge som speciale. Så er klichéerne på plads, og de er ikke grebet ud af den blå luft. For sådan var det engang. Problemet med den målgruppe er imidlertid, at den er ved at uddø. Derfor har Cadillac de seneste ti år været igennem en omstillingsproces. Deres skarpslebne »art and science« designstil og fokus på køredynamik, har flyttet dem tættere på deres mål: At lave eksklusive og luksuriøse køremaskine, der ikke står tilbage for det bedste, Bayern har at byde på.

Cadilac ATS er i den henseende lakmusprøven, der skal vise, om Cadillac kan andet end at producere krombelagt PR-gas. Den skal vise, at en Cadillac kan være lige så skarp som en BMW 3-serie på en snoet vej i provinsen, og samtidigt levere den klassiske luksuriøse Cadillac-fornemmelse i mellemklassen. Og ATS er første ægte Cadillac, der skal slås i det segment - hvis vi ser bort fra Cadillac BLS fra 2006, der i virkeligheden var en ombetrukkent Saab 9-3, med noget så - i Cadillac sammenhæng - blasfemisk som forhjulstræk.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Cadillac
Søg brugt Audi
Søg brugt Lexus

Udefra har Cadillac lagt goodfellas-looket fra sig. Designstilen er kompromisløs, og ATS har flere skarpe kanter end et smykke fra Swarowski. Det ser unikt og selvsikkert ud, og den vil ikke falde ind i den ligegyldige mængde af sorte tyskere på mellemleder P-pladserne ved Esplanaden. Heller ikke selvom den var sort. Og det står også hurtigt klart, at vognen er ubrugelig til den gennemsnitlige mafioso. Der er ikke et rum i kabinen, der er stort nok til en 9-mm Berretta, og du skal have gang i kødsaven for at få pakket et lig ned i bagagerummet. Så allerede, inden jeg triller fra lufthavnen i Frankfurt ud på min 140 kilometer testrute til Würzburg, står det klart, at bilen er et endeligt opgør med stereotyperne om Cadillac.

Fem kilometer senere på Autobahn, står det også klart, at den bløde undervogn er droppet. Og den er ikke bare droppet, det virker som om, selve konceptet om komfort er sendt i skammekrogen. Den justerbare undervogn er hård i indstillingen »Tour« - der ellers er den mest komfortable. Sættes den i »Sport« bliver den stenhård. Den klassiske caddykøber skal have et nyrebælte på, hvis ikke han skal tisse blod efter en testtur. Væk fra Autobahn byder det nordlige Bayern på nogle fabelagtige veje. De snor sig gennem de efterårsklædte bakker og giver god mulighed for at komme ud i hjørnerne af bilens køredynamiske repertoire.

Læs også: Porsche 911 giver en følelse af perfektion

Og den imponerer. Styringen er skarp, undervognen giver masser af respons, og den baghjulstrukne testbil leverer masser af vejgreb. Kombineret med en ESC, der får de tyske konkurrenters til at virke deciderede restriktive, er der plads til små slag med bagenden på vej ud af kurverne. Den er ligeså underholdende, som en BMW 3-serie var det for ti år siden. Dengang da BMW lavede hårdkogte køremaskiner, Mercedes komfortable direktionsvogne, og Audi lå et sted midtimellem med sine forhjuls- og firehjulstrukne crowdpleaseres. I dag virker det som om, at alle tyskerne arbejder efter samme opskrift, og deres biler i den her klasser minder mere og mere om hinanden. Det gør ATS så meget desto mere charmerende. Den tør tone rent flag og prioriterer køredynamik og køreglæde over alt andet.

Motoren er en omdrejningsvillig 2-liters turbomotor på 276 hestekræfter. I første omgang er det den eneste maskine, vi får i Europa. I USA har de en 2,5-liters maskine uden turbo og en 3,6-liters V6. Sidstnævnte yder dog kun 42 HK mere med en markant ringere brændstoføkonomi, så det virker oplagt at nøjes med den potente turbomaskine. Senere - dog tidligst i 2014 - følger en dieselmaskine, og vi kan også forvente både coupé og stationcarvarianter af ATS.

Se også: Genial - hvis du er ligeglad

I kabinen både skuffer og begejstrer ATS. Materialekvaliteten er desværre i bedste amerikanske stil, et hak under hvad man kan forvente af en bil til over 700.000 kr. Plastiklæder på instrumentbordet trækker ned, og flere knapper er planket direkte fra en almindelig Opel Insignia. Men så har ATS til gengæld fået CUE, som er en forkortelse af Cadillac User Experience og er Cadillacs nye fabelagtigt velfungerende interaktive infotainmentsystem. Systemet administreres fra en otte tommer touchscreen, og den har alle de samme funktioner som en Ipad. Altså pinch, squeeze, scroll osv.

Det er 2012 i en verden, hvor de fleste producenter stadigvæk halser langt efter den brugeroplevelse, som kunderne er vant til at få på deres tablets. Du kan sågar rykke rundt på ikonerne på skærmen. Systemet er lavet i Linux, så det er et open-source-system. Det betyder, at selvstændige softwareproducenter kan udarbejde apps til systemet. Cadillac skal godkende dem, men det åbner helt nye perspektiver for onboard entertainment i bilindustrien.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev


En anden fabelagtig kabinedetalje er det, som Cadillac kalder deres hipmatic brugeroplevelse på knapper på centerkonsollen. Knapperne er dybest set bare trygfølsomme plader, og når fingeren kommer tæt på, vibrerer de for at give nerverne i fingerspidserne indtryk af, at knappen rent faktisk bevæger sig ind. Det er innovativt og velfungerende og distancerer igen Cadillac fra de mere konservative konkurrenter.  

Cadillac ATS er et opløftende bekendtskab. Velkørende, aggressiv og med en del meget innovative løsninger. Interiørkvaliteten trækker dog ned, og så er der problemet med prisen. Billigste ATS lander på 748.215 kr. inkl. lev. BMW 328i sedan med samme præstationer koster fra 572.680 kr. inkl. lev. og kører 15,9 km/l mod ATSs 12,2 km/l (i mest sparsommelige udgave med automatgear). Okay - der skal fyldes noget ekstraudstyr i BMWen, før den kommer på niveau med ATS - men det er der så også plads til i budgettet. Du kan altså ikke retfærdiggøre købet af en ATS ud fra en økonomisk betragtning. Men bilen er isoleret set fabelagtig godt kørende, veludstyret, og så ligner den ikke nogen af konkurrenterne - hverken udefra eller på brugeroplevelsen. Det er dens ypperste kvalitet, og det er dét, der skal hive køberen, der jagter det unikke, ud af sin tyske luksusbil.

Læs også: Klassisk retro Jaguar bliver genoplivet


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Cadillac ATS Performance MT


Seneste Annoncer