Auris er klassens stille pige
Også bagfra har Auris fået mere kant - hvis skælmske tunger påstår, at der er en vis lighed med Hyundai i30, vil de færreste nok være uenige.
Forsigtig evolution synes at have været kodeordet, da Toyotas ingeniører udviklede den nye Auris. Motorerne er de samme, mængden af sikkerhedsudstyr er det samme, men man må glæde sig over, at priserne generelt er faldet.
Toyotas designere har særpet den nye Auris' design, så den er tættere på resten af familien. Samtidig er den blevet 55 mm lavere (146 mm) og 30 mm (428 mm) længere - det både pynter og gavner, da tyngdepunktet nu er tættere på asfalten.
Toyotas designere har særpet den nye Auris' design, så den er tættere på resten af familien. Samtidig er den blevet 55 mm lavere (146 mm) og 30 mm (428 mm) længere - det både pynter og gavner, da tyngdepunktet nu er tættere på asfalten.
Også bagfra har Auris fået mere kant - hvis skælmske tunger påstår, at der er en vis lighed med Hyundai i30, vil de færreste nok være uenige.
Auris-kabinen er absolut godkendt. Stadig ikke noget særligt, men dog en tak bedre.
Auris-kabinen er absolut godkendt. Stadig ikke noget særligt, men dog en tak bedre.
Pladsen på bagsædet er ganske fornuftig.

Auris er klassens stille pige

Den nye Auris er som de fleste Toyotaer: En bil, man vælger med hjernen og ikke med hjertet. En god nyhed er, at den nye er billigere end den gamle.


Pæn, stilfærdig, ingen store armbevægelser. Karakteristika, man uden at fornærme særligt mange kan klistre på enhver Toyota - fraset sportsvognen GT86, forstås.
Her handler det om den nye Toyota Auris, som jeg netop har kørt: Og ligesom sine søstre er Auris årgang 2013 den stille pige i klassen. Gedigen? Absolut.

Nydelig? Jo. Lækker? Nej, det vil vist være en overdrivelse.

Men når alt kommer til alt, ved regnskabets time: Auris er klassens stille og pæne pige, som man sagtens kan forestille sig et livslangt ægteskab med. Trofast, næppe mange dramatiske svinkeærinder undervejs og efter flere års gennemsnits-lykkeligt samliv uden store eksistentielle kriser stadig den samme. Udmærkede egenskaber, som jeg ikke kunne drømme om at nedgøre.

Bilen.dk's brugtbilmarkedet:
Søg brugt Toyota Corolla Verso
Søg brugt Toyota Yaris
Søg brugt Toyota Avensis

Men dermed også være sagt, at den nye Auris ikke skiller sig ud i den benhårde kompaktklasse. Generelt forbedret er den, men der er intet opsigtsvækkende nyt på motorfronten, intet nyt sikkerhedsudstyr eller bare ét eller andet, der bringer pulsen over frekvensen vinterhi.

Og dog - hvis man er typen, der får hjertebanken over fastforrentede 30-årige kreditforeningslån, har den noget. For Toyota har sænket priserne, ikke bare et par tusinde, men virkelig sat dem ned. Et tiltag, der skal, og garanteret vil, hjælpe bilen frem i den tætpakkede Golfstørrelse, hvor målet er at gå fra at være klassens næstdårligst sælgende i Danmark (i dette års første 11 måneder) til at blive blandt de tre bedst sælgende (i 2014).

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Udstyrsniveauerne er generelt hævet en smule, så derfor er prisoffensiven endnu mere markant - man har f.eks. barberet 19.000 kr. af hybriden, og den 2-liters diesel er over 40.000 kr. billigere.

Skrabet intromodel
Træer har det som bekendt med ikke at vokse ind i himmelen, så 193.670 kr. for 1,3 benzin med T1-udstyr er mere et markedsføringstrick end et reelt tilbud. Godt nok er den 17.000 kr. billigere end den nuværende, men har den radio? Nej. For at få den skal man opgraderes til T1 Plus, punge ud med 25.000 kr., hvorefter man da også har klimaanlæg og 16 tommer stålfælge.

Til den internationale præsentation i Portugal kørte jeg bl.a. den 1,6 liters benziner og den 2-liters diesel, de to motorvarianter, som Toyota Danmark forventer at sælge flest af. Henholdsvis 25 og 30 pct. De skal primært sælges med T2 og T2 Plus-udstyr, og sidstnævnte er nærved fyldestgørende med bl.a. fartpilot, læderrat, håndfri telefoni og bakkamera. Regnsensor og automatisk nedblænding af bakspejlet skal man dog se i vejviseren efter - de kan end ikke eftermonteres.

1,6 benzin T2 Plus ender på knap 260.000 kr., og det er bestemt en konkurrencedygtig pris.

Savner fremdrift
Men altså: Manglen på epokegørende nyt skinner igennem. Visuelt er den nye Auris ganske genkendelig - udvendigt er næsen pudret en smule, så den ligner resten af Toyota-familien, bagdelen har fået mere karakter, og alene det, at bilen er 5,5 centimeter lavere, klæder den.

Indvendigt heller ikke de store forandringer, dog lidt bedre materialer. Hvor man før sad højt i førersædet, sidder man nu fire centimeter tættere på asfalten, og det lavere tyngdepunkt er sammen med et gennemsnitligt vægttab på 50 kilo for benzin og diesel, 80 for Hybrid, medvirkende til lidt mere spændstige køreegenskaber.

Men som de sydøstasiatiske konkurrenter (Hyundai/Kia) har heller ikke Toyota fundet anledning til at tilsætte benzinmotorerne noget så nymodens som en turbo. Sådan en kunne ellers - i hvert fald i det laboratorium, hvor den såkaldte EU-norm fastlægges - nedbringe forbrug og CO2-udledning. Til gavn for Toyotas samlede CO2-regnskab og for den snusfornuftige danskers pengepung (her tænker jeg på den årlige ejerafgift). En turbo ville desuden give det ekstra skub, der er så rart, når overhalinger skal eksekveres uden nøje planlagte tilløb og hidsige omdrejningstal.

Læs også:
EU har skærpet kravene til nye biler
Den nye Auris bliver billigere
Toyota tilbagekalder 74 mio biler

Ligesom der på motorfronten ikke er nyt fra Solens Rige, er der heller ikke sket en udvikling på sikkerheden. For eksempel ville det mere og mere anvendte system, der nedsætter risikoen for påkørsler bagfra i tæt trafik, klæde en Toyota. I hvert fald som en tilkøbsmulighed. Ligesom overvågning af de blinde vinkler eller linjevogteren, der sørger for, at bilen bliver mellem kant- og midterlinje, ville være udtryk for initiativ og fremsynethed, men nej - hér melder Toyota også pas og overlader rollen som foregangsmænd til andre.

En dyd af nødvendigheden
Den spagfærdige evolution, lurepasseriet i forhold til konventionelle motorer og sikkerhed, kan vel delvist forklares med den økonomiske krise, jordskælv og deraf følgende tsunamier samt andre naturkatastrofer ved asiatiske produktionssteder. At vise vejen koster yen, og rettidig omhu er uden diskussion en prisværdig og nødvendig egenskab, hvis man vil overleve - og overleve godt. Kvantespringene må komme, når konjunkturerne tillader det.

Og det tillader konjunkturerne ikke nu. Derfor er den nye Auris ikke opsigtsvækkende bedre end den udgående model. Blot billigere. Men netop på grund af Toyotas solide rygte, salgssteders og værksteders professionalisme parret med en gennemtænkt prisstrategi vil det garanteret lykkes Auris at kravle ad salgslisten. Ikke mindst fordi modellen i sensommeren 2013 udvides med en stationcar - en populær danskervariant, som hidtil ikke har indgået i Auris-udvalget.

Den 5-dørs hatchback har dansk premiere første weekend i januar.

Præsentationen var arrangeret af Toyota.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Fakta


Seneste Annoncer