Store nordiske økonomikrig
De tre kombattanter i skærgården. Svenskeren i rød, nordmanden
i blå og danskeren i grå.
De tre kombattanter i skærgården. Svenskeren i rød, nordmanden
i blå og danskeren i grå.
Så kan der ikke klemmes mere diesel i den Astra.
289 kr. er brændstofprisen for at trille en Opel Astra små 700 km fra Oslo til København.

Store nordiske økonomikrig

Landskamp i økokørsel. Tre hold i identiske biler kører fra Oslo til København. Vinderen er det hold, der bruger mindst brændstof, og vi VIL vinde.


Forestil dit et lille glas rødvin. Eller en halv gammeldags sodavand på 25 cl. Større er forskellen ikke mellem nummer et og nummer to, da regnskabet efter cirka 660 kilometers økonomiridt fra Oslo via småveje og hovedveje til København bliver gjort op. To dage med forsigtig speederomgang og nænsomme nedbremsninger, og den vindende Opel Astra 1,6 CDTI Sports Tourer har brugt 27,39 liter diesel, mens nummer to har brugt 27,51 liter diesel. Kun 12 centiliter mere. Det er tættere end en klassisk massespurt i Tour de France.

Det hele begynder tirsdag morgen på en tankstation udenfor Oslo, hvor et dansk, et norsk og et svensk landshold bestående af hver to garvede motorjournalister møder op i hver deres identiske Opel Astra til Opel Economy Challenge 2014. Bilerne har kørt stort set lige langt, dæktrykkene er identiske, og de tankes helt op, så dieselen bobler ud på asfalten. I navigationssystemerne ligger tre identiske ruter med waypoints, og første dag går turen fra Oslo ad mindre veje til Fiskebäckkil i Sverige nord for Gøteborg.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Berlingske kører sammen med Ekstra Bladets hærdede økonomichauffør Anders Berner, og vi er enige om, at holde os til reglerne. Havde både diskuteret om vi skulle tape samlinger i karossen til for at sænke luftmodstanden, eller fylde ekstra luft i dækkene, så rullemodstanden blev mindre. Men vi følger gentlemansreglerne om fairplay. Efter første dag har svenskerne ifølge kørecomputeren kørt med et forbrug på 3,9 liter pr. 100 km, mens vi ligger på 4,0 og nordmændene på 4,2. Vi bliver altså nødt til at være mere aggressive i vores sparetiltag.

Der er ikke rigtigt mulighed for at snyde. Efter hver etape tjekkes bilernes triptællere, så Opels officials ved, at bilerne har tilbagelagt ruten. Og vi har en tidsbegrænsning, så vi er tvunget til at køre med tæt på normal hastighed. Kører holdene forkert, er det deres egen fejl. I København findes vinderen nemlig ved at tanke bilerne helt derop til, hvor de nærmest kaster dieselen op, og den bil, der har brugt mindst brændstof, er vinderen.

På andendagen beslutter vi at slukke motoren, hver gang vi kører ned ad bakke i længere tid, og på motorvejen lægger vi os helt op bag en lastbil, for ligesom cykelrytterne at ligge i læ og dermed bruge mindre energi. Ved frokost før sidste etape fører svenskerne imidlertid stadigvæk. Forbandet. De har brugt de præcis samme kneb, OG kørt med deres sidespejle foldet ind. Alle detaljer tæller. Vi har altså brug for held, hvis vi skal vinde.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Sidste etape går via færgen Helsinborg-Helsingør. Da vi nærmer os Helsingborg, kan vi se, at vi akkurat kan nå færgen kl. 17.10. Vi skal være i Skovshoved senest kl. 18.40. Da færgen sejler, kan vi se, at hverken den svenske eller norske bil har nået vores afgang. Ergo har vi 20 minutter ekstra i Danmark i forhold til dem. Den tid udnytter vi til det yderste. Vi triller med 30-40 km/t hele vejen ned ad Strandvejen og kører ind foran hotellet kl. 18.33, mens både svenskerne og nordmændene kommer 18.40. De har altså kørt væsentligt hurtigere end os ned ad Strandvejen.

Ved tankmåleren falder dommen, og vi vinder med den hysterisk lille margin. Er overstadigt glade, men samtidigt enige om, at svenskerne i ren økodyst uden for mange strategiske overvejelser givetvis havde slået os. Men vores strategi med at nå den tidlige færge bar frugt, og snegleturen ad Strandvejen gav Danmark sejren. Og som Morten Olsen altid siger, så er det i sidste ende resultatet mere end spillet, der tæller.

I forhold til bilen var resultatet også fint. Opel Astra 1,6 CDTI Sports Tourer med 130 hk er i følge den lidt kunstige EU-norm opgivet til at kunne trille 27 km/l, og vi holdt et gennemsnit på 24,02 km/l. En afvigelse som er mindre, end den vi normalt oplever. Men vi kører også sjældent så ekstremt økonomisk som i denne store nordiske økokrig. I kroner og øre betød det, at vi kom fra Oslo til København for ca. 290 kr. Det er 145 kr. pr. mand i brændstof, og det er i virkeligheden det mest imponerende ved hele turen.

Berlingske var inviteret af Opel Danmark



Gode råd til økonomisk kørsel

Vi kørte ekstrem økonomikørsel med slukket motor, sidespejle klappet ind og i slipstrømmen på lastbiler, og ingen af de tiltag kan anbefales udenfor konkurrence. Men her er 10 simple råd, som med garanti kan bringe dit brændstofforbrug ned.

Kør glidende. Undgå hurtige accelerationer og nedbremsninger og brug i stedet motorbremsen.

Brug altid højest mulige gear. Brændstoføkonomien er allerbedst lige over det punkt, hvor bilen sejtrækker.

Hold vinduerne lukkede og afmonter altid tagboks og cykelstativ, når du ikke bruger dem. De øger vindmodstanden og hæver forbruget.

Brug fartpilot. Automatikken undgår kraftige accelerationer og hjælper dig til at holde en konstant fart.

Tøm bagagerummet. 45 kilo ekstra kan hæve forbruget med to procent.

Tjek dit dæktryk regelmæssigt. For hver enkelt PSI, du er ved siden af, stiger forbruget med tre procent.

Undgå at holde stille eller i kø med motoren kørende. Holder du stille i mere end 10 sekunder, kan det betale sig at slukke motoren.

Undgå det røde felt på omdrejningstælleren. Jo tættere du kommer, desto flere liter koster det.

Hold fartgrænsen. Jo hurtigere du kører, desto højere vindmodstand, og vindmodstand er en oktantyv.

Undgå myldretiden. Her får du ikke glæde af ovenstående råd, da du ikke selv bestemmer kørselsmønsteret.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her