Fire biler dumper i crashtest
Føreren af denne Fiat 500 L har alvorlige problemer, når bilen med 60 km/t rammer en forhindring med 25 pct. af fronten. Denne type crashtest udføres af det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety, og hvor mange biler scorer topkarakter i NCAP-organisationernes frontalcrashtest, hvor 40 pct. af fronten med 64 km/t rammer en betonklods, dumper de samme biler med et brag, når det kun er en fjerdel af fronten, der træffes.
Mini Countryman består crashtesten med karakteren "god".
Også Nissan Juke får karakteren "poor" (dårlig) i IIHS' test, hvor 25 pct. af fronten rammer en betonklods.

Fire biler dumper i crashtest

Fiat 500 L, Nissan Juke, Nissan Leaf og Mazda 5 får læsterlige tæv i amerikansk crashtest. Kun Mini Countryman får karakteren "god".


Hvis bilen rammer et træ, en lygtepæl eller en modkørende med blot 25 pct. af fronten, så er føreren ilde stedt i mange moderne biler. Det dokumenterer flere analyser fra amerikanske IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Senest går det ud over Fiat 500 L, Nissan Juke, Nissan Leaf og Mazda 5.

I modsætning til de internationale NCAP-organisationer er IIHS uafhængig af bilindustrien, og man afstemmer ikke på forhånd med bilproducenterne, hvilke sikkerhedsområder man i de kommende år vil fokusere på, så producenterne eventuelt kan indrette deres bilers sikkerhed på nye test. Hvilket er med til at gøre IIHS-resultaterne endnu mere interessante og valide.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Den europæiske Euro NCAP-organisation (New Car Assessment Programme) frontal-crashtester biler, hvor 40 pct. af fronten rammer en betonblok med 64 km/t, men IIHS crashtester også bilerne, hvor kun en fjerdedel af fronten rammer en betonblok med 60 km/t.

Bilindustrien hævder, at i højst 20 pct. af alle ulykker rammer bilen en forhindring med en fjerdel af fronten, men det blæser IIHS på ud fra den betragtning, at den slags ulykker naturligvis også sker. Og derfor skal bilerne også kunne tåle den slags most. Blandt IIHS' argumenter er amerikanske undersøgelser, der viser, at hver fjerde ulykke, hvor 25 pct. af fronten rammer en forhindring, resulterer i dødsfald.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

Hvor kun de færreste biler viser nævneværdige svagheder ved 40 pct.-af-fronten-testen, viser langt flere biler store svagheder, når biler træffer en forhindring med 25 pct. af fronten.

Senest har IIHS crashtestet bl.a. Fiat 500 L, Nissan Juke, Nissan Leaf og Mazda 5. Når de med 60 km/t rammer en forhindring med 25 pct. af fronten, går det helt galt, og deres samlede karakter er "poor", hvilket kan direkte oversættes til "dårlig".

Mini Countryman er den eneste af IIHS' senest crashtestede, der klarer skærene til karakteren "god". Ford C-Max Hybrid, Chevrolet Volt (identisk med Opel Ampera), Subaru BRZ og Hyundai Veloster får karakteren "acceptabel".

Topsikre
IIHS klistrer skiltet "Top Safety Pick +" på de sikreste biler. Det betyder, at bilerne skal bestå IIHS' sikkerhedstest med karakteren "god". De skal for at opnå skiltet "Top Safety Pick +" også kunne fås med det automatiske nødbremsesystem (AEB - Automatic Emergency Brake), der bremser for forankørende, som holder stille eller kører langsomt.

Blandt de biler, der har opnået den højeste score, er blandt andre Mazda 3, Mazda 6, Ford Fusion (kommende Mondeo-model i Europa), Volvo S60, Honda Accord og Subaru Legacy.

Fiat 500 L, Nissan Juke og Leaf samt Mazda 5 kan med "poor" slutte sig til et lidet glorværdigt selskab, der bl.a. tæller fine biler som Audi A4 og BMW 3-serie samt den gamle Mercedes C-Klasse, der i 2012 også fik alvorlige klø i IIHS' test, hvor 25 pct. af fronten rammer en forhindring. I Euro NCAP-crashtesten fik Fiat 500 L (2012), Nissan Juke (2011), Nissan Leaf (2012) og Mazda 5 (2009) de maksimale fem stjerner. Audi A4 (2009), BMW 3-serie (2012) og den gamle Mercedes C-Klasse (2009) fik også fem stjerner.

IIHS-resultaterne har resulteret i, at den velansete amerikanske forbrugerhjemmeside, ConsumerReports.org, ikke længere anbafaler Nissan Leaf og Mazda 5 til brugerne. 



De sikreste

Følgende biler er blandt dem, der senest har fået IIHS-karakteren "Top Safety Pick +". Gælder kun hvis bilerne også kan fås med automatisk nødbremsesystem. Da oversigten omfatter biler på det amerikanske marked, kan der i forhold til biler på det europæiske være afvigelser.

Audi A3 (årg. 2015)
BMW 2-serie (produceret efter juni 2014)
Chevrolet Volt (årg. 2014)
Honda Civic (årg. 2014)
Ford Fusion (årg. 2014)
Honda Accord (årg. 2014)
Hyundai Genesis (årg. 2015)
Mazda 3 (produceret efter okt. 2013)
Mazda 6 (årg. 2014)
Mazda CX-5 (produceret efter okt. 2013)
Mercedes-Benz E-Klasse (produceret efter jan. 2014)
Mercedes M-Klasse (produceret efter aug. 2013)
Mitsubishi Outlander (årg. 2014)
Subaru BRZ (produceret efter dec. 2013)
Subaru Forester (årg 2014)
Subaru Legacy (årg. 2014)
Subaru Outback (årg. 2014)
Toyota Prius (produceret efter nov. 2013)
Volvo S60 (årg. 2014)
Volvo S80 (årg. 2014)
Volvo XC60 (årg. 2014)
VW Golf (årg. 2015)




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her