3-Serie Hybrid er et samvittighedsfuldt fartmonster

3-Serie Hybrid er et samvittighedsfuldt fartmonster

BMW ActiveHybrid 3 slår med sine 340 hestekræfter bunden ud af påstanden om, at hybridbiler altid er dræbende kedelige. Men det har sin pris i kroner og øre, og den er astronomisk.


Active Hybrid. Smag på kombinationen. Det lyder lidt som en "lækker tarmskylning". Altså noget ubehageligt - som et positivt tillægsord så skal gøre til noget tiltalende. Min erfaring med hybridbiler er, at de er alt andet end aktive. De kan være miljørigtige, fornuftige og økonomiske. Men de er stort set altid mindre aktive og underholdende, end pausefiskene var det i gamle dage i fjernsynet. BMW har en tradition for at lave underholdende biler. Derfor giver det mening ud fra et PR synspunkt, at døbe sine hybridbiler som aktive hybrid´er. Men er der substans bag PR-sløret?

Er taget til München for at prøve ActiveHybrid 3, der er seneste skud på ActivHybrid familitræet, der i forvejen tæller ActiveHybrid 5 og ActiveHybrid 7. Konceptet er klassisk hybrid. En traditionel benzinmotor kombineres med en lille el-motor, der er integreret i gearkassen. Sammen med et lithium-ion batteri aflaster el-motoren benzinmotoren, og sparer dermed på brændstoffet. Strømmen til batteriet opsamler bilen under nedbremsninger og motorbremsning, og energien lagres på et lithium-ion batteri under bagagerummet. Simpelt og ligetil, og langt hen ad vejen som det fungerer på de fleste andre hybrider.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt BMW 118
Søg brugt BMW 318
Søg brugt BMW 530

Men hvor hybridproducenter som Toyota og Mercedes for det meste tager en af deres i forvejen mest økonomiske modeller, tilføjer hybridsystemet og dermed gør bilen til en klasseleder i brændstofforbrug, så har BMW en anden tilgang. De tager i stedet udgangspunkt i deres kernekompetance: - at lave underholdende og dynamiske biler. Derfor er det ikke 320i, der har fået hybridbehandlingen, men muskelbundet 335i. En firedørs asfaltraket med 6-cylindre og 306 hestekræfter i standardudgaven. Med hybridsystemet stiger ydelsen til 340 hestekræfter, og så skal jeg give dig AKTIV hybrid.

Blæser ud i trafikken, rammer autobahn´en og lader vognen strække sig ud. 200 km/t viser speedometeret i løbet af et øjeblik. Hurtigt og smertefrit. Tager foden af speederen og lader farten falde til 150 km/t. Under 160 km/t kan hybridsystemet nemlig hjælpe med at holde farten oppe uden at presse benzinmotoren, og det giver hurtig og forbløffende økonomisk motorvejskørsel.  Kører væk fra motorvejen for at finde nogle små snoede bayerske b-veje. Vil nemlig ud og se, om de 130 kg som hybridbilen har taget på i forhold til 335i, kan mærkes. En serie hurtige hårnåle senere slår den fast, at mervægten så rigeligt er tacklet af de ekstra kræfter hybridsystemet leverer. Den er ikke en klassisk agil BMW-køremaskine. Det er den med sine 1.735 køreklar kg for tung til. Men styringen er skarp og undervognsopsætning lader bilen gribe solidt fast i underlaget, så den er stadigvæk en fornøjelse i en hurtig s-kurve.

Læs også: Ny Golf - Bedre end nogensinde

ActiveHybrid 3 holder hvad den stiller i udsigt. Det er en særdeles aktiv hybridbil, med et hybridsystem, der virker fuldstændigt uden du tænker over det. Bagsiden ved BMW's filosofi er, at selvom den er en hybrid, og den kører længere end en almindelig 335i på literen, så redder den ikke dyrelivet på Sydpolen. Den klarer 16,9 km/l, og er dermed mest økonomiske benzinbil i den nye 3-serie. Men det er ikke en planetredder vi er ude i. Derudover er den med sin pris på 1.015.680 kr. inkl. levering så afsindig dyr i Danmark, at kun velhavende miljøfantaster med hang til hurtig Autobahnkørsel vil være fristet. Og dem findes der givetvis kun ganske få af. En dieselversion som f.eks. 330d, leverer langt bedre brændstoføkonomi med 20,4 km/l, koster kun 742.680 kroner inkl. levering, og har med sine 258 hk kræfter nok til også at underholde som en fuldblods på speed.

For fuldstændighedens skyld: Prisdifferencen på en 335i og en ActiveHybrid 3 er i Tyskland 47.942 kr. - i vores afgiftshærgede hjemland er forskellen 217.000 kr.

Men bilen giver alligevel mening. I USA har de ikke de europæiske dieseltraditioner, og der er HybridActive 3 et rigtig godt brændstoføkonomisk alternativ til den klassiske benzinfodrede 3-serie. Og så skal BMW have stor ros for ikke at gå på kompromis med sin grundfilosofi om underholdende biler. AcitveHybrid 3 beviser, at man godt kan hente store besparelser uden at bilernes præstationer bliver udvandede. ActiveHybrid 3 kører 4,2 km/l længere end BMW 335i, og den er med sine 5,3 sekunder fra 0-100 km/t 0,2 sekunder hurtigere end 335i i den klassiske spurtdisciplin. Måske man skulle overveje en lækker tarmskyldning alligevel.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



BMW ActiveHybrid 3


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her