Skrabet Seat
Alt overflødigt pynt som fuldstørrelses navkapsler, indfarvede sidespejle o,l. er sparet væk på basisudgaven Mii Reference.
Pænt interiør og gode sæder. Fire voksne kan klemmes ind på kortere ture.
Dørene låses indefra ved at klemme åbningsgrebet indad i døren. Husk nøglen. Ellers er du låst ude.
Bortset fra frontdesign og forlygter, er Seat Mii svær at skelne fra Skoda Citigo. Den teknisk identiske VW Up har lidt flere designforskelle. Bl.a. bagklap i glas.

Skrabet Seat

Når prisen betyder alt


Blandt VW-koncernes mikro-trillinger er Seat Mii den billigste. Hvis man vel og mærke kan leve med en bil, der på komfortudstyr er skåret helt i bund. Det er længe siden, jeg har bøvlet med rullevinduer. Endnu længere siden, at jeg sad i en bil uden centrallås eller i det mindste en føler, der registrerer, om tændingsnøglen er i kabinen, når man smækker de indefra låste døre.

Har man lagt nøglen fra sig f.eks. i midterkonsollen, er man låst uhjælpeligt ude. Et nyudviklet bil uden højdejusterbart sæde hører også til sjældenhederne. Og stort set alle moderne tredørsbiler er udstyret med et-grebs-system, der ruller sæde og ryglæn frem, når folk skal fra/til bagsædet.

I Mii Reference skal man først ud af bilen og derefter trække forsædet frem med en tværgående  stang under siddefladen. Rulles forsædet frem, mens føreren sidder i bilen, kan vedkommende ikke komme ud. Vel ude skal ryglænet vippes frem via et greb på siden af sædet.

Det er især irriterende med fire personer i bilen. Som regel skal føreren begynde forfra med udstigninsgproceduren i højre side, når venstre bagsædepassager er ekspederet. bagsædepassageren kan jo ikke nå den tværgående stang.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Seat Mii
Søg brugt VW up!
Søg brugt Skoda Citigo 

Løsningen er selvfølgelig at tilkøbe centrallås, etgrebs indstigning og el-ruder. Det lader sig bare ikke gøre enkeltvis. For tredørsudgaven skal man op i en 4.000 kroners komfortpakke for at få problemfri indstigning og højdejusterbart forsæde. Splitbagsæde inklusive.

Centrallåsen kan ikke tilkøbes, men følger med udstyrstrim "Style", der er 15.000 kroner dyrere. En billigere løsning at droppe Seat Mii til fordel for den teknisk set identiske Skoda Citigo. Den har i basisudgave centralås, højdejusterbart førersæde og el-ruder. Og billigste Citigo koster kun 5.000 kr. mere end billigste Mii.

Læs også: Mini-pendlere til de kræsne 

Heldigvis har Seat ikke sparet på sikkerhedsudstyret, der lige som i trillingerne fra VW og Skoda er ganske imponerende med bl.a. elektronisk bremsekraftfordeling, antispin, automatisk bakke-hold, elektronisk bremseassistent, automatisk nedbremsning ved kollisionsfare, ESP og en del andet.

Køreegenskaberne har vi jo omtalt både i forbindelse med VW Up og Seat Citigo, Den korte version er støjsvag motorgang, fint antrit, gode kurveegenskaber og super fremkommelighed i storbyjunglen takket være snæver venderadius og de det faktum, at hjulene sidder helt ude i bilen hjørner.

Og hvem skal så købe Mii? Svaret blæser et sted i luften mellem Skoda Citigo og VW Up.

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev 


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Seat Mii 1,0 Reference 3D


Seneste Annoncer